۰
يکشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۸:۲۳
مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

حضور زنان نیازمند اصلاح نگرش‌ است

مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: حضور پیشگامانه زنان در فعالیت‌های اجتماعی و به خصوص مباحث اقتصادی نیازمند اصلاح نگرش موجود است و باید منطبق با فرهنگ اسلامی شود
فاطمه فراهانی عزیز‌آبادی در مراسم افتتاحیه جشنواره ملی زنان و اقتصاد مقاومتی ریحانه اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی در کلی‌ترین مفهوم به مفهوم تلاش برای دفع و بی‌اثر کردن فشارهای دشمن است و در تعریف ایده‌آل به معنای تبدیل فشارها به فرصت است.

وی افزود: باورها و مشارکت از یک طرف و اعمال مدیریت عقلانی و مدبرانه از سوی دیگر در اقتصاد مقاومتی مطرح است. کاهش وابستگی و تأکید بر مزیت‌های تولید داخلی و همچنین تلاش برای خودکفایی از مباحث مهم در اقتصاد مقاومتی است.

فراهانی با بیان اینکه تلاش برای اقتصاد پویا در اقتصاد مقاومتی مطرح می‌شود توضیح داد: اقتصاد مقاومتی با ریاضت مقاومتی هم‌معنا نیست و دو رویکرد متفاوت هستند. اقتصاد مقاومتی اقتصاد منفعل وابسته نیست.

مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه این طرح به منظور مقابله برای کسری بودجه انجام می‌شود تصریح کرد: در برخی موارد برای تأمین کسری بودجه، میزان مالیات افزایش پیدا می‌کند.

اقتصاد در شرایط بحران‌زده سختی زیادی را به مردم تحمیل می‌کند که شاید در ظاهر مقبول و شایسته نباشد اما در بلند مدت به بازیابی اقتصاد به منظور کارآمد‌تر کردن کمک می‌کند.

وی افزود: اقتصاد مقاومتی دارای مؤلفه‌هایی است که به منظور تغییر فرهنگ مصرف صورت می‌گیرد مردم در اقتصاد مقاومتی یکی از ارکان اصلی هستند.

فراهانی گفت: اقتصاد مقاومتی در برخی موارد به الگوی مصرف بر می‌گردد و در برخی از بخش‌ها به سرمایه‌گذاری تولید بر می‌گردد و باید بر کالاهای داخلی تاکید شده و برخی از کالاهای خارجی که تنها جنبه لوکس و تجملی دارد تحریم شود.

وی گفت: اهتمام مسئولین از مطالبات مردم و سیال‌بودن سیاست‌ها از اتکاء مردم به مسئولین می‌خواهد و فضای ناامیدی را جاری می‌کند.

داشتن روحیه جهادی یکی از پیش‌شرط‌های لازم در اقتصاد مقاومتی است.

مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه نقش زنان در فرهنگ اقتصاد و بحث اشتغالات خانگی بسیار مؤثر و کارآمد است توضیح داد: فعالیت‌های اقتصادی و کار و تلاش از گذشته در زندگی زنان بوده است.

اشتغال زنان در دهه‌های اخیر ضمن اینکه از اهمیت ویژه‌ایی در کسب زندگی جدید برخوردار بوده اما از چالش‌های پیش‌رو هم به حساب می‌آید.

وی ادامه داد: فاصله فیزیکی میان خانه و نقش اجتماعی زنان به وجود آمد که منجر به پدیده‌ای به نام گران‌باری نقش شد و اسیب‌های زیادی را به همراه داشت.

فراهانی با اشاره به اینکه بر هم خوردن تعادل و توازن میان کار و زندگی یکی از مسائل و چالش‌های پیش رو است خاطر نشان کرد: کسب و کارهای خانگی سابقه دیرینه‌ای دارد و پدیده نوظهوری نیست عنوانی که به عنوان قانون برای بخش دولتی و غیردولتی صورت گرفته با همین ملاحظه است و ساماندهی و توسعه مشاغل خانگی نامیده شده است.

وی افزود: در ایران به دلایل مختلف کار خانگی می‌تواند مزیت‌های زیادی به همراه داشته باشد. در کشور ما به شکل سنتی و استاد شاگردی مشاغل خانگی پیشینه طولانی داشته است و با توجه به سهم بالای زنان به عنوان جمعیت فعال می‌تواند مورد بهره‌برداری قرار گیرد.
کد مطلب: 11419
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *