۰
جمعه ۲۸ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۲۱
رییس اتحادیه لوازم خانگی گفت:

سوء استفاده تولیدکنندگان از وضعیت ارز

متاسفانه برخی از تولیدکنندگان ایرانی لوازم خانگی از وضعیت ارز سو‌ء استفاده کرده و قیمت‌ها را بالا می برند و حتی بسیاری از آنان در حال حاضر کالایی را تولید نمی کنند.
محمد طحان‌پور رییس اتحادیه لوازم خانگی با بیان مطلب بالا و با تاکید بر این‌که باید تعریف مشخصی از کالاهای لوکس ارائه شود، اظهار کرد: تعریفی که از لوازم خانگی به عنوان کالاهای لوکس ارائه می شود باید توافقی باشد. به این معنی که یکسری از لوازم خانگی عمدتا نمی‌توانند لوکس به حساب بیایند.

وی ادامه داد: هر چند لوازم خانگی خارجی در مقابل لوازم خانگی داخلی لوکس به حساب می‌آیند اما این نکته را نیز باید متذکر شد که کیفیت، خدمات، مصرف انرژی و ظاهر لوازم خانگی خارجی بسیار مطلوب‌تر از لوازم خانگی داخلی است.

طحان پور با بیان این‌که نباید از ورود لوازم خانگی خارجی جلوگیری کرد، گفت:‌ قطعا یخچال خارجی بالای پنج میلیون تومان و تلویزیون‌های بالای ۵۰ اینچ جزو لوازم خانگی لوکس به حساب می‌آیند. اما نباید صرفا به لحاظ حمایت از تولیدکننده حق مصرف کننده پایمال شود.

رییس اتحادیه لوازم خانگی بیان کرد: متاسفانه در بسیاری از موارد لوازم خانگی ایرانی گران‌تر از لوازم خانگی خارجی شده است. یک بخاری گازی که همه مواد اولیه برای ساخت آن در تولید داخل می شود با قیمت ۲۰۰ هزار تومان عرضه می‌شود. مگر این بخاری چقدر ارزآوری دارد که باید با چنین قیمتی به دست مصرف کننده برسد!

وی با بیان این‌که نباید تمامی مشکلات به گردن واحدهای صنفی بیفتد، تصریح کرد: یک سری کالاها مثل جاروبرقی، یخچال، ماشین لباسشویی، تلویزیون تا سایز ۴۲ اینچ حق مردم است و باید برای خرید به آن‌ها ارز تعلق گیرد اما در مقابل برخی از لوازم خانگی مثل تلویزیون ۵۰ اینچ به بالا و یخچال ساید بای ساید بالای شش میلیون تومان جزو کالاهای لوکس به حساب می‌آید.

طحان‌پور با تاکید بر این‌که لوازم خانگی ایرانی طی مدت اخیر افزایش قیمت داشته است، تصریح کرد: ماشین لباسشویی ۳۳۰ هزار تومانی تولید داخل درحال حاضر یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای فروش به دست واحدهای صنفی می‌رسد. همچنین یخچال ساید بای ساید ایرانی در حال حاضر نزدیک به سه میلیون تومان است.

وی با بیان این که تکنولوژی لوازم خانگی خارجی بالاتر از داخلی است، گفت: لوازم خانگی کره‌ای برای واردات ارز دریافت می کنند ولی لوازم خانگی اروپایی هیچ ارزی برای واردات دریافت نکرده و از بازار آزاد ارز مورد نیاز خود را تامین می‌کنند. همین امر موجب بالا رفتن روزانه قیمت لوازم خانگی اروپایی شده است.

طحان‌پور با بیان این‌که کارخانه‌های مادر، مواد اولیه خود را گران به دست تولیدکنندگان می‌رسانند، اظهار کرد: تولیدکننده داخلی می‌گوید مواد اولیه گران مثل آهن و مس به آنها داده می‌شود. از این رو فعالیت این کارخانجات نباید صرفا سودآوری باشد زیرا متعلق به مردم است.

رییس اتحادیه لوازم خانگی خاطرنشان کرد: مشکل اصلی گرانی مواد اولیه و بالا بردن قیمت‌ها از سوی تولیدکنندگان است. نمی‌توان صرفا واحدهای صنفی را متهم به گرانفروشی کرد.

وی در پایان با تاکید بر این‌که در مورد تصمیم گیری اینکه آیا لوازم خانگی جزو کالاهای لوکس است یا خیر باید با اتحادیه مشورت شود گفت: لوازم خانگی که ارز ‌آزاد می گیرند روز به روز افزایش قیمت را شاهد هستند.
کد مطلب: 11135
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *