۰
چهارشنبه ۱ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۱۰
رهبران روسيه، چين و هند در آفريقای جنوبی خواهان بازتعريف روابط بين‌الملل شدند

مرزبندي اقتصادی و امنيتی بريکس با غرب

دومين روز نشست بريکس ديروز (چهارشنبه) در آفريقاي جنوبي برگزار شد. سران گروه بريکس (برزيل، روسيه، هند، چين و آفريقاي جنوبي) روز سه شنبه در نخستين روز از پانزدهمين نشست خود در «ژوهانسبورگ» پايتخت اقتصادي آفريقاي جنوبي تمرکز سخنراني خود را بر کاهش تکيه کشورهاي عضو به دلار، بهبود روابط اقتصادي و چگونگي افزايش جذب پول و وام‌دهي با ارزهاي محلي در «بانک توسعه جديد» اين گروه قرار دادند.
مرزبندي اقتصادی و امنيتی بريکس با غرب
گروه بينالملل: دومين روز نشست بريکس ديروز (چهارشنبه) در آفريقاي جنوبي برگزار شد. سران گروه بريکس (برزيل، روسيه، هند، چين و آفريقاي جنوبي) روز سه شنبه در نخستين روز از پانزدهمين نشست خود در «ژوهانسبورگ» پايتخت اقتصادي آفريقاي جنوبي تمرکز سخنراني خود را بر کاهش تکيه کشورهاي عضو به دلار، بهبود روابط اقتصادي و چگونگي افزايش جذب پول و وام‌دهي با ارزهاي محلي در «بانک توسعه جديد» اين گروه قرار دادند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،گفته شده که قرار است آيت الله سيد ابراهيم رييسي رئيس جمهوري اسلامي ايران نيز در اين نشست شرکت کند. نشست جاري بريکس به شکل اساسي بر کاهش تکيه کشورهاي عضو به دلار و گفت وگو درباره چگونگي سرعت بخشيدن به اين کاهش تمرکز دارد.
گروه بريکس از 15 سال پيش تشکيل شد اما شرايط کنوني جهاني فرصت جديدي را براي اين گروه فراهم کرده تا به صداي بلندتري از کشورهاي جنوب تبديل شود و احتمالاً ايالات متحده و متحدانش را به چالش بکشد. به نظر مي رسد، بريکس به عنوان سکويي براي توسعه عمل مي کند و مي تواند پيشرفت قابل توجهي را در زمينه همکاري در سراسر جهان به دنبال داشته باشد.
حمله پوتين به غرب توجيه جنگ اوکراين
ولاديمير پوتين به شرکت‌کنندگان در نشست «بريکس» در آفريقاي جنوبي گفت: اقدامات روسيه در اوکراين به منظور پايان دادن به جنگي است که اوکراين عليه غيرنظاميان به‌راه انداخته و غرب از آن حمايت مي‌کند.
رئيس‌جمهوري روسيه عنوان کرد: روسيه تصميم گرفته است تا از مردماني که براي فرهنگ، سنت‌ها، زبان و آينده خود مي‌جنگند، حمايت کند.اقدامات ما در اوکراين فقط يک انگيزه دارد: پايان دادن به اين جنگي که غرب و اقمارش در اوکراين عليه مردم ساکن در دونباس آغاز کردند اقدامات روسيه با انگيزه محافظت از مردم در برابر آزار و شکنجه است.
پوتين تاکيد کرد: هژموني غيرقابل قبول است. تمايل غرب به حفظ هژموني به بحران اوکراين منجر شده است - که با کودتاي ضد قانون اساسي شروع شد و کساني که مخالف بودند تحت پيگرد قانوني قرار گرفتند. تلاش براي جهان چند قطبي بر اساس قوانين بين‌المللي و اصول سازمان ملل ضروري است.
پوتين در توضيح ريشه‌هاي بحران اوکراين، قدرت‌هاي غربي را به تسهيل «کودتاي ضد قانون اساسي» در کي‌يف در سال 2014 متهم کرد و گفت که پس از به دست گرفتن قدرت، مقامات جديد اوکراين «جنگي را عليه کساني که آنها را رد کردند» به راه انداختند. وي افزود که اعضاي گروه کشورهاي بريکس ايده استثناگرايي را رد مي‌کنند.
رهبر روسيه  در يک سخنراني از طريق لينک ويدئويي در نشست سران بريکس در آفريقاي جنوبي گفت: ما با هرگونه هژموني، مفهوم استثناگرايي که توسط برخي کشورها ترويج مي‌شود، و سياست استعمار نو ناشي از اين ادعا مخالف هستيم.گروه بريکس که شامل برزيل، چين، هند، روسيه و آفريقاي جنوبي است، قاطعانه به «تشکيل يک نظم جهاني چند قطبي، واقعاً عادلانه و مبتني بر قوانين بين المللي» اعتقاد دارد.
به گفته او براي حل و فصل وضعيت «به روشي عادلانه از طريق راه‌هاي صلح‌آميز» تلاش مي‌کنند، گفت: بريکس نمونه موفق همکاري اقتصادي - ايجاد تجارت پول ملي و ايجاد تنوع است. نقش زنان در بلوک بريکس بايد گسترش يابد، روسيه از پيشنهاد آفريقاي جنوبي براي نشست وزيران در اين زمينه حمايت مي کند. پوتين کشورهاي بريکس را به مجمع فرهنگي بين‌المللي سن پترزبورگ دعوت کرد - که 16 تا 18 نوامبر برگزار مي شود.
او تصريح کرد: کشورهاي بريکس بايد تسويه حساب‌ها با ارزهاي ملي را گسترش دهند. رئيس‌جمهوري روسيه همچنين پيشنهاد برگزاري نشست بعدي بريکس در کازان را مطرح کرد.
رئيس‌جمهوري روسيه گفت: اکتبر سال آينده روسيه رياست نشست بريکس را برعهده خواهد داشت. اين نشست سال آينده در شهر «کازان» برگزار خواهد شد و ما قصد داريم حدود 200 رويداد اقتصادي، سياسي و اجتماعي در چندين شهر روسيه برگزار کنيم. تاريخ‌هاي دقيق‌تر از طريق کانال‌هاي ديپلماتيک اطلاع‌رساني خواهند شد.
مقابله بريکس با فقر در جهان
«سيريل رامافوسا» رئيس‌جمهور آفريقاي جنوبي نيز به اعضاي بريکس گفت: فقر يکي از چالش‌هاي بزرگ جهاني است، بريکس بايد به سمت يک بهبود اقتصادي فراگير حرکت کند. اين شامل تجارت با پول ملي و اصلاح مؤسسات اصلي مي شود. او افزود که اين بلوک به تعامل با آفريقا و پيشبرد منافع جنوب جهاني ادامه مي دهد. صلح و ثبات پيش شرط منشور ملل متحد است.
سيريل رامافوسا، رئيس‌جمهوري آفريقاي جنوبي به عنوان ميزبان نشست «بريکس» اظهار کرد، سيستم مالي جهاني به عنوان «ابزاري براي تقابل ژئوپليتيکي» استفاده مي‌شود.
 وي در اين خصوص تصريح کرد: ما نگران اين مسئله هستيم که سيستم‌هاي مالي و پرداخت جهاني به‌طور فزاينده‌اي به عنوان ابزاري براي رقابت ژئوپليتيک مورد استفاده قرار مي‌گيرد. بهبود اقتصاد جهاني به سيستم‌هاي پرداخت جهاني قابل‌پيشيني، عملکرد آسان بانکداري، زنجيره تامين، تجارت، گردشگري و همچنين جريان‌هاي مالي متکي است.
انتقاد از ناکامي شوراي امنيت
لولا داسيلوا، رئيس جمهور برزيل در سخناني تاکيد کرد که کشورش آماده است تا تلاش‌هاي خود را براي آتش‌بس در اوکراين ادامه دهد و وضعيت کنوني نشان‌دهنده ناکامي‌هاي شوراي امنيت سازمان ملل است.
رئيس‌جمهور برزيل بر تضعيف حکومت جهاني تأکيد کرد و افزود که همه افراد شايسته زندگي در صلح هستند، از فلسطين گرفته تا سودان و فراتر از آن.
در حوزه‌هاي اقتصادي، لولا بر اهميت بانک توسعه جديد و نقش آن به عنوان يک سيستم مالي براي جنوب جهاني تاکيد کرد.
پيشنهاد
 ايجاد مجمع فضايي بريکس
نخست وزير هند در افتتاح دومين روز نشست گروه بريکس در شهر ژوهانسبورگ پايتخت اقتصادي آفريقاي جنوبي گفت که براي تقويت پيوندها بين اعضاي بريکس، پيشنهاد ايجاد مجمع اکتشاف فضايي و همکاري در زمينه فناوري و آموزشي را ارائه مي کنيم.
«ناريندرا مودي» با اشاره به پروژه‌هاي هند در قالب بريکس افزود: ما براي تقويت پيوندها بين اعضاي بريکس چند پيشنهاد مي دهيم. نخست، همکاري در زمينه فضا و ايجاد يک مجمع اکتشاف فضايي درباره تحقيقات فضايي و دوم، همکاري در زمينه فناوري و آموزشي است.
مودي سومين پيشنهاد را درباره طب سنتي و پيشنهاد چهارم را درباره همکاري در زمينه زيست جانوري دانست.
وي با بيان اينکه بريکس در دوره خود دستاوردهاي خوبي داشته و بانک توسعه جديد وابسته به گروه بريکس نقش اساسي درباره مسائل اقتصادي و تقويت کشورهاي جنوب جهان ايفا کرده است. تاکيد کرد: هند از توسعه بريکس کاملا حمايت مي کند.
سران گروه بريکس (برزيل، روسيه، هند، چين و آفريقاي جنوبي) روز سه شنبه در نخستين روز از پانزدهمين نشست خود در «ژوهانسبورگ» پايتخت اقتصادي آفريقاي جنوبي تمرکز سخنراني خود را بر کاهش تکيه کشورهاي عضو به دلار، بهبود روابط اقتصادي و چگونگي افزايش جذب پول و وام‌دهي با ارزهاي محلي در «بانک توسعه جديد» اين گروه قرار دادند.
ذهنيت جنگ سرد منبع نگراني جهان
رئيس جمهوري چين امروز در افتتاح دومين روز نشست گروه بريکس در شهر ژوهانسبورگ پايتخت اقتصادي آفريقاي جنوبي گفت که امروز جهان شاهد ساختارسازي دوباره و بسياري از شکاف‌ها است، بايد وحدت و همکاري خود را بهبود و در مسير رشد و توسعه بيشتر حرکت کنيم.
«شي جين پينگ» افزود: رشد و توسعه حق همه کشورها و نه يک مزيت براي يک تعداد از کشورها است.ما کشورهاي بريکس بايد دوست در مسير بهبود باشيم، خلاء‌ها را پر و بر همکاري عملي بويژه در زمينه اقتصاد، ديجيتال و توسعه سبز و .. تاکيد کنيم.
شي جين پينگ گفت: ذهنيت جنگ سرد همچنان منبع نگراني جهان و وضعيت ژئوپليتيک شاهد تنش است.بايد در زمينه مسائل منطقه اي و بين المللي هماهنگي و در زمينه کاهش تنش‌هاي موجود در جهان حرکت کنيم.
وي درباره هوش مصنوعي و مزايا و آسيب‌هاي آن گفت: ما تصميم گرفتيم که بخش هوش مصنوعي وابسته به بريکس را تشکيل دهيم. بريکس بايد متعهد به توسعه مسالمت آميز و شراکت راهبردي و امنيت ملي کشورهاي گروه بريکس باشد.
کد مطلب: 201539
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *