۱۰
۳
شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۲۰:۴۳
دبیر کل حزب مردم سالاری مطرح کرد:

سه راهکار برای اجماع اصلاح طلبان

کواکبیان معتقد است مردم اصلاح طلب واقعی را بهتر تشخیص می دهند
کواکبیان معتقد است مردم اصلاح طلب واقعی را بهتر تشخیص می دهند

دبیر‌کل حزب مردم‌سالاری از اعلام نام یک‌سوم اعضای کابینه خود تا انتخابات ریاست جمهوری یازدهم خبر داد و گفت: افراطیون در کابینه من جایی ندارند.
مصطفی کواکبیان در گفت‌وگو با خانه ملت، دید‌گاه‌ها و مواضع خود را درباره انتخابات یازدهم ریاست جمهوری مطرح کرد که مشروح آن را در ذیل می‌خوانیم:
دبیر‌کل حزب مردم‌سالاری، درباره نظر حزب مردم‌سالاری در قبال«اصلاح‌طلبان بدلی» یا «غضنفران جریان اصلاحات» که از سوی جبهه مشارکت و اصلاح‌طلبان تندرو به اصلاح‌طلبان حاضر در انتخابات یازدهم ریاست جمهوری اطلاق شده گفت: ۳ نکته در این‌باره قابل ذکر است، اول اینکه اصلاح‌طلبان از واژه تحریم استفاده نکردند و هیچ اصلاح‌طلبی را ندیدم که گفته باشد انتخابات تحریم است بلکه برخی گفتند ما شرکت نکرده یا نامزد معرفی نمی‌کنیم و این فرق می‌کند با اینکه رسماً بگویند مردم در انتخابات شرکت نکنند، نکته دوم این است که برخی احزاب اصلاح‌طلب توقیف شدند بنابراین توقع و انتظاری نیست که آنها کاندیدا معرفی کنند چرا که اول باید موانع قانونی رفع شود.
نماینده مردم سمنان در مجلس هشتم ادامه داد: البته من موافق توقیف آنها نبودم و در مجلس هشتم نیز این را گفتم که اگر جرم این احزاب سیاسی است باید براساس اصل ۱۶۸ قانون اساسی با حضور هیات منصفه سیاسی، به پرونده آنها رسیدگی شود اما چون اساساً جرم سیاسی تعریف نشده، بعدها برخی گفتند اینها جرایم امنیتی مرتکب شدند و بررسی این جرائم از قاعده اصل ۱۶۸ قانون اساسی خارج است.
بنابراین اگر برخی جریانات اصلاح‌طلب بخواهند نامزد در انتخابات یازدهم داشته باشند، فعلا منع قانونی دارند. همچنین من معتقد هستم که واژه اصلاح‌طلبان بدلی، ساخته و پرداخته جناح راست است چون آنها می‌خواهند اختلاف بیندازند و بگویند عده‌ای اصیل و عده‌ای بدلی هستند، اما واقعیت این است که چه نان و آبی در جریان اصلاح‌طلبی وجود دارد که برخی اصیل و برخی بدلی باشند.
کواکبیان در پاسخ به این سوال که واژه «اصلاح‌طلبان بدلی» در بیانیه حزب مشارکت آمده بود و این چه ربطی به جریان راست دارد، یادآور شد: اگر چه ممکن است برخی از اصلاح‌طلبان که در زندان هستند چنین صحبت‌هایی می‌کنند، اما جریان راست به این اختلافات دامن ‌می‌زند بنابراین من اصلا این واژه را قبول ندارم چرا که در حال حاضر جریان اصلاحات هیچکدام از قوا را در دست ندارند که عده‌ای بخواهند بدل آن تلقی شوند. در ثانی اگر مبنای اصلاح‌طلبی شروع کار از دوم خرداد ۷۶ باشد من جزء کسانی بودم که در سال ۷۶ در ستاد تهران (ستاد به‌آفرین) فعالیت داشتم، و اگر مبنا مجلس باشد، من در مجلس ششم به‌عنوان معاون دبیرکل حزب همبستگی فعالیت می‌کردم و همچنین اگر مبنا موضع‌گیری‌ باشد، بنده در مجلس هشتم ۲۱ نطق داشتم که بالاترین نطق در ادوار مجلس است و در هر نطقی از اصلاحات و اصلاح‌طلبی حمایت کردم اما اگر مبنا این باشد که هر اصلاح‌طلبی که می‌خواهد در انتخابات شرکت کند، بدلی است الان بسیاری از اصلاح‌طلبان نام‌آشنا، همچون عبدالله نوری معتقد به حضور در انتخابات هستند نیز بدلی هستند که البته این اظهارات منطقی نیست.
اصلاح‌طلبان بدلی آنهایی هستند که احمدی‌نژاد خروجی عملکردشان شد
وی در پاسخ به این سوال که شما خود را مصداق نامزد بدلی جریان اصلاحات می‌دانید یا خیر؟ تصریح کرد: من می‌خواهم بگویم اصل اصلاح‌طلب بدلی مبنا ندارد. البته در جایی گفتم اصلاح‌طلبان بدلی کسانی هستند که احمدی‌نژاد را روی کار آوردند چرا که ما در سال ۸۴ به شدت تاکید کردیم که اصلاح‌طلبان با هم به وحدت برسند اما آقای معین، مهرعلیزاده، کروبی،‌هاشمی بدون وحدت با هم، نامزد انتخابات شدند و خروجی کار آنها انتخاب احمدی‌نژاد شد.
کواکبیان تصریح کرد: البته در شرایطی که اصلاح‌طلبان همه مراکز قدرت مانند مجلس، قوه مجریه، شوراها، بخشی از قوه قضائیه، مطبوعات و ... را داشتند اگر وحدت می‌کردند، نمی‌گذاشتند، مراکز قدرت از دست برود بنابراین اگر معیار این باشد که هر کسی که بگوید می‌خواهیم در انتخابات شرکت کنیم، بدلی است، بسیاری از اصلاح‌طلبان مانند آقایان عارف، نجفی، جهانگیری و... بدلی می‌شوند که البته در این زمینه فرقی میان انتخابات ریاست جمهوری و شوراها نیست و حتی کسانی که در انتخابات شوراها قصد شرکت داشته باشند نیز بدلی خوانده می‌شوند که من این واژه‌ و اصطلاح را قبول نداشته و آن‌ را منطقی نمی‌دانم.
وی با توجه به صبحت‌های اخیر غلام‌حسین کرباسچی گفته است که نباید آزادی زندانیان امنیتی را شرط ورود به انتخابات قرار داد، درباره مدل انتخاباتی کارگزاران برای دور یازدهم ریاست جمهوری و اینکه آیا این مدل در همان چارچوب طرح دولت وحدت ملی آقای‌هاشمی رفسنجانی یا جدا از آن تعریف می‌شود،

طرح دولت وحدت ملی با موضوع کابینه ائتلافی دو بحث متفاوت است و من به شدت طرفدار بحث کابینه ائتلافی هستم و برای این مسئله مشغول نگارش برنامه‌ایم چراکه معتقدیم برای اداره کشور باید از هر دو جریان در کابینه دولت آینده استفاده شود. چاره‌ای هم غیر از این نیست
گفت: درون حزب کارگزاران الان یک دست نیست یعنی آنچه آقای سید حسین مرعشی می‌اندیشد آقای کرباسچی نمی‌اندیشد، البته تصور من این است که کرباسچی و دوستان وی با هماهنگی آقای‌هاشمی موضع‌گیری می‌کنند اما برای اظهار‌نظر درباره این جریان باید جلو برویم تا ببینیم در آینده آنها به چه جمع‌بندی می‌رسند اما تصور من این است که اکثریت نیروهای حزب کارگزاران طرفدار حضور در انتخابات هستند.
دبیر‌کل حزب مردم‌سالاری درباره اظهارات اخیرغلام‌حسین کرباسچی مبنی بر اینکه نباید آزادی زندانیان امنیتی را شرط ورود به انتخابات قرار داد، تاکید کرد: من معتقدم نباید برای حضور در انتخابات شرط گذاشت اگر چه ما از ابتدا اعلام کردیم که یک شرط اساسی داریم و آن این است که مُر قانون انتخابات دقیقا اجرا شود و اصلا بحث آزادی زندانیان مطرح نشد اگر چه صریحا گفتیم که شرط حضور را نباید مطرح کرد. علاوه بر این خیلی از زندانیان سال ۸۸ چندی پیش مرخصی گرفتند که باید از قوه قضائیه تشکر کنیم و فکر نمی‌کنم تعداد زیادی از فعالان سیاسی در زندان داشته باشیم که اکثریت آنها هم به مرخصی می‌روند و شاید ۳ یا ۴ نفر نامدار و نام‌ آشنا در بین آنها باشند.
نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به این سوال که آیا شما دیداری با زندانیان امنیتی داشته‌اید یا خیر، تصریح کرد: نه، فرصتی برای این کار نداشتم.
طرفدار تشکیل کابینه ائتلاف ملی هستم
دبیر‌کل حزب مردم‌سالاری با بیان اینکه طرح دولت وحدت ملی آقای‌هاشمی رفسنجانی اجرا شدنی نیست، درباره نگاه مردم‌سالاری به مدل آقای‌هاشمی برای انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ یادآور شد: طرح دولت وحدت ملی با موضوع کابینه ائتلافی دو بحث متفاوت است و من به شدت طرفدار بحث کابینه ائتلافی هستم و برای این مسئله مشغول نگارش برنامه‌ایم چراکه معتقدیم برای اداره کشور باید از هر دو جریان در کابینه دولت آینده استفاده شود. چاره‌ای هم غیر از این نیست؛ زمانی که دولت میرحسین موسوی در زمان جنگ اداره امور اجرایی را در دست داشت، آقای عسگر‌اولادی وزیر بازرگانی، مرتضی نبوی وزیر مخابرات، ناطق‌نوری وزیر کشور بودند، به طوری‌که برخی می‌گفتند اینها انجمن اسلامی دولت هستند. یک نقل قولی هم از حضرت امام (ره) شده بود که فرمودند سعی کنید همه جناح و جریان‌ها در دولت حضور داشته باشند، بنابراین باید از همه افکار و سلایق استفاده کرد چرا که هدف حل مشکلات مردم است و بر این اساس من طرفدار کابینه ائتلاف ملی هستم و این کابینه ائتلافی هم قبل از انتخابات شکل نمی‌گیرد بلکه باید دید چه کسی پیروز می‌شود و کاندیدای پیروز بیاید و از میان تمام نیروها کابینه‌یازدهم را انتخاب کند.
اصل طرح دولت وحدت ملی دلسوزانه اما اجرا نشدنی است
وی ادامه داد: یکی از ایده‌های من همین است که در کابینه آینده از هر دو جناح استفاده شود، اما طرح دولت وحدت ملی طرحی برای قبل از انتخابات است، به این معنی که شخصی مانند آقای ناطق‌نوری نامزد شود، برخی اصلاح‌طلبان و طیف‌هایی از اصولگرایان حمایت کنند و آقای‌هاشمی هم بین دو جریان بازیگردانی و پادرمیانی کند تا آنها در سطح ملی به وحدت برسند که به نظر من، خود این طرح دلسوزانه است اما عملیاتی نخواهد شد چون یعنی الان یک حزب اصولگرا را نمی‌توان نام برد که بخواهد محکم از آقای ناطق‌نوری حمایت کند، البته ممکن است چنین اتفاقی بیفتد؛ در ثانی زمانی اسم آقای ولایتی هم جزء طرح وحدت ملی مطرح شد اما یک حزب اصلاح‌طلب نیست که محکم بگوید از آقای ولایتی حمایت می‌کند، حتی آقای حسن روحانی، که ممکن است برای نمایندگی کردن طرح دولت وحدت ملی نامزد شود برخی اصلاح‌طلبان از او حمایت کردند اما از اصولگرایان تاکنون چیزی در این باره نشنیدم، چنان که خود ایشان هم گفته‌اند من فعلا در حال بررسی فضا هستم و اگر بخواهم بیایم مستقل می‌آیم و نمی‌خواهم نامزد هیچ حزبی باشم.
طرح وحدت ملی به جایی برسد قابل بحث است
کواکبیان در پاسخ به این سوال که اگر آقای ‌هاشمی وارد صحنه انتخابات شوند و گزینه مورد نظر خود را آقای روحانی معرفی کنند، حزب مردم‌سالاری چه اقدامی انجام می‌دهد، تصریح کرد: من تا قبل از کنگره ۵ بهمن حزب مردم‌سالاری، برای حضور در انتخابات تکلیفی برای خود احساس نمی‌کردم و در کنگره هم ما ۵-۴ ساعت بحث ‌کردیم که تقریبا جز خود بنده، بقیه با اجماع گفتند شما نامزد حزب مردم‌سالاری در انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم هستید، چرا که استدلال می‌کردند، اصلاح‌طلبان فرصت را از دست داده‌اند و زمانی تا انتخابات باقی نمانده است. علاوه بر این نیز تا قبل از این کنگره، ما سه مرحله داشتیم، اول گفتیم اگر آقای خاتمی بیاید از او حمایت می‌کنیم، وقتی ایشان نیامد، طرح مناسک را اجرا کردیم و در مرحله سوم نیز قرار شد که حزب تصمیم‌گیری ‌کند که الان به مرحله
من تا قبل از کنگره ۵ بهمن حزب مردم‌سالاری، برای حضور در انتخابات تکلیفی برای خود احساس نمی‌کردم و در کنگره هم ما ۵-۴ ساعت بحث ‌کردیم که تقریبا جز خود بنده، بقیه با اجماع گفتند شما نامزد حزب مردم‌سالاری در انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم هستید، چرا که استدلال می‌کردند، اصلاح‌طلبان فرصت را از دست داده‌اند و زمانی تا انتخابات باقی نمانده است
سوم رسیدیم و حالا برگشت سخت‌ شده است.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هشتم ادامه داد: در ارتباط با انتخابات، باید جلو برویم و اگر طرح وحدت ملی به جایی برسد که تعدادی از احزاب اصولگرا و اصلاح‌طلب روی گزینه‌ای توافق کنند، می‌توان تصمیم دیگری گرفت اما الان چشم‌اندازی در این باره وجود ندارد و اگر طرح دولت وحدت ملی جدی شد، ممکن است حزب مردم‌سالاری، جلسه فوق‌العاده بگذارد و درباره این مسائل بحث کنیم، البته اعتقاد ما این است که هنوز از ائتلاف و اتحاد میان اطلاح‌طلبان مایوس نیستیم چرا که واقعیت این است که بدنه اصلاح‌طلبی در سراسر کشور آمادگی برای حضور در انتخابات دارد. البته برخی احزاب اصلاح‌طلب در تهران ممکن است وارد بحث‌های انتخاباتی نشوند که این‌ها مخالف اتحاد نیستند بلکه مخالف اصل حضورند، حتی زمانی که عده‌ای در همایش مردم‌سالاری نیامدند، برخی رسانه‌ها تحلیل کردند که اصلاح‌طلبان مناسک را تحریم کرده‌اند این در حالی است که آنها می‌گویند قصد شرکت در انتخابات را نداریم.
اختلاف اصلاح‌طلبان روی اصل حضور در انتخابات است
وی درباره علت عدم اجماع اصلاح‌طلبان تصریح کرد: الان اصل حضور در انتخابات مساله‌‌ای که در میان اصلاح‌طلبان وجود دارد و اگر این مساله حل شود، اصلاح‌طلبان ممکن است به اجماع برسند. همچنین الان شرایط ۸۴ را نخواهیم داشت چراکه همه به این نتیجه رسیده‌اند که باید ائتلاف، وحدت یا اجماع مبنا قرار گیرد بنابراین من در این زمینه سه راهکار دارم، راهکار اول این که احزاب اصلاح‌طلب معتقد به حضور در انتخابات، دور هم جمع شوند و راهکار دوم اینکه هیاتی بی‌طرف برای نظرسنجی تعیین شود و متعهد شوند که هر نامزدی که بیشترین مقبولیت را در سراسر کشور داشت، با او همکاری کنند البته با این شرط که هیات مورد نظر، مرضی‌الاطراف باشد و همه هیات نظر‌سنجی را قبول داشته باشند چون اگر این طور نباشد که دیگر اسمش نظرسنجی نیست، نظر‌سازی است.
کواکبیان افزود: راهکار سوم اینکه هیات حکمیت مرضی‌الاطراف شکل گیرد که شامل بزرگان اصلاحات باشد تا نامزد‌های موجود را ارزیابی کرده و تصمیم‌گیری نهایی کند، به هر حال در راهکار اول این است اگر طرح مناسک به آن شکل اجرا نشد، حداقل ۳۵ حزب اصلاح‌طلب شامل دبیران کل جبهه اصلاحات و دبیران کل جبهه اصلاح‌طلبان با هم بنشینند و از میان ۵-۶ نفر یک نفر را به عنوان نامزد این جریان برگزینند، جبهه مردم‌سالاری آمادگی همکاری با سایر جریانات اصلاحات در قالب این سه راهکار را دارد.
وی درباره چرایی حضور خود در صحنه انتخابات ریاست‌جمهوری، گفت: اولا احساس نگرانی نسبت به سرنوشت آینده کشور و نظام برآمده از خون شهیدان و احساس تکلیف شرعی برای انجام وظیفه انقلابی به همین منظور در این مقطع خاص، ثانیاً بر مبنای مصوبه کنگره حزب مردم‌سالاری نوعی احساس تکلیف تشکیلاتی و حزبی دارم، ثالثاً احساس توانمندی برای افزایش مشارکت مردم در عرصه تعیین سرنوشت و نوعی خدمت به انقلاب و رابعاً ایجاد انسجام اصلاح‌طلبان در سراسر کشور و خامساً جلوگیری از روند پوپولیستی دولت‌های نهم و دهم و پیروزی اصلاحات واقعی و معتدل در کشور، ۵ دلیل من برای حضور در صحنه رقابت پیش رو است. کواکبیان با بیان اینکه نهادهای غیر مسئول تأکید کردند در انتخابات دخالت نخواهند کرد، یادآور شد: قرار است که در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم بر مُرّ قانون تاکید شود، نکته حائز اهمیت این که تصمیمات ما در حزب مردم‌سالاری حزبی است نه شخصی، چنانکه حزب در انتخابات مجلس نهم لیست ۷۵ نفره داد و ۳۵ نفر رای آوردند یعنی از ۷۵ نفر ۳۵ نفر رای آوردند که تقریبا نسبت این دو ۵۰ درصد می‌شود؛ علاوه بر این بحث کلان کشوری با بحث منطقه‌ای فرق می‌کند، مثلا آقای احمدی‌نژاد در شورای شهر تهران رای نیاورد اما دو دوره رئیس‌جمهور شد، پس عدم ورودم به مجلس نهم نمی‌تواند استدلالی برای عدم نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری باشد، ضمن آنکه در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی ۳۰ درصد آرای من در قیاس با انتخابات مجلس هشتم افزایش یافت.
وی با استناد به ۷ معیار اصل ۱۱۵ قانون اساسی که گفته است رجال سیاسی – مذهبی باید ایرانی‌الاصل، تابع ایران، مدیر و مدبر، حسن سابقه، امانت و تقوا، مومن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور، باشند، تصریح کرد: فکر می‌کنم که این معیار‌ها را دارم.
تأیید صلاحیت نشوم از رأی شورای نگهبان تمکین می‌کنم
کواکبیان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر تأیید صلاحیت نشوید آیا از رای شورای نگهبان تمکین می‌کنید، تاکید کرد: فکر نمي‌کنم تأیید صلاحیت نشوم اما تشخیص این مساله که فردی با این معیارهای یادشده فاصله دارد یا خیر، با شورای نگهبان است، البته شورای نگهبان نیز خود شاخصه‌ای برای نامزد‌های
هنوز از ائتلاف و اتحاد میان اطلاح‌طلبان مایوس نیستیم چرا که واقعیت این است که بدنه اصلاح‌طلبی در سراسر کشور آمادگی برای حضور در انتخابات دارد. البته برخی احزاب اصلاح‌طلب در تهران ممکن است وارد بحث‌های انتخاباتی نشوند که این‌ها مخالف اتحاد نیستند بلکه مخالف اصل حضورند
ریاست جمهوری مانند سن، مدرک تحصیلی و... تعیین نکرده است اما اگر این اتفاق بیفتد شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری با عقل جمعی تصمیم‌گیری می‌کند.
وی ادامه داد: بر این اساس ما قطعا از رای شورای نگهبان تمکین می‌کنیم چرا که معتقدیم باید تابع قانون باشیم حتی در مجلس هفتم هم که رد صلاحیت شدم- اما برای مجلس هشتم تایید صلاحیت شدم و خودم هم نفهمیدم که در ۴ سال چه اتفاقاتی افتاد که در مجلس هفتم تایید نشدم اما در مجلس هشتم تایید شدم- به نظر شورای نگهبان احترام گذاشتم و در انتخابات ریاست جمهوری هم همین‌طور خواهد شد.
دبیر‌کل حزب مردم‌سالاری با تاکید بر اینکه اگر در انتخابات ریاست جمهوری رای نیاورم، قواعد بازی را رعایت می‌کنم، ادامه داد: من ۲۴ اسفند ۱۳۹۰ وقتی فهمیدم که رقیب من با اختلاف ۴هزار رأی برنده شد، نصف شب به سمت تهران حرکت کردم حال آنکه برخی می‌گفتند اعتراض کنم، اما با آنها مخالفت کردم. من امتحان خود را در مجلس پس دادم و چنین نبود که بخواهم قواعد بازی را بر هم بزنم، با اینکه ده‌ها دلیل داشتم اما چون اساسا روحیه من این نیست که به خاطر قدرت، درگیر شوم، هر چه شورای نگهبان تایید می‌کند، می‌پذیرم حتی در ملاقات با مهندس میرحسین موسوی، نکته‌ای که به ایشان گفتم این بود که شما با همین شورای نگهبان تایید شدید و باید با همین شورای نگهبان قواعد انتخابات را پیش ببرید، البته ایشان نکته‌ای گفت که برخی از اعضای شورای نگهبان در برخی ستادهای انتخاباتی فعالیت کردند، من پاسخ دادم که قانون منع نکرده اعضای شورای نگهبان بتواند از نامزدی حمایت کند اما معتقدم اخلاق انتخاباتی اقتضا می‌کند که آقایان در وقت انتخابات از نامزدی، به صورت تابلو‌دار حمایت نکنند. مثلا در یک میتینگ سیاسی زمانی که آقای احمدی‌نژاد به مصلی نرسیده بود، آقای الهام که در آن زمان عضو شورای نگهبان بود به جای احمدی‌نژاد در میتینگ انتخاباتی سخنرانی کرد که ما می‌گوییم این کار نباید می‌شد.
اصلاح‌طلبان باید با عبور از گفتمان ۸۸ به انتخابات ۹۲ وارد شوند
وی درباره اظهارات عباس عبدی مبنی بر اینکه اصلاح‌طلبان نباید با این پیش‌شرط که قطعا در انتخابات پیروز شوند به میدان بیایند و باید با کاندیدایی بیایند که معرف تغییر نگاه اصلاح‌طلبان باشد، تصریح کرد: نکته‌ای که قابل ذکر است این است که هر نامزدی که برای انتخابات می‌آید برای شکست نمی‌آید بلکه برای پیروزی می‌آید مگر اینکه هدف خاصی داشته باشد، من فکر می‌کنم که ایشان می‌خواهد بگوید شرایط به گونه‌ای است که برخی به راحتی دست از قدرت نمی‌کشند تا آن را واگذار کنند که این حرف درستی است، مساله مهم این است که الان باید با نگاه اصلاح‌طلبان ۸۸ به انتخابات نگاه کرد یا انتخابات ۹۲؟ البته ماندن در سال ۸۸ ما را به جایی نمی‌رساند و باید به فکر گفتمان جدید باشیم و گفتمان ۸۸ را فعلا به فراموشی بسپاریم و باید گفتمان جدیدی از اصلاح‌طلبان را در انتخابات سال ۹۲ ارائه دهیم.
نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر نام شما به همراه آقایان عارف، شریعتمداری، نجفی و جهانگیری برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۲ مطرح است، کدامیک از شما ۵ نفر اصلاح‌طلب‌تر هستید، یادآور شد: اعتقاد این است که اصلاح‌طلبی را نباید فقط به احزاب تهران محدود کرد بلکه تشخیص اصلاح‌طلبی را باید به مردم واگذار کرد چرا که مردم سوابق را می‌بینند، بنده در دولت اصلاحات حضور نداشتم و حتی انتقاد هم داشتم اما عملکرد ۴ ساله من در مجلس پارامتری است که آیا کواکبیان در مرز اصلاح‌طلبی قرار دارد یا در خط دیگری حرکت می‌کند، بنابراین تشخیص اینکه چه کسی اصلاح‌طلب‌تر است و چه کسی اصلاح‌طلب‌تر نیست را باید به مردم واگذار کرد.
کواکبیان افزود: من معتقدم اصلاحات یعنی به سامان کردن امور نابسامانی که در کشور وجود دارد و مردم تشخیص می‌دهند که چه کسی می‌تواند این کار را انجام دهد و چه کسی نمی‌تواند، اگر بنده ادعا کنم که اصلاح‌طلب هستم اما عمل من غیراصلاح‌طلبی باشد، مردم کاملا درک می‌کنند.
وی درباره این مطلب که جایی از شما نقل شد که آقای خاتمی مخالف نامزدی من در انتخابات ریاست جمهوری است، گفت: من این را نگفتم.
کواکبیان درباره عدم حضور خاتمی در کنگره حزب مردم‌سالاری، گفت: اینکه آقای خاتمی در کنگره شرکت نکردند شاید شرایط را به مصلحت ندانستند چنانکه در کنگره‌های قبلی یا شرکت کردند یا پیام فرستادند، همچنین در راهکار‌هایی که ارائه دادم، در تشکیل هیات حکمیت برای تعیین نامزد جریان اصلاحات در انتخابات ریاست‌جمهوری قطعا یکی از افراد این هیات آقای خاتمی است.
خاتمی نامزد نمی‌شود، حداقل برای وحدت اصلاح‌طلبان تلاش کند
دبیر‌کل حزب مردم‌سالاری در پاسخ به این سوال که حضور نیافتن آقای خاتمی در کنگره مردم‌سالاری
اخلاق انتخاباتی اقتضا می‌کند که آقایان در وقت انتخابات از نامزدی، به صورت تابلو‌دار حمایت نکنند. مثلا در یک میتینگ سیاسی زمانی که آقای احمدی‌نژاد به مصلی نرسیده بود، آقای الهام که در آن زمان عضو شورای نگهبان بود به جای احمدی‌نژاد در میتینگ انتخاباتی سخنرانی کرد که ما می‌گوییم این کار نباید می‌شد
به معنای عدم حمایت آقای خاتمی از شما نیست، تاکید کرد: ایشان که فعلا از کسی حمایت نکرده و اتفاقا یکی از بحث‌های من این است که اگر آقای خاتمی خود نمی‌آیند حداقل فعال شوند تا وحدتی ایجاد کنند.
کواکبیان درباره تفاوت‌های خود با محمود احمدی‌نژاد، گفت: ما چند فرق اساسی با هم داریم البته هم استانی بودن وجه اشتراک ماست، اما روحیه مشورت پذیری و جمعی کار کردن در احمدی‌نژاد وجود ندارد حال آنکه من معتقد به کار حزبی و جمعی هستم. برگزاری ۱۱ کنگره سر موعد، ارتباط فعال با همه استان‌ها، اعضای شورای مرکزی، دفتر سیاسی، شاخه‌ها و کمیته‌ها جز با روحیه کار جمعی امکان‌پذیر نمی‌شود اما آقای احمدی‌نژاد بیشتر فردی عمل می‌کند، اگر روحیه جمعی و مشورت پذیری داشت تصمیماتش عقلایی‌تر و مطلوب‌تر بود. دومین نقطه تمایز این است که تحصیلات آقای احمدی‌نژاد دکتری ترافیک و حمل‌و‌نقل است اما من علوم انسانی خواندم که این بر خروجی و برون داد تصمیمات تأثیر‌گذار است.
نکته سوم اینکه آقای احمدی‌نژاد اگر چیزی برایش محرز شود بدون هیچ انعطاف در تصمیم‌گیری قطعا اجرا می‌کند، این در حالی است که کار اجرایی نیازمند انعطاف است و در قرآن هم آمده است که باید با دیگران مشورت کرد. نکته چهارم آنکه در گفت‌وگوهای دولت و مجلس، احمدی نژاد اعتقاد دارد که در مقام اجرایی مي‌تواند قانون را تفسیر کند که این حرف از اصل درست نیست چرا که قانونگذار مجلس است و مجری باید آن را اجرا کند این قانون‌پذیر نبودن احمدی‌نژاد هم برخاسته از عدم انعطاف ایشان است.
وی گفت: من بر خلاف این موارد و بر مبنای دانش علوم انسانی، مشورت جمعی و قانون پذیری عمل می‌کنم.
تا انتخابات یک سوم اعضای کابینه‌ام را معرفی می‌کنم
کواکبیان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه هم اکنون مسأله اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها مطرح است اما برخی از آن تعبیر به دینامیت می‌کنند یعنی نه می‌شود آن را متوقف و نه آن را اجرا کرد حال آنکه دولت بعدی باید درباره این مسئله تصمیم بگیرد، شما چه برنامه ای دارید، گفت: در حال حاضر ۵ کمیته در حزب مردم‌سالاری تعریف شده است که عبارتند از کمیته فرهنگی ـ اجتماعی، کمیته سیاسی، کمیته اقتصادی، کمیته روابط بین الملل و سیاست خارجی و کمیته تحولات اداری که هر کدام چندین زیر مجموعه و کار‌گروه دارند و شورای سیاست‌گذاری برای هماهنگی کمیته‌ها شکل گرفته تا شعارهای انتخاباتی، منابع مالی، مسئولان ستاد انتخاباتی در مرکز و شهرستان‌ها، برنامه‌های انتخاباتی و برنامه برای اداره کشور و قوه مجریه را طراحی و تدوین کند که الان چیزی در این زمینه نمی‌توانم بگویم فقط این نکته را یادآور می‌شوم که ما دو برنامه داریم یک برنامه تا انتخابات است و دیگری پس از انتخابات.
وی افزود: در برنامه تا انتخابات، محورهایی داریم که یکی از آنها این است که تا روز انتخابات با موافقت افراد، یک سوم اعضای کابینه را معرفی کنیم که البته به معنای این نیست که این افراد وزیر هستند، بلکه فقط مي‌خواهیم، الگو‌ها را مشخص کنیم. فارغ از این مسئله مباحث اقتصادی در کمیته اقتصادی بحث مي‌شود، نظر من این است که بحث هدفمندی یارانه باید اجرا شود اما قطعاً باید با تحمل مردم و فشاری که به اقشار پایین جامعه می‌آید متناسب باشد.
رئیس‌جمهور شوم قدرت خرید مردم را افزایش می‌دهم
دبیر‌کل حزب مردم‌سالاری درباره پرداخت نقدی یارانه‌ها به مردم تصریح کرد: پرداخت نقدی یارانه‌ها بدون شک قطع نخواهد شد ولی ۴ یا ۵ برابر هم نمی‌شود. همین وضعیت ادامه پیدا مي‌کند اما باید به جایی برسیم که آزادسازی قیمت‌ها به صورت واقعی خود را نشان دهد چرا که من معتقدم اگر مردم با هزار تومان ۵ کالا بخرند بهتر از این است تا با پنجاه هزار تومان نتوانند سه کالا خریداری کنند، در واقع افزایش قدرت خرید مردم خیلی مهم است علاوه بر این مهمترین مسأله در بحث هدفمندی یارانه‌ها این است که به تولید ضربه خورده است و باید کلی کار انجام دهیم که آن را به نقطه اول بر‌گردانیم.
کواکبیان در پاسخ به این سوال که آیا وعده افزایش یارانه‌ها را به مردم مي‌دهید یا خیر، گفت: وعده افزایش یارانه‌ها را نخواهم داد اما وعده مي‌دهم که قطعاً قدرت خرید مردم خیلی بهتر از وضعیت کنونی شود.
وزارت خارجه باید برای برقراری ارتباط با آمریکا برنامه‌ریزی کند
کواکبیان درباره برخی صحبت‌ها مبنی بر اینکه مکانیزم ۱+۵ به انتهای راه خود در مذاکرات رسیده و باید روی مذاکره مستقیم با آمریکا کار کرد، یادآور شد: من در گفت‌و‌گوی تلویزیونی که با آقای متکی در برنامه دیروز، امروز، فردا داشتم، دیدگاه‌های خود را در این‌باره بیان کردم، البته من بحث رابطه با آمریکا را بحث کارشناسی مي‌دانم چرا که تصمیم گیری دراین باره، بر اساس اصل ۱۷۶ قانون اساسی با رهبر معظم انقلاب
اصلاح‌طلبی را نباید فقط به احزاب تهران محدود کرد بلکه تشخیص اصلاح‌طلبی را باید به مردم واگذار کرد چرا که مردم سوابق را می‌بینند، بنده در دولت اصلاحات حضور نداشتم و حتی انتقاد هم داشتم اما عملکرد ۴ ساله من در مجلس پارامتری است که آیا کواکبیان در مرز اصلاح‌طلبی قرار دارد یا در خط دیگری حرکت می‌کند، بنابراین تشخیص اینکه چه کسی اصلاح‌طلب‌تر است و چه کسی اصلاح‌طلب‌تر نیست را باید به مردم واگذار کرد
است. اما در بحث کارشناسی، وزارت خارجه باید برای ارتباط با آمریکا برنامه‌ریزی کند، البته دو رویکرد وجود دارد، یکی آنکه تا قیام قیامت رابطه دو کشور قطع باشد و دوم اینکه می‌توانیم با حفظ منافع ملی روابط را برقرار کنیم که من معتقد به رویکرد دوم هستم و اینکه باید با واقع بینی تصمیم گرفت.
نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی ادامه داد: البته رابطه با آمریکا به این معنی نیست که همه مشکلات حل شود بلکه باید برنامه‌ریزی شود. علاوه بر این در حال حاضر تیم جدیدی که در دولت اوباما روی کار آمده‌ تا حدودی نظرات مثبت تری نسبت به ایران دارند مثلاً جان کری با هیلاری کلینتون تفاوت‌هایی در نوع نگاه به ایران دارد که ما باید از این مساله استفاده کنیم و با قوی‌تر کردن لابی و ارتباطاتمان، سیاست‌های خود را تأمین کنیم.
در سیاست خارجی فاقد استراتژی مدون هستیم
دبیرکل حزب مردم‌سالاری با بیان اینکه در مجموعه سیاست خارجی مشکلاتی داریم، تصریح کرد: از جمله این مشکلات فقدان یک استراتژی مدون در ارتباط با کشور‌های منطقه و همسایه همچون ترکیه که باید ببینیم نوع روابط با این کشور را با توجه به عضویت این کشور در ناتو، استقرار موشک‌های پاتریوت، دخالت در سوریه و... چگونه باید تعریف کرد. در عین حال منافع ما ایجاب مي‌کند که روابط ما با ترکیه قطع نشود، همچنین نسبت به اخوان‌المسلمین در مصر، یمن، سوریه، تونس، لیبی و دیگر کشورهای عربی باید سیاستی روشن تدوین و تعریف کرد که متأسفانه استراتژی مدونی در این زمینه‌ها به چشم نمی‌خورد، به طور مثال مرسی برای شرکت در اجلاس عدم تعهد، ۴-۳ ساعت بیشتر در ایران نبود که پرستیژ سیاسی ایجاب مي‌کند ما هم همینطور رفتار کنیم، این در حالی است که آقای احمدی نژاد می‌خواهد سفری دو روزه به مصر داشته باشد. کواکبیان تاکید کرد: با این همه اگر نتیجه سفر دو روزه این باشد که سفارتخانه مصر در ایران بازگشایی شود، مفید است چرا که ما هنوز روابط رسمی دیپلماتیک نداریم اگر چه حتی معتقدم اگر مرسی طبق قاعده عدم تعهد مجبور به تحویل ریاست به ایران نبود، به ایران نمی‌آمد. علاوه بر این حدود ۳ هزار نفر زندانی ایرانی در زندان‌های جهان داریم که وزارت خارجه باید حساس باشد اگر چه همه آنها بی‌گناه نیستند ولی باید نوعی تعصب نسبت به اتباع ایرانی داشته باشیم این در حالی است که وزارت خارجه اقدام خاصی در این باره نمی‌کند به طوری که عربستان سعودی برخی از زندانیان را چندی پیش اعدام کرد.
وزارت خارجه برای آزادی زندانیان ایرانی در دیگر کشورها اقدام خاصی نمی‌کند
وی افزود: بنابراین به صورت اجمالی یکی از موضوعاتی که در حل مشکلات کشور مؤثر باشد، بحث روابط خارجی است و نباید با حالت صفر و صد در سیاست خارجی عمل کرد، من مي‌گویم می‌شود روحیه استکبارستیزی داشته باشیم اما قطعنامه‌های ضد ایرانی هم برای ما صادر نشود، این در حالی است که در دولت نهم و دهم، ۷ قطعنامه از شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران صادر شد که ۵ قطعنامه تحریمی است و باید آنها را حل کنیم، اینکه بگوییم قطعنامه‌ها ورق پاره است و در روزهای آخر دولت بگوییم تحریم‌ها تأثیر داشته، اشتباه است چنان‌که وقتی احمدی‌نژاد گفت تحریم‌ها اثر داشته است، کاخ سفید هم واکنش نشان داد که تحریم‌ها اثر گذار بوده بنابراین در حوزه سیاست خارجی باید واقع‌بینانه تصمیم گرفت.
دبیرکل حزب مردم‌سالاری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر در انتخابات پیروز شوید و دولت را در دست بگیرید چه برنامه ای برای رأی اعتماد گرفتن کابینه از مجلس دارید که جز ۸ نفر، بقیه اصولگرا هستند، گفت: تجربه نشان داده مجلس هفتم به وزرای پیشنهادی آقای خاتمی رأی داد بنابراین اگر آدم منطقی، معقول و متناسب با رویکرد و شاخصه‌های مدنظر مجلس انتخاب شود، مجلس دلیلی برای مخالفت ندارد.
نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه در انتخاب کابینه رویکرد تعاملی با مجلس در پیش می‌گیرم، گفت: قطعا باید در تنظیم کابینه رویکرد تعاملی پیش گرفت، به طور مثال در بحث رأی اعتماد به وزیر ورزش، آقای سجادیان معرفی شد و من برخلاف همه با سجادیان موافق بودم چرا که وی را حرفه‌ای و متخصص می‌دانستم، که البته ایشان۸۰-۷۰ رأی موافق بیشتر نیاورد اما نمایندگان به نحوه برخورد احمدی‌نژاد در معرفی وزیر ورزش اعتراض داشتند بنابراین باید حتماً مجلس را قبل از انتخاب وزرا محل مشورت قرار داد و کسانی که تند و مخالف منش مجلس هستند، معرفی نکرد که اگر خلاف این کار انجام شود تازه اول تقابل قوا است.
دبیرکل حزب مردم‌سالاری با بیان اینکه افراطیون در کابینه من جایی ندارند، تاکید کرد: من معتقدم نه افراطیون اصولگرا و نه اصلاح‌طلب نباید میدان دار شوند بلکه باید با آنها صحبت شود تا تعدیل شوند، واقعیت این است که با تعامل، کشور‌ داری بهتر انجام مي‌شود.

کد مطلب: 21604
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


حمید حقانی
به نظر من حرفهای آقای کواکبیان بسیار منطقی و به دور از احساس است و ایشان به عنوان یک کاندیدای خارج از قدرت، بهترین گزینه مردم می توانند باشند
جعفری
این نظر شما فکر نکنم در کل کشور حتی 1000 نفر موافق هم داشته باشد ...
وحید
United States
مگر شما نظرسنجی کرده اید که خبر دارید؟!!نظرسنجی شما هم حتما از همان نوع نظرسنجی های آبکی و سفارشی است که همیشه غلط از آب در می آید!
احسان
آقای کواکبیان بعد از آقای خاتمی بهترین اصلاح طلب واقعی هستند.
محمد علی رادمهر
نظرات آقای کواکبیان همیشه خوب بوده و در مجلس هم خوب حرف می زد ، اما اینکه توان اجرای حرفهایش را داشته باشد ، من بعید می دانم
ساداتی
آقای کواکبیان بی خیال ! اونکه خاتمی بود ، هیچ کاری نتونست بکنه و هر کاری هم کرده بود ، از بین رفت ، شما که نه اون پشتوانه رو تو مردم داری ، نه گروههای سیاسی پشتت هستن ... بی خیال توروخدا !!!
آرش . ا
ای بابا ، آقای کواکبیان ، دلت خوشه ها ... فکر کردی می ذارن شما رئیس جمهور بشی ؟ اونا حتی تو مجلس هم به زور شما و انتقادهاتو تحمل کردن ، حالا بذارن همه چیز بیفته دست شما .. !؟
خاوری
من مطمئن هستم اگر آقای کواکبیان تائید شود ، حتما رای می آورد ... مردم ایشان را به صداقت و شجاعت می شناسند ..
احمدي
Iran, Islamic Republic of
كواكبيان يك انسان خوشفكر و با اراده اي هست و در مجلس هم عملكرد بسيار موفقي داشته و از افراط و تفريط پرهيز كرده، بايد خودش جدي تر باشد. مطمئنم حمايت مردمي خواهد شد.
راهین
آقای دکتر کواکبیان از چهره های مهم سیاسی اصلاح طلب بوده و همیشه با توجه به توان علمی و عقلی بالایی که دارند تصمیم گیری می کنند و اگر خدا بخواد رییس جمهور آینده خواهند بود افتخاری است برای ایران