; ?>; ?> مصر رهبری جهان عرب برای مقابله با اسرائیل را بدست گیرد - مردم سالاری آنلاين
۰
يکشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۵۰
دبیرکل حزب الکرامه مصر:

مصر رهبری جهان عرب برای مقابله با اسرائیل را بدست گیرد

مخلوف همچنان تأکید کرد: از سال ۲۰۰۶ تاکنون اسرائیل و آمریکا تمام تلاش خود را بکار برده‌اند تا به هر طریق ممکن شکافی در مقاومت ایجاد کنند و اینکه اعراب باید علیه ایران باشند و در این راه اختلاف بین شیعه و سنی را به راه انداختند و همه می‌دانند این جنگ‌ها توسط عربستان سعودی هدایت می‌شود.

"ماهر مخلوف"‌ عضو دبیرخانه کنگره ملی عربی و دبیرکل حزب الکرامه مصر در گفت‌وگو با  خبرگزاری فارس در قاهره تاکید کرد که نقش صهیونیست‌ها از ده‌ها سال پیش آشکار و برملا شده و زیان‌های آن بر جهان عرب به طور عام و مصر به طور خاص چه قبل از انقلاب ۲۵ ژانویه و چه بعد از این انقلاب کاملاً واضح و عیان است، ارتباطات جاسوسی بین تل‌آویو – قاهره همچنان برقرار است و هیچ طرح عربی جایگزینی برای مقابله با طرح صهیونیستی جز رهبری آن به واسطه مصر وجود ندارد.

وی ابراز عقیده کرد که روابط جاسوسی دو جانبه بین مصر و اسرائیل همچنان موجود است و ادامه خواهد یافت، حتی اگر رئیس جمهوری محترمی بر کشور حاکم باشد.

مخلوف در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود یادآور شد: درب دفتر ریاست جمهوری در زمان حسنی مبارک همواره به روی اسرائیل باز بود و شرم الشیخ مرکز همکاری دو رژیم به شمار می‌آمد، آیا همکاری فراتر از این می‌توان بین دو رژیم یافت.

مخلوف همچنان تأکید کرد: از سال ۲۰۰۶ تاکنون اسرائیل و آمریکا تمام تلاش خود را بکار برده‌اند تا به هر طریق ممکن شکافی در مقاومت ایجاد کنند و اینکه اعراب باید علیه ایران باشند و در این راه اختلاف بین شیعه و سنی را به راه انداختند و همه می‌دانند این جنگ‌ها توسط عربستان سعودی هدایت می‌شود.

****متن کامل این گفتگو به شرح ذیل است****



فارس: در ابتدا بفرمایید نقش صهیونیست‌ها در مصر پیش از انقلاب ۲۵ ژانویه ۲۰۱۱ چه بود و نمونه‌هایی از دخالت رژیم صهیونیستی در امور داخلی مصر را بیان کنید؟

مخلوف: در دوره زمامدارای حسنی مبارک، رئیس جمهوری مخلوع مصر باید گفت که دولت مصر که در حسنی مبارک نمود پیدا می‌کرد، آشکارا در با رژیم صهیونیستی رابطه داشت. این روابط در ابتدا مخفی و سری بود، اما بعدها هنگامی‌که این رژیم اندکی قدرت یافت و موازنه قوا به سود تل‌آویو تغییر کرد، آشکار شد و هنگامی که مبارک قضیه موروثی کردن حکومت را پیش کشید و قرار شد تا جمال مبارک جناشین وی شود، چون به حمایت اسرائیل و آمریکا در این امر نیاز داشت به همین دلیل ضمن اینکه به آنها تکیه کرد،‌ روابط خود را نیز به شدت به آنها توسعه داد و شاید بتوان گفت، مبارک آمریکا و رژیم صهیونیستی را تنها حامیانی می‌یافت که می‌توانستند در تحقق این رویایش به او کمک کنند.

فارس: به نظر شما رژیم صهیونیستی از چه طریق برنامه‌های خود را در مصر به اجرا می‌گذاشت و در این بین حسنی مبارک باید چه امتیازاتی به این رژیم می‌داد تا تل‌آویو به وی در تحقق رویایش یعنی موروثی کردن حکومت کمک کند؟

مخلوف: از جمله این طرح‌ها که بیانگر همکاری آشکار و عیان مصر و آمریکا و رژیم صهیونیستی بود، باید از طرح "کویز" نام ببریم که به طور رسمی بین این سه طرف به امضا رسید و امضای آن زمینه را برای دخالت رسمی رژیم صهیونیستی و آمریکا در مصر فراهم کرد، چون براساس آن واشنگتن و تل‌آیو می‌توانستند آزادانه و به راحتی در بخش صنعت نساجی مصر سرمایه‌گذاری کنند و به اصطلاح موجب ترقی آن شوند و با اینکه این قرارداد با تحریم بازرگانان و تجار مصری و مردم مصر مواجه شد، اما زمینه را برای حضور و نفوذ رژیم صهیونیستی نه تنها در صنایع نساجی مصر که در تمام حوزه‌ها فراهم ساخت و روابط دو جانبه را به شدت گسترش داد.

فارس: پس از پیروزی "محمد مرسی" در انتخابات ریاست جمهوری مصر آیا به نظر شما راه‌هایی برای نفوذ رژیم صهیونیستی در مصر باقی مانده است؟

مخلوف: شاید بتوان گفت، پیروزی محمد مرسی در انتخابات ریاست جمهوری مصر یکی از مهمترین تغییر و تحولات موجود در این پرونده حساس است که در جای خود موجب بروز برخوردی بین جنبش حماس و مصر شد و سرانجام موجب شد تا از اسرائیلی‌ها کمک بگیرند، به نظر من روابط جاسوسی دو جانبه بین مصر و اسرائیل همچنان موجود است و ادامه خواهد یافت، حتی اگر رئیس جمهوری محترمی بر کشور حاکم باشد.

فارس: مهمترین قضایایی که بیانگر حضور و نقش رژیم صهیونیستی در مصر است را در چه مواردی ملاحظه می‌کنید و چگونه این قضایای صهیونیستی در مصر شکل گرفتند؟

مخلوف: مهمترین قضایایی که می‌تواند بیانگر حضور اسرائیل در مصر باشد را باید در پرونده و قضیه صدور گاز مصر به این رژیم ملاحظه کرد، این قضیه بسیار مهمی است و این پیام را می‌رساند که مصر گازی را در اختیار اسرائیل قرار می‌دهد که پایین‌تر از قیمت جهانی و پایین‌تر از قیمتی است که حتی دولت مصر آن را به شهروندانش می‌فروشد و برنده اصلی این طرح طرفی جز اسرائیل نیست و این پرونده بسیار خطرناک و مهم است که خفایا و پنهان‌کاری‌های بسیاری در آن وجود داشت و در آن طرف‌های بسیاری دست داشتند، از جمله دستگاه اطلاعات و سرانجام اینکه این گازی که به اسرائیل داده می‌شد، در داخل مردم به آن بسیار بیشتر نیاز داشتند. درب دفتر ریاست جمهوری در زمان حسنی مبارک همواره به روی اسرائیل باز بود و شرم الشیخ مرکز همکاری دو رژیم به شمار می‌آمد، آیا همکاری فراتر از این می‌توان بین دو رژیم یافت.

فارس: رژیم صهیونیستی چگونه توانست در مصر پس از انقلاب ۲۵ ژانویه نفوذ کند؟

مخلوف: پس از انقلاب، اسرائیل از طریق آمریکا وارد مصر شد که برنامه‌های نامزدهای ریاست جمهوری به گونه‌ای تدارک دید و مرتب کرد که نامزدها به مردم مصر نشان دهند، به امور کشور اهمیت می‌دهند و امور داخلی مورد توجه آنهاست و نبرد و رقابت آنها نبردی داخلی است، بی‌آنکه در این بین کسی یافت شود که از نبرد و نزاع ما با اسرائیل سخنی بگوید. همه نامزدها گفتند که معاهده صلح کمپ‌دیوید برای ما محترم است و با اینکه در زبان آن را محکوم می‌کردند، اما به تایید آن ادامه می‌دادند تا از یک‌سو آرای بیشتری از مردم را به دست آورند و از سوی دیگر رئیس جمهوری جدید خود را درگیر جنگ جدیدی آن هم با اسرائیل نکند، در شرایطی که اوضاع و احوال دستگاه نظامی نیز چندان راضی کننده به نظر نمی‌رسید.

فارس: آیا طرح‌ها و برنامه‌های گوناگون و متنوعی ارائه شدند تا اسرائیل بتواند از طریق آنها راه نفوذی برای خود در مصر پیدا کند، می‌توانید به نمونه‌ای از این طرح‌ها و برنامه‌ها اشاره کنید؟

مخلوف: پس از پیروزی انقلاب مصر اوضاع و احوال در کشور پیچیده‌تر شد و به تدریج اخوان المسلمون و نظامیان زمام اداره امور کشور را به دست گرفتند که بزرگ‌ترین بهره‌برنده از این شرایط بود و اوضاع را به گونه‌ای در مصر هدایت کرد که هر طرف در حوزه اختیارات و قدرت خود فعالیت و عمل کند، نظامیان در حوزه خود و اخوانی‌ها در حوزه خود، که مورد استقبال شدید جماعت قرار گرفت و از این جهت که اخوان المسلمون دست در دست آمریکایی‌ها گذاشتند خطری بزرگی برای کشور به شمار می‌اید، چون تنها طرفی که از این شرایط بهره می‌برد، رژیم صهیونیستی بود و این موضوع بسیار خطرناکی است که نباید از آن به راحتی گذشت و بی‌تردید در این موضوع خطرات و اسرار بسیاری نهفته است.

فارس: اسرائیل و آمریکا دو روی یک سکه‌اند که هدف آنها مقابله و از بین بردن طرح ایران است و این موضوعی است که آشکارا در رسانه‌های مختلف جهان به آن پرداخته شده است، به نظر شما موضع رژیم صهیونیستی هم اکنون در قبال ایران چیست؟

مخلوف: باید گفت تمام این اقدامات و فعالیت‌‌ها برای مقابله با ایران و بسیج منطقه علیه ایران و القای این مطلب به مردم است که دشمن شما نه اسرائیل که ایران است و به همین منظور آنها از سال ۲۰۰۶ تاکنون تمام تلاش خود را بکار برده‌اند تا به هر طریق ممکن شکافی در مقاومت ایجاد کنند و اینکه اعراب باید علیه ایران باشند و در این راه اختلاف بین شیعه و سنی را به راه انداختند و همه می‌دانند این جنگ‌ها توسط عربستان سعودی هدایت می‌شود.

فارس: روابط ایران و مصر از جمله مهمترین روابط دو جانبه است که با از سرگیری آن جهان عرب می‌تواند، به مقابله با این لابی صهیونیستی برخیزد، این امر چگونه محقق خواهد شد و روابط چگونه دوباره از سرگرفته خواهد شد؟

مخلوف: ایران و مضر دو کشور دوست و برادر هستند و روابط دو جانبه باید که هرچه سریع‌تر و فوری به شکل عادی آن بازگردد، اما مصر از لحاظ اقتصادی بسیار ضعیف است و مشکلات آن در این عرصه بسیار زیاد است،‌ بی‌تردید از سرگیری روابط دو جانبه اهرم فشار قابل توجهی برای اسرائیل خواهد بود، در حالی‌که اسرائیل و آمریکا می‌خواهند که مصر همواره به عنوان کشوری نیازمند و محتاج به آنها باقی بماند.

فارس: به نظر شما چه راهکار سیاسی برای رهایی جهان عرب از افتادن به دام رژیم صهیونیستی وجود دارد؟

مخلوف: در این بین به نظر می‌رسد، هم اکنون در جهان سه طرح وجود دارد، یکی طرح ایرانی، یکی طرح ترکی و دیگری طرح صهیونیستی. ما امیدواریم که در این میان جبهه‌ای برای مقابله با طرح صهیونیستی تشکیل شود، چون تاکنون هیچ طرحی تحت عنوان طرح عربی ارائه نشده است و نمی‌توان طرحی بدون رهبری مصر برای جهان عرب ارائه داد و به همین دلیل به نظر می‌رسد مصر باید طرحی به رهبری خود برای جهان عرب ارائه دهد تا با همکاری با دو طرح ترکی و ایرانی به مقابله با طرح صهیونیستی در منطقه برخیزد.

کد مطلب: 1073
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *