۰
سه شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۸:۰۷

پیشنهاد گازی روسیه به اوکراین

نخست وزیر اوکراین امروز فاش کرد روسیه برای این کشور شرط گذاشته است که در صورت پیوستن آن به اتحاد گمرکی قیمت گاز خود برای اوکراین را تا ۱۶۰ دلار در ازای هر ۱۰۰۰ مترمکعب کاهش خواهد داد.
به گزارش فارس به نقل از روزنامه «وزگلاد»، "نیکولای آزاروف" نخست وزیر اوکراین امروز در جریان دیدار خود با مقامات دولتی در اودسا (بندری در جنوب اوکراین) اعلام کرد که پیوستن این کشور به اتحاد گمرکی این امکان را بوجود می آورد که قیمت گاز روسیه تا ۱۶۰ دلار در ازای هر ۱۰۰۰ هزار مترمکعب کاهش پیدا کند.

آزاروف گفت: روسیه این شرط را برای ما قائل شده است: بیایید به اتحاد گمرکی بپیوندید، بعد از آن می توانید گاز را به قیمت ۱۶۰ دلار از ما بخرید.

نخست وزیر اوکراین در عین حال تاکید کرد که پیوستن به اتحاد گمرکی در مجموع پاسخگوی منافع ملی اوکراین است، برای اینکه حدود ۴۰ درصد از مبادلات بازرگانی این کشور با کشورهای عضو این اتحاد صورت می گیرد.

به گفته آزاروف، ولی از سوی دیگر، ۳۰ درصد از مبادلات بازرگانی اوکراین با کشورهای عضو اتحادیه اروپاست و مسلما پیوستن به منطقه آزاد تجاری با اتحادیه اروپا و ایجاد اتحاد سیاسی با کشورهای عضو این سازمان هم پاسخگوی منافع ملی ماست.

وی همچنین یادآور شد اوکراین قصد ندارد بین اتحاد گمرکی و منطقه آزاد تجاری با اتحادیه اروپا یکی را انتخاب کند و مایل است تا با همه کشورها، از جمله کشورهای آسیایی همکاری داشته باشد.

بر اساس اطلاعات شرکت نفت و گاز اوکراین،در ۳ ماهه نخست سال ۲۰۱۲ قیمت گاز روسیه برای اوکراین حدود ۴۱۹ دلار در ازای هر ۱۰۰۰ مترمکعب بود و در ۳ ماهه دوم سال حدود ۴۲۵ دلار در ازای هر ۱۰۰۰ مترمکعب گاز و در ۳ ماهه سوم سال حدود ۴۲۶ دلار در ازای هر مترمکعب گاز بود.

"یوری بایکو" وزیر انرژی اوکراین در اواسط ماه سپتامبر پیش بینی کرده بود که قیمت گاز روسیه برای این کشور در ۳ ماهه آخر سال ۲۰۱۲ به ۴۳۲ دلار در ازای هر ۱۰۰۰ مترمکعب برسد.
کد مطلب: 10042
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *