۰
دوشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۴۸
گفت‌و‌گو با «فرهاد توحيدي» دبير پنجمين جشنواره بين‌المللي فيلم سبز

سکوت ده ساله جشنواره بين‌المللي فيلم سبز شکسته شد

سکوت ده ساله جشنواره بين‌المللي فيلم سبز شکسته شد
 

پس از سکوتي 10 ساله سرانجام پنجمين دوره جشنواره بين‌المللي فيلم سبز به منظور ترويج فرهنگ حفاظت از محيط زيست با ابزار و بيان هنري و نيز شناسايي آثار ارزشمند در توجه بخشيدن به حفاظت محيط زيست و توسعه اگاهي مردم در اين حوزه برگزار مي‌شود. اين جشنواره با حضور مشاوران عالي و مديران باتجربه از 24 تا 31 ارديبهشت در تهران و سراسر کشور به صورت همزمان برگزار مي‌گردد.

به گزارش پایگاه خبری فریادگر، جشنواره دوسالانه فيلم سبز طي چهار دوره در سالهاي 1377 ، 1379 ، 1381 و 1384 برگزار و پس از آن به مدت ده سال دچار وقفه شد و به نظر مي‌رسد که با برگزار نشدن اين جشنواره خسران بزرگي در زمينه فرهنگي و حفاظت از محيط‌زيست کشورمان صورت گرفته است زيرا همانطور که مي‌دانيم شايد فيلم و سينما قوي ترين زبان براي ايجاد ارتباط و تغيير نگرش و رفتار آدمي‌ باشد.

فرهاد توحيدي فيلم نامه نويس و دبير پنجمين جشنواره بين‌المللي فيلم سبز در گفت و گو با «مردم‌سالاري» درباره برگزاري مجدد اين جشنواره گفت: در کشور ما جشنواره‌هاي موضوعي بسياري برگزار مي‌شود ولي بايد بررسي شود که آيا لزومي ‌براي برگزاري اين جشنواره‌ها وجود دارد يا خير؟ اگر ازاين زاويه به برگزاري مجدد جشنواره بين‌المللي فيلم سبز نگاه کنيم اين جشنواره جز معدود جشنواره‌هايي است که قطعا بايد برگزار شود و اينکه ده سال در کشور اين جشنواره تعطيل شد به نظر من خسران بزرگي است.

توحيدي درباره چگونگي برگزاري اين جشنواره گفت: جشنواره بين‌المللي فيلم سبز در 30 استان کشور علاوه بر تهران برگزار خواهد شد و مراسم افتتاحيه جشنواره روز 24 ارديبهشت ماه و شروع رسمي‌آن از روز 25 خواهد بود و تا 30 ارديبهشت ادامه دارد همچنين تمامي‌ ورک شاپ‌ها و نمايش فيلم‌ها و نمايشگاه تجسمي ‌در اين فاصله برگزار مي‌گردد و اختتاميه جشنواره نيز روز31 ارديبهشت برگزار خواهدشد.

وي از اهميت موضوع محيط زيست و ابعاد جهاني اين مسئله گفت و تاکيد کرد: امروز موضوع محيط زيست فقط داراي ابعاد ملي نيست هرچند که ما در کشورمان به شدت درگير بحران‌هاي زيست محيطي هستيم زيرا آب و هوا مانند ساير مسائل انساني داراي مرز نيست و ما يک کره خاکي بيشتر نداريم تا امروز هم اکتشافات فضايي با پيشرفت‌هاي روزافزون هنوزبه اين نتيجه نرسيده است که آيا سياره اي شبيه به زمين وجود دارد که زندگي در آن ممکن باشد يا خير.

بنابراين کره زمين تنها سياره مسکوني است که از آن خبر داريم و متاسفانه ما انسان‌ها به دست خودمان اين سياره را نا مسکون مي‌کنيم. بنابراين موضوع محيط زيست يک مسئله تجملي، تزئيني و لوکس نيست بلکه مسئله حيات و ممات ماست و بسياري از ما اطلاع کافي راجع به مسائل و مشکلات محيط زيستي نداريم و به طور مثال وقتي بحث بحران آب را پيش مي‌کشيم از اين مسئله مطلع نيستيم که آيا زدن سدها خوب است يا از لحاظ زيست‌محيطي اشتباه است؟ پاسخ عقلاني به چنين سوالاتي نياز به دانش دارد.

دبير پنجمين جشنواره بين‌المللي فيلم سبز در خصوص ناآگاه بودن بسياري از افراد جامعه درباره مسائل محيط زيستي کشور عنوان کرد: حتي نمايندگان کشور نيز نمي‌توانند پي به مشکلات محيط زيستي کشورمان ببرند و در آخر نيز بحث را کاملا سياسي مي‌کنند و دست آويزي مي‌شود براي حمله به اين دولت يا آن دولت فارغ از اينکه دولت‌ها تقصيري در اين قضيه داشته باشند يا خير. زيرا بدون مطالعه اين صحبت‌ها گفته مي‌شود.

توحيدي در ادامه به اهميت رسانه در جامعه امروزي و نقش آگاهي بخش آن در خصوص مسائل زيست محيطي اشاره کرد و گفت: امروز همگي مي‌دانيم که بهترين رسانه آگاهي بخش که در اختيار داريم تصوير، سينما و عکس است بنابراين فيلم‌ها مي‌توانند تبديل شوند به سرچشمه‌هاي آگاهي البته به شرط آنکه از لحاظ تخصصي و اصولي درست ساخته شده باشند.

دبير پنجمين جشنواره فيلم سبز افزود: براي اينکه بدانيم فيلم‌ها خوب ساخته شده اند يا خير بايد آنها را معرض نقد و بررسي اصحاب متخصص در علوم زيستي و محيط زيست، قرار بدهيم و از سوي ديگر اصحاب هنر‌، سينماگران و مردم با تماشاي فيلم‌ها ونقد و بررسي آنها مي‌توانند اطلاعات لازم در مورد مسائل زيست محيطي پيدا کنند. چرا که هيچ دولتي در دنيا توانايي نظارت مستقيم بر اجراي قوانين، بر اعمال‌ تک‌تک شهروندان را ندارد. در حوزه مسائل محيط زيست و مشکلات زيست محيطي نيز به همين صورت است و ما نمي‌توانيم ماموراني قرار دهيم تا مراقب مردم باشند که مثلا آب کمتر مصرف کنند، زباله نريزند و غيره. بنابراين بهتر است که مراقبت از محيط زيست به امر وجداني و فردي تبديل شود و براي اينکه چنين اتفاقي بيفتد طبيعتا رسانه مي‌تواند به آگاهي مردم کمک کند که عمل آگاهانه انجام دهند و مراقب محيط زيست باشند چر که اولين کسي که از آن بهره مي‌برند خودشان هستند. يعني از ديدگاه منافع فردي هم عقلاني است که مراقب جايي باشيم که در آن زندگي مي‌کنيم. بنابراين به نظر مي‌رسد که بهتر بود اين جشنواره تعطيل نمي‌شد.

وي در خصوص استقبال از اين جشنواره به نسبت دوره‌هاي قبل گفت: استقبال فوق العاده خوبي از اين جشنواره صورت گرفته است و در فراخواني که منتشر شد بيش از 1500 فيلم از ايران و 41 کشور دنيا رسيده است و همانطور که مي‌دانيم اين جشنواره شامل بخش‌هاي مختلف انيميشن، فيلم کوتاه، مستند کوتاه، مستند بلند و فيلم‌هاي سينمايي مي‌باشد و در اين بخش‌ها 1500 فيلم به دبيرخانه جشنواره ارسال شده است که هر کدام از اين فيلم‌ها در زمينه‌هاي مختلف آگاهي بخش و هشدار دهنده هستند بعضي از آنها راه حل‌هايي را ارائه مي‌دهند بعضي ديگر جنبه‌هاي گوناگون يک مشکل را بررسي مي‌کنند و حتي ممکن است بعضي از فيلم‌ها راه حلي را ارائه ندهند اما باعث مي‌شوند تا افراد جامعه درباره يک مشکل محيط‌زيستي آگاهي پيدا کنند و کوشش مي‌کنند تا راه حل آن مسئله را پيدا کنند اين به خودي خود مسئله مهمي ‌است.

توحيدي درباره بخش‌هاي ديگر جشنواره گفت: در حوزه آثار تجسمي‌ هم نمايشگاهي با حدود 400 عنوان اثر در بخش‌هاي مختلف نقاشي، گرافيک، کاريکاتور، آثار حجمي ‌و عکس برگزار مي‌کنيم که در اين بخش هم نزديک به 2000 اثر به دبيرخانه جشنواره ارسال شد که از بين آنها 400 اثر انتخاب شد و اين آثار همزمان با برگزاري جشنواره فيلم در گالري‌هاي فرهنگستان هنر جمهوري اسلامي‌ به نمايش گذاشته خواهند شد.

دبير پنجمين جشنواره بين‌المللي فيلم سبز با اشاره به حمايت‌هاي معنوي سازمان‌هاي دولتي و علت اختصاص ندادن بودجه از سوي سازمان حفاظت از محيط زيست به اين جشنواره گفت: از سوي رئيس سازمان حفاظت از محيط زيست خانم ابتکار اين جشنواره بسيار حمايت شده است اما اين حمايت در حد معنوي بوده است چون سازمان حفاظت از محيط زيست بودجه اي براي جشنواره اختصاص نداده است زيرا اين سازمان با مشکلات مالي بسياري رو به رو است و ما هم در شرايطي که مثلا در تمام کشور حتي يک هواپيماي آتشنشان وجود ندارد که اگر جنگلي آتش بگيرد و هواپيما بتواند حريق را خاموش کند ما به خودمان اجازه نمي‌دهيم که اين سازمان بودجه اي را به جشنواره اختصاص دهد. و کوشش مي‌کنيم تا از منابع ديگر استفاده کنيم و البته با سازمان‌هاي ديگر هم با مشکلات و سختي‌هايي رو به رو هستيم.

وي افزود: به هرحال کشور درگير بحران اقتصادي است تحريم‌ها تاثير خودش را گذاشته است و هر چه دولت کوشش مي‌کند که تاثيرات اين قضيه را محدود کند باز هم مشکلات بسيار است و البته بسياري از آنها حاصل 8 سال سو مديريت است که اکنون گريبانگير کشور شده است از سوي ديگر بنگاههاي اقتصادي هم با مشکلات عديده مالي رو به رو هستند و به همين دليل ما هنوز نتوانسته ايم منابع مالي قابل توجهي را فراهم کنيم البته موافقت‌هاي خوبي هم شده است که اميدوار هستيم جشنواره را به لحاظ مالي پشتيباني کند. ما کار اجرايي را متوقف نکرديم به اينکه تا تامين منابع مالي انجام شود بلکه تمامي ‌کارهاي اجرايي انجام مي‌شود و افرادي که در ستاد جشنواره فعاليت مي‌کنند با وجود مشکلات و محدوديت‌ها با حداقل‌ها مي‌سازند و اميدوار هستيم منابعي که پيش بيني شده ان محقق شوند و جشنواره را با دست باز تر برگزار کنيم.

توحيدي از حضور سفيران محيط زيست در اين جشنواره گفت: مطالعات اجتماعي نشان مي‌دهد که گروه‌هاي مرجع تاثير زيادي روي جهت‌دهي افکار عمومي‌ دارند و ما ازرسانه سينما استفاده مي‌کنيم تا مردم را از بحران‌هاي زيست محيطي آگاه کنيم و در کنار برگزاري جشنواره سفيران محيط‌زيست هم مي‌توانند براي نشر ايده‌ها به ما کمک کنند و اين سفيران از ميان هنرمندان کشورمان هستند زيرا سينماگران جز اولين گروه‌هاي مرجع هستند که مردم به آنها توجه مي‌کنند و طبيعتا اگر هنرمندان درجه يک کشور در حوزه اي اظهار نظر کنند اين نظرات با علاقه مندي شنيده مي‌شود و آنها مي‌تواند در مورد آن موضوع علاقه و انگيزه ايجاد کنند.

آقاي رضا کيانيان، خانم فاطمه معتمد آريا و شبنم قلي خاني از هنرمندان برجسته کشورمان هستند که در بين عامه مردم از محبوبيت بالايي برخوردارند و گمان ما اين است که از اين ظرفيت مي‌توان استفاده کرد براي اينکه توجه مردم را نسبت به مسائل زيست محيطي جلب کنند.

وي درباره اقداماتي سفيران محيط‌زيست انجام مي‌دهند گفت: اين سفيران درباره موضوعي که قرار است درباره آن اقدامي ‌انجام شود پيشگامي ‌مي‌کنند به طور مثال اگر براي درياچه اروميه کاري بايد انجام شود و يا براي مرداب انزلي که در معرض تهديد است اقدامي ‌انجام شود سفيران مي‌توانند توجه مردم را نسبت به اين مسائل جلب کنند و ارتباط با مردم هم اشکال مختلفي دارد گاهي ممکن است تيزري ازسفيران گرفته شود و در رسانه‌هاي عمومي‌ پخش شود، گاهي ممکن است در ميان مردم صحبت کنند و ارتباط چهره به چهره داشته باشند و مردم را تشويق کنند و يا سفر کنند. حتي کساني اين تعهد را مي‌پذيرند که براي موضوعي کوشش کنند و آن را نشر بدهند و درباره اش گفت و گو کنند از سوي ديگر اين تمرکز باعث مي‌شود که سفيران در کارهاي هنري خودشان هم بي اختيار به موضوع گرايش پيدا کنند و چه بسا هنرمند و سينما گري که سفير جشنواره فيلم سبزاست در فعاليت آينده خود به مسئله زيست محيطي بپردازد و به اين ترتيب چرخه کامل و کامل تر مي‌شود.

توحيدي در پايان به حمايت صدا‌و‌سيما در حد مطلوب اشاره کرد و خاطر نشان کرد: بله خوشبختانه تا به امروز صدا و سيما همکاري خوبي داشته ولي اين همکاري در حد مطلوب نبوده است. اما به نسبت رويدادهاي ديگر حمايت‌هايي را داشتند و توفيق داشته‌ايم که در برنامه‌هايي به صورت مستقيم با مردم صحبت کنيم.

به خصوص شبکه مستند همکاري بسيار خوبي با ما داشت و حتي اعلام آمادگي کردند که به طور مستقل به برگزيدگان جشنواره فيلم سبز جايزه‌اي بدهند و امکان ساخت فيلمشان را فراهم کنند. به نظر مي‌رسد که صدا و سيما از جشنواره حمايت مي‌کند.

ديگر مردم مثل ده سال پيش فکر نمي‌کنند و مردم روزمره درگير اين ماجرا هستند.

وقتي از خانه بيرون مي‌آييم و نمي‌توانيم نفس بکشيم و به هزار بيماري دچار شويم ناچاريم به اين مسئله توجه کنيم.
گزارش : الهام درفشی

کد مطلب: 55618
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *