۱
يکشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۱۷
بررسی روند امداد به آسیب دیدگان زلزله در گفت و گوی «مردم سالاری آنلاین» با محمود صادقی:

یاد نگرفته ایم در بحران با خونسردی و مهربانی رفتار کنیم

محمود صادقی نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس چهارشنبه هفته گذشته به همراه تنی چند از مسئولین و نمایندگان برای بررسی وضعیت زلزله زدگان سرپل ذهاب و امدادرسانی به آسیب دیدگان عازم این مناطق شدند.
یاد نگرفته ایم در بحران با خونسردی و مهربانی رفتار کنیم
محمود صادقی نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس چهارشنبه هفته گذشته به همراه تنی چند از مسئولین و نمایندگان برای بررسی وضعیت زلزله زدگان سرپل ذهاب و امدادرسانی به آسیب دیدگان عازم این مناطق شدند. وی ضرورت و اهمیت تداوم حضور و حمایت فعالانه داوطلبان و دستگاهها برای امداد و کمک رسانی به آسیب دیدگان را یادآوری می کند و خواستار تمهید یک سازمان با تمرکز بر فعالیت های امداد و نجات برای حوادث آتی است. گفت و گوی «مردم سالاری آنلاین» با محمود صادقی را در ادامه می خوانید:
 
 
 
آقای صادقی، وضعیت امداد رسانی به مردم و آسیب دیدگان در مناطق زلزله زده را با توجه به گزارش ها و همین طور مشاهدات عینی تان تا این لحظه چطور ارزیابی می کنید؟

 
 
ما روز چهارشنبه به اتفاق یک تیم از کمیسیون آموزش مجلس در مناطق زلزله زده و از جمله در جوانرود و ثلاث باباجانی حضور داشتیم: گروهی از اعضاء کمیسیون هم تصمیم گرفتند که مستقیما به سرپل ذهاب بروند و وضعیت امداد و اسکان زلزله زدگان و همین طور مدارس را بررسی کنند و هم ما به همراه گروهی از اعضاء کمیسیون آموزش وضعیت مردم و مدارس و همین طور امکانات و تمهیدات مورد نیاز برای بازسازی امکانات و از جمله مدارس ثلاث باباجانی و روستاهای اطراف آن را بررسی کردیم.
در مورد روند امدادرسانی به زلزله زدگان فکر میکنم در مجموع اراده جدی برای کمک رسانی به زلزله زدگان وجود دارد و تکاپوی فراوانی را از همه دستگاهها در زمینه تلاش برای امداد رسانی و کمک به مردم شاهد بوده ایم که یکیایک این تلاش ها در خور تقدیر است. اما آن چیزی که در رابطه با این زلزله و حوادث مشابه باید با تاکید گفته شود و قابل اشاره است، نیاز به وجود یک سازمان یکپارچه، منسجم و قدرتمند با آموزش های مناسب و لجستیک متناسب برای اینگونه حوادث است که بتواند در شرایط اینچنین و حوادث مشابه امدادرسانی را مدیریت کند. حضور این سازمان می تواند روند کمک رسانی و امداد به زلزله زدگان و رسیدگی به وضعیت زندگی مردم آسیب دیده را مدیریت کند و در ادامه هم بحث بازسازی خانه و مسکن مردم نواحی زلزله زده و همین طور تجهیز زیربناها از قبیل مدارس و نظایر آن را داریم که همگی این مسائل باید به شکل درست مدیریت و اجرایی بشوند.
بهرحال در این مورد صحبت از یک سامان دهی کسب و کار ملی در بخش های مختلف کشور هست و الا چه بسا چیزی که من شخصا شاهد بودم با حضور شخصیت های شناخته شده و شایستگان برای امداد و کمک رسانی به مردم خدمات قابل توجهی به مردم ارائه شد. آن چیزی را که من شاهد بودم تا به این مرحله تمام نهادها و امدادگران از هر سازمان و گروهی که فعال بودند، زحمت کشیده اند و از جمله باید اشاره کنم به اینکه همه مسئولین تلاش دارند تا در اسرع وقت آب، برق و گازرسانی را در مناطق زلزله زده برای مردم فراهم کنند.
در جمع بندی باز هم تاکید دارم که در مورد زلزله اخیر همه دستگاهها حضور فعالانه دارند، اما بهرحال مساله ای که اشاره کردم به عنوان یک نیاز واقعی برای امداد گسترده تر مطرح هست!
 
  
 
یکی از نکات قابل توجه در زلزله اخیر تاثیرات وسیع و پررنگ شبکه های اجتماعی در تحرک داوطلبانه و جلب حمایت آحاد جامعه از زلزله زدگان بوده است. شما تاثیرات شبکه های اجتماعی در مواجهه مسئولانه و فعالانه تر مردم با زلزله و آسیب دیدگان این حادثه نسبت به حوادث مشابه قبلی را چگونه می بینید؟
 

 
در مورد شبکه های اجتماعی شاهد بودیم که شبکه های مجازی هم اخبار زلزله و همه مسائل مرتبط با این حادثه و همین طور وضعیت مردم نواحی زلزله زده را با تمام جزئیات و در قالب عکس و فیلم و فراخوان های مسئولانه و داوطلبانه از آحاد جامعه منتشر کردند و بالاخره پیام های همدردی و تسلیت در متن جامعه یک تحرک و تکاپوی گسترده و فعالانه ای را ایجاد کردند. این مساله بسیار مهمی است که باید مورد توجه قرار بگیرد که به هرصورت همین فعالیت شبکه های اجتماعی نتایج موثر و بسیار مثبتی هم در امداد رسانی به زلزله زدگان داشتند.
اما نکته ای که هست و فکر می کنم باید مورد توجه قرار بگیرد، این است که گاهی در فضای مجازی خبرهای ناموثقی هم منتشر می شوند و بعضی مطالب نادرست هست که اشخاص هم ناخودآگاه اینها را بازنشر می دهند و متاسفانه همانگونه که یک فضای بی اعتمادی گسترده ای بالاخره در سجامعه وجود دارد، در مواجهه با زلزله و مسائل ادامه آن نشانه های این بی اعتمادی در فضای مجازی هم امتداد پیدا می کند. شبکه های اجتماعی البته در کنار وجه مثبتی که دارند، به این بی اعتمادی ها دامن می زنند و این فضای بی اعتمادی بعضا ضرباتی را هم به مسیر امدادرسانی به آسیب دیدگان و زلزله زدگان وارد می کند که باید به آن توجه داشت.
اما در مورد وقایع روزهای گذشته، مجموعا تصور می کنم که نقش و تاثیرات مثبت شبکه های اجتماعی در حادثه اخیر بیشتر و پررنگ تر بوده و شبکه های اجتماعی هم در آگاه کردن آحاد مردم نسبت به آنچه که در نواحی زلزله زده می گذرد و همین طور در آگاه کردن مردم نسبت به کمبودها و عمق فاجعه و بالاخره راه انداختن کمپین های وسیع برای کمک رسانی سریع تر و وسیع تر به آسیب دیدگان بسیار نتیجه بخش بوده اند.
 
 
به برخی تاثیرات منفی شبکه های اجتماعی اشاره کردید؛ یکی از مسائلی که طی روزهای گذشته واکنش منفی را در کاربران شبکه های مجازی ایجاد کرد انتشار فیلم کوتاهی از ضرب و شتم آسیب دیدگان در انتظار غذا بود که چندان خوشایند نبود و علامت های سوال بی شماری را هم برای مردم ایجاد کرده است. موضع شما به عنوان یکی از نمایندگان مجلس درباره این حادثه و تخطی از قانون در این زمینه چیست؟
 
به طور کلی ما یاد نگرفته ایم که در شرایط بحران و حادثه با خونسردی و مهربانی با همدیگر رفتار کنیم و شاید آن چیزی که برای زلزله زده ها در این شرایط بسیار مهم است و شاید مهم تر از آن مواد غذایی و کمک هایی که باید به دست آنها برسد، برخورد محبت آمیز نهادها و مسئولین است. متاسفانه ما اگر هم با دیده مردم بخواهیم به این مساله نگاه کنیم، بالاخره ممکن است هجوم بیاورند برای گرفتن مواد غذایی و باید در این شرایط به آنها حق بدهیم. من فکر می کنم این نوع برخوردها شایسته کسانی که در منطقه برای خدمت رسانی تلاش می کنند و زحمت می کشند نیست، البته این مامورین نیروی انتظامی هم که در منطقه حضور پیدا کرده اند برای کمک به مردم باید قدرشناس زحمات آنها هم باشیم و باید به آنها هم آموزش های لازم در مورد امدادرسانی و رفتار با آسیب دیدگان این طور حوادث داده بشود.
 
 
یکی از نکات مثبت در روند امدادرسانی که مورد توجه شبکه های اجتماعی قرار گرفت، حضور پررنگ ارتش در نواحی زلزله زده در کنار مردم بوده است. نقش آفرینی فعالانه ارتش در امدادرسانی به حادثه دیدگان این زلزله به باور شما تا چه میزان می تواند مورد توجه سایر دستگاهها برای ماموریت در شرایط مشابه قرار بگیرد؟
 
+ من فکر می کنم در مورد آسیب شناسی عملکرد نهادها و دستگاههای مختلف در زمینه امدادرسانی به زلزله زدگان، مساله ای که بسیار حائز اهمیت است باید توجه داشته باشیم که حضور و تلاش همه دستگاهها و همه نهادها در مسیر امدادرسانی به مردم نواحی زلزله زده قابل تقدیر و تشکر است و به هیچ عنوان نباید این مباحث مرتبط با امدادرسانی به مردم به ایجاد شکاف ها و دلخوری منجر بشود! باید حتما به یاد داشته باشیم که ایجاد شکاف ها نمی تواند کمکی به امدادرسانی و یاری مردم آسیب دیده این نواحی بکند. مردم به هرصورت به کمک و امدادرسانی همه دستگاهها و نهادها نیاز دارند و کمک به مردم زلزله زده در شرایط حاضر مهم ترین انتظار مردم از همگی مسئولین و دستگاههای مرتبط است.
در عین حال از جنبه مثبت اگر بخواهیم امدادرسانی ظرف روزهای گذشته را مرور کنیم، نیروهای ارتش جمهوری اسلامی بسیار فعالانه و با همدلی در تمامی مناطق زلزله زده در کنار مردم بوده اند که این بسیار قابل تقدیر است. بهرحال بخشی از وظایف تعریف شده برای ارتش در همین زمینه بوده و خوشبختانه پرسنل ارتش جمهوری اسلامی ایران آموزشهای لازم را برای چنین شرایطی دیده اند و به خوبی مطلع هستند که چه اصولی بر امدادرسانی و کمک رسانی به زلزله زدگان مترتب هست. شاید اینطور به نظر می رسد که چنین ماموریت هایی برای برخی دستگاههای دیگر هم باید به شکل دقیق تعریف بشوند تا در صورت تکرار این حوادث در آینده، بتوانیم بیشتر و بهتر به مردم کمک رسانی کنیم. در مجموع معتقدم باید به فعالیت همه نهادها و دستگاهها اشاره کنیم و قدرشناس حضور همه نهادها از جمله سپاه و همین طور هلال احمر هم باشیم که در حد بضاعت و توانایی خود واقعا برای کمک به مردم زلزله زده تلاش می کنند و در انتقال مصدومین و مجروحان حادثه حضور دارند. همین طور باید قدرشناس پرسنل نیروی انتظامی هم باشیم که واقعا سعی و تلاش خود را در مناطق زلزله زده به کار بسته اند و امیدواریم در ادامه هم شاهد حضور پررنگ تر همه دستگاهها و نهادها برای امدادرسانی به آسیب دیدگان باشیم.
گفت و گو : احمد عسگری
 
کد مطلب: 77220
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *