۰
يکشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۱۲

روزی که "چه گوارا" را کشتند

ارنستو چه گوارا هشتم اکتبر سال ۱۹۶۷ در زد و خورد با ژاندارم‌های بولیوی دستگیر و همان روز و یا روز بعد، در اسارت کشته شد.


به گزارش مردم سالاری آنلاین به نقل از انتخاب، چه گوارا پزشک و انقلابی سوسیالیست آرژانتینی که در انقلاب کوبا مرد شماره ۲ به شمار آورده شده است و پس از پیروزی این انقلاب، وزیر صنایع کوبا شده بود طی عملیاتی که توسط سازمان سیا طرح‌ریزی شده بود دستگیر و در مدرسه روستای لا ایگرا در سانتا کروز دلاسیه‌را به دستور بارریه نتوس دیکتاتور نظامی کشته شد.


قتل فوری او برای این بود که اگر زنده بودنش ثابت می شد، به علت کثرت هوادارانش در سراسر جهان، و مداخله دولت‌های کمونیست از جمله دولت مسکو، دیگر کشتن او امکانپذیر نبود. بعدا برخی از افسران ارشد بولیوی اعتراف کردند که به خواست سیا چه گوارا به قتل رسید.

وی به همراه شش تن از یارانش کشته شد. این گروه به بولیوی رفته بودند تا راه و رسم انقلاب کردن را به کشاورزان و بومیان (سرخپوستان) این کشور که از امکانات محروم بودند بیاموزند.

چه گوارا هنگام قتل ۳۹ ساله بود.

سال‌ها از محل دفن چه‌ گوارا اطلاعی در دست نبود تا اینکه در سال ۱۹۹۵ یک ژنرال بولیویایی که در عملیات دستگیری او شرکت داشت مکان دفن او را که در کنار باند یک فرودگاه در نزدیکی جایی که در آن به قتل رسیده بود افشا کرد.

بقایای جسد چه‌ گوارا در سال ۱۹۹۷ به کوبا انتقال یافت و در سانتا کلارا، شهری که پیروزی‌های زیادی در جریان جنگ‌های انقلابی کوبا کسب کرده بود دفن شد و بنای یادبودی به افتخار او ساخته شد.

چهره و ظاهر این مبارز چریک و سیاستمدار بطور فراگیر به عنوان یکی از نمادهای شورشی پادفرهنگ و به عنوان یک نشان جهانی شناخته شده در فرهنگ عامه بدل گشته است.
کد مطلب: 74803
برچسب ها: کوبا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *