۰
دوشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۲۱

تاجیکها؛ ریاست دوره‌ای يافتند

وزارت خارجه تاجیکستان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد در پایان اجلاس هیئت‌های رسمی عضو گفت‌و‌گوی همکاری آسیا، ریاست دوره‌ای این نهاد به این کشور واگذار می‌شود.
وزارت امور خارجه تاجیکستان در بیانیه‌ای افزود: "همراه خان ظریفی" وزیر خارجه این کشور در این اجلاس که هم اکنون در کویت برگزار می‌شود و تا چهارشنبه، ۱۷ آکتبر ( ۲۶ مهر ) ادامه خواهد داشت، شرکت می‌کند.

به گفته این منبع، موضوع واگذاری ریاست این نهاد منطقه‌ای به تاجیکستان در جلسه پایانی هیئت‌های کشورهای شرکت‌کننده در گفت‌وگوی همکاری آسیا اعلام خواهد شد.

در این اطلاعیه تصریح شده که در نشست گفت‌و‌گوی همکاری آسیا که با سخنرانی شیخ صباح آل خالد نخست وزیر کویت آغاز شد وزیران امور خارجه تایلند و تاجیکستان نیز گزارش‌هایی در مورد بهینه سازی روابط سیاسی، اقتصادی و تجارتی کشورهای اعضای این سازمان منطقه‌ای ارائه کردند.

بنا به گفته این منبع با انتقال مسئولیت ریاست دوره‌ای به تاجیکستان، مقامات دوشنبه در زمینه اجرای موثر تصمیمات مصوب همه تلاش خود را انجام خواهند داد.

پیشنهاد تاسیس سازمانی با نام گفت‌وگوی همکاری آسیا برای اولین بار توسط تایلند در اولین کنفرانس بین‌المللی احزاب سیاسی در ۱۷-۲۰ سپتامبر سال ۲۰۰۰ در مانیل (فیلیپین) اعلام شد.

این پیشنهاد تایلند با پشتیبانی وزیران خارجه ۳۴ کشور آسیا در اجلاس وزیران امور خارجه آسیا در هانوی ویتنام پذیرفته شد.

لازم به یادآوری است که نخستین اجلاس گفت‌وگوی همکاری آسیا که در حال حاضر ۳۲ کشور در آن عضویت دارند در سطح وزیران امور خارجه در سال ۲۰۰۲ در تایلند برگزار شد.
کد مطلب: 10702
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *