۰
جمعه ۲۱ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۴۲

آسیب به روابط ترکیه-روسیه

حادثه فرود اجباری هواپیمای مسافربری مسیر مسکو-دمشق در آنکارا نه تنها باعث تشدید بحران در روابط ترکیه و سوریه شده، بلکه ممکن است به روابط ترکیه و روسیه آسیب جدی برساند.
به گزارش فارس به نقل از روزنامه «کامرسانت»، حادثه فرود اجباری هواپیمای مسافربری مسیر مسکو-دمشق در آنکارا نه تنها باعث تشدید بحران در روابط ترکیه و سوریه شده، بلکه ممکن است به روابط ترکیه و روسیه آسیب جدی وارد سازد.

"رجب طیب اردوغان" نخست وزیر ترکیه شب گذشته روسیه را متهم به ارسال مهمات نظامی به سوریه نمود. مقامات مسکو این مسئله را موکدا تکذیب می‌کنند.

بر اساس اطلاعات رسیده به این روزنامه، در عرشه هواپیمای ایرباس «A۳۲۰» ۱۲ صندوق وسایل فنی برای ایستگاه‌های رادیویی سامانه‌های دفاع ضد هوایی وجود داشت. ضمن اینکه سرویس امنیت فدرال قصد دارد تحقیقات قضایی را در خصوص درز اطلاعات مربوط به ارسال این محموله به سوریه آغاز کند. مقامات آمریکایی نیز اعلام کردند که مسئله ارسال احتمالی سلاح از روسیه به سوریه را در سطح بین المللی مطرح خواهد کرد.

جنگنده‌های «اف-۱۶» ترکیه روز چهارشنبه هواپیمای ایرباس «A۳۲۰» که از فرودگاه ونوکوای مسکو عازم دمشق بود و برخلاف قوانین مربوط به هواپیماهای مسافربری مظنون به داشتن محموله نظامی برای دولت سوریه بود را مجبور به فرود در فرودگاه آنکارا کرد.

در عرشه این هواپیما ۳۵ مسافر حضور داشت که ۱۷ نفر از آنها تبعه روسیه بودند. بعد از بازرسی هوایپما مقامات آنکارا به مسافرین آن اجازه دادند به پرواز خود به سمت دمشق ادامه دهند، ولی محموله هواپیما توقیف شد.

شب گذشته نخست وزیر ترکیه اعلام کرد که هواپیمای سوری در حال حمل مهمات نظامی از مسکو به دمشق بود. اردوغان گفت: این محموله از سوی یک شرکت روسی صادرکننده سلاح و مهمات نظامی برای وزارت دفاع سوریه در حال انتقال بود.

در این بین "ویکتوریا نولاند" سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که دولت ایالات متحده قصد دارد مسئله ارسال احتمالی سلاح از روسیه به سوریه را پیگیری کند.

یک مقام آژانس همکاری‌های فدرال روسی وجود سلاح در عرشه این هواپیما را تکذیب کرده و گفت: هیچ محموله‌ای از طرف ما برای سوریه در این هواپیما وجود نداشت.

بر اساس اطلاعات رسیده به روزنامه «کامرسانت»، در عرشه هواپیمای ایرباس «A۳۲۰» ۱۲ صندوق حاوی ابزار فنی برای ایستگاه‌های رادیویی سامانه‌های دفاع ضد هوایی که سوریه به آنها مجهز است و همچنین اسناد فنی مربوط به آنها قرار داشت.

به گفته یک منبع خبری، این محموله نیازی به اطلاع دادن و بازرسی نداشته، چرا که وجود آن برای خدمه و مسافران این هواپیما خطرناک نبود. این محموله سلاح نبوده، بلکه ابراز فنی است و انتقال آنها برخلاف هیچیک از قوانین بین المللی نیست.

در مجموع حادثه رخ داده باعث تیره شدن بیشتر روابط دمشق و آنکارا شده است. بر اساس اطلاعات رسانه‌های خبری لبنانی، دولت سوریه به نیروی هوایی این کشور دستور داده تا تمامی هواپیماهای ترکیه که وارد حریم هوایی سوریه شوند را متوقف کنند.

یک مقام خطوط هوایی روسیه یادآور شد که توقیف یک هواپیمای مسافربری تنها در صورتی مجاز است که این هواپیما مسیر خود را تغییر داده و یا اطلاعاتی در خصوص ربایش آن وجود داشته باشد و پرواز جنگنده نظامی برای مجبور کردن هواپیمای مسافربری به فرود اجباری یک تهدید محسوب شده و اقدامی غیرقابل قبول است.

برغم این مسئله وزیر امور خارجه ترکیه ابراز امیدواری کرده این حادثه تاثیر منفی بر روابط آنکارا و مسکو نداشته باشد. برخورد طرف روسی نسبت به این مسئله تاکنون خویشتن دارانه بوده است.

"الکساندر لوکاشوویچ" سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه روسیه به این اقدام دولت ترکیه بشدت اعتراض کرد، چرا که وضعیتی که برای این هواپیما بوجود آمد، جان شهروندان روسی را در معرض خطر قرار داده است.

ضمن اینکه کاخ کرملین هم اعلام کرد که "ولادیمیر پوتین" رئیس‌جمهوری روسیه برنامه سفر هفته آینده خود به آنکارا را به تاریخ ۳ دسامبر به تعویق انداخته است.
کد مطلب: 10277
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *