۰
يکشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۵۶
سید رحیم ابوالحسنی استاد دانشگاه مطرح کرد:

انتخاب حسن روحانی نشانه افزایش آگاهی سیاسی مردم

حسن روحانی با کسب بیش از بیست و سه میلیون رای به عنوان دوازدهین رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد. نتیجه ای که تعدادی از کارشناسان سیاسی آن را «نه» مردم ایران به پوپولیست می دانند.
انتخاب حسن روحانی نشانه افزایش آگاهی سیاسی مردم
حسن روحانی با کسب بیش از بیست و سه میلیون رای به عنوان دوازدهین رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد. نتیجه ای که تعدادی از کارشناسان سیاسی آن را «نه» مردم ایران به پوپولیست می دانند. دکتر سید رحیم ابوالحسنی استاد دانشگاه در رابطه با چرایی رای مردم به حسن روحانی در مقابل وعده یارانه کاندیداهای رقیب به «مردم سالاری» می گوید:رای مردم به حسن روحانی نشان دهنده افزایش آگاهی سیاسی آنان است. مردم در این دوره تجربه یارانه احمدی نژاد را داشتند. آنها دیده بودند که با 45 هزارتومان یارانه چقدر تورم بالا رفت و حقوق دریافتی آن ها بی ارزش شد. اکثریت جامعه نیز که قشر متوسط هستند متوجه شدند که این اتفاق ضربه مهلکی به اقتصاد کشور و ساختار اجتماعی کشور می زند و با پرداخت یارانه به جای این که این پول خرج زیرساخت های کشور شود خرج خرید روزانه مردم شده است و کشور دچار مشکلات اقتصادی شدید شده بنابراین مردم به نتیجه رسیدند که این راهکار حل مشکل اقتصادی مردم نیست.
ابوالحسنی با بیان این که مردم متوجه شدند که افزایش یارانه ها یک نوع سیاست پوپولیستی است افزود : در پی حرکت های این چنینی سیاست های دیگری مثل حذف نخبگان در جامعه فرایند سیاست گذاری ها تغییر می کند. مساله دیگر اینکه پرداخت یارانه نفوذ یک نوع اقتدارگرایی برای وابسته کردن همه مردم به دولت بود که مردم متوجه آن شدند و در پی آن رای خود را به حسن روحانی دادند.
این استاد دانشگاه در رابطه با 16 میلیون رای رئیسی می گوید: رایی که آقای رییسی آورد به خاطر یارانه نبود. بخشی از این رای رای مذهبیون سنتی است. بخش دیگری از رای آقای رییسی رای افرادی بود که منتقد وضعیت موجود هستند و سعی می کنند این انتقادشان را به نوعی نشان دهند. بخشی از رای آقای رییسی هم تحت تاثیر بسته های حمایتی بود که در برخی از مناطق محروم و روستایی توزیع می شد. ابولحسنی در تحلیل بخشی دیگر از آرای رئیسی گفت: تعدادی از این آرا ناشی از رقابت های درون گروهی جامعه است. عده ای از افراد در حال حاضر در قوه مجریه سر کار هستند و عده دیگری در رقابت با ان ها از صحنه قدرت محروم هستند این افراد تلاش می کنند به صحنه برگردند و در قدرت سهیم شوند.
سید رحیم ابولحسنی با بیان این که حالا حسن روحانی رئیس جمهور تمام مردم است افزود:چند سیاست باید در کشور باید پیاده شود. بخشی از مردم دچار مشکلات شدید اجتماعی هستند نظام سیاسی باید بحث سلامت، بیمه و حقوق بیکاری افرادی که که از حداقل ها هم برخوردار نیستند پیگیری کند. هر جناحی در قدرت باشد در برابر این افراد مسئول است و ربطی به جناح جپ و راست ندارد. نظام سیاسی وظیفه تامین این افراد را دارد.
ابولحسنی اضافه کرد: نظام سیاسی در کشورهایی که اقتصاد نفتی دارند مسئول تولیدات زیر بنایی است چرا که بخش اعظم پول دست انان است. جامعه را باید از منظر اقتصادی به جایی پیش ببرد که اقشار کم در آمد به سمت قشر متوسط از نظر مالی بیاید. حسن روحانی باید حاکمیت نخبگان را اجرا کند. افرادی که توانایی علمی و مهارت های اجرایی دارند قدرت بگیرند. وقتی یک نخبه مسوولیت داشته باشد برای ده آدم غیر نخبه هم کار ایجاد می کند.
ابولحسنی در پایان با بیان این که حسن روحانی باید با باند بازی ها مقابله کند افزود: روحانی باید به به برنامه های درازمدت و اجرایی کردن این برنامه توجه داشته باشد. اگر به آن ها توجه شود افراد کم درآمد هم از آن نفع می برند.
کد مطلب: 70349
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *