۰
يکشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۲۱:۴۱
نشست ارزیابی چهار نامزد دبیرکلی اوپک

آیا ایران می تواند دبیرکل اوپک شود؟

آیا ایران می تواند دبیرکل اوپک شود؟

کمیته ویژه ارزیابی نامزدهای دبیر کلی اوپک دوشنبه اول آبان با حضور نامزدهای چهار کشور جمهوری اسلامی ایران، عراق، عربستان و اکوادور در مقر دبیرخانه اوپک برگزار می شود.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، نامزدها در این نشست به معرفی و بیان توانایی های خود می پردازند و کمیته تشکیل شده با طرح پرسش و پاسخ هایی توانایی این نامزدها را بررسی می کند. بر اساس مصوبه نشست ۱۶۱ وزیران نفت اوپک، این کمیته تنها برای ارزیابی نامزدها تشکیل می شود و هیچ گونه حق انتخابی ندارد و صرفا برای انتخاب بهتر به وزیران کمک می کند و سرانجام دبیرکل جدید با اجماع وزیران نفت این سازمان در جلسه ای که آذرماه برگزار می شود انتخاب خواهد شد. غلامحسین نوذری وزیر پیشین نفت ایران، مجید منیف نماینده هیئت عامل عربستان در اوپک، سمیر الغضبان مشاور ارشد نخست وزیر عراق در امور انرژی و ویلسون پاستور وزیر نفت اکوادور چهار کاندیدای تصدی دبیرکلی اوپک هستند. از آنجا که انتخاب دبیرکل اوپک تنها با اجماع کلیه اعضا امکانپذیر است، انتخاب دبیرکل جدید که باید جایگزین عبدالله سالم البدری شود در هاله ای از ابهام قرار دارد.
با توجه به اختلافات ایران و عربستان که طی ماههای گذشته در عرصه بین الملل افزایش یافته، طبعا هیچیک از این دو کشور از دبیرکلی نامزد مقابل حمایت نخواهد کرد. فراتر از این موضوع وضعیت فعلی ایران در عرصه بین الملل و کاهش تاثیرگذاری ایران در بازارهای جهانی که حاصل تحریمهای غرب و کاهش میزان تولید نفت ایران است، شانس ایران را برای تصدی پست دبیرکلی اوپک به شدت کاهش داده است. ایران سال گذشته ریاست اوپک را که منصبی کم اهمیت تر از دبیرکلی است و منصبی اجرایی محسوب می شود به دست آورد اما در میانه راه، سیدمسعود میرکاظمی وزیر نفت ایران که همزمان رییس اوپک بود برکنار شد. در شرایطی که ۲۴ ساعت تا برگزاری نشست اوپک باقی مانده بود ناگهان محمد علی آبادی بدون هیچگونه سابقه نفتی سرپرست وزارت نفت و به تبع آن رییس اوپک شد که روخوانی او از متن انگلیسی در نشست اوپک که به دلیل عدم آشنایی او با زبان لاتین خاطره بدی را به جای گذاشت. سپس رستم قاسمی وزیر نفت شد و بدین ترتیب برای نخستین بار در تاریخ اوپک، این سازمان تاثیرگذار جهانی به لطف تغییر و تحولات سلیقه ای در دولت احمدی نژاد، در طول یکسال سه رییس را در راس خود تجربه کرد. چنین سابقه ای از ایران موجب خواهد شد احتمال حمایت از دبیر کلی ایران بر اوپک کاهش یابد. ۵۲ سال از دبیرکلی ایران بر اوپک سپری می شود. فؤاد روحانی نخستین دبیرکل اوپک در بدو تاسیس این سازمان بود که مدیریت این نهاد را به مدت ۴ سال بر عهده داشت و پس از آن هیچگاه ایران برای تصدی این منصب مهم موفقیتی کسب نکرده است.

کد مطلب: 11431
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *