۰
دوشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۰۰:۲۸

ردپای اردن در ترور وزیردفاع سوریه

بازرسان روس در جریان عملیات تحقیق در انفجار دفتر امنیت ملی سوریه، به سر نخ هایی از دخالت اردن در این حادثه دست یافته اند.
العالم: سایت "الحقیقه" به نقل از منابع غیر سوری در دمشق گزارش داد، بازرسان روس وابسته به دستگاه اطلاعات فدرال روسیه که در تحقیقات انفجار تروریستی دفتر امنیت ملی سوریه حضور دارند، به مدارکی آشکار دست یافته اند که نشان می دهد دستگاه اطلاعات اردن، عربستان، و ترکیه در این انفجار دست داشتند.

این تحقیقات به صورت تکمیلی و در کنار تحقیقات دستگاه امنیتی سوریه در حال انجام است.

به گفته این منابع، کارشناسان روس تجهیزات پیشرفته ای را به همراه خود آورده اند که مسافت دستگاه کنترل از راه دور تا محل انفجار بمب در دفتر امنیت ملی سوریه را مشخص می کند.

این منابع خاطرنشان کردند که تحقیقات از منشی دفتر "هشام الاختیار" که اکنون در بازداشت به سر می برد به نتیجه نرسیده است، چراکه این عملیات بسیار پیچیده بوده، و هیچکدام از عوامل شرکت کننده در این انفجار تروریستی یکدیگر را نمی شناختند.

این منابع تأکید کردند، محلی که از آنجا فرمان انفجار داده شده، حداکثر ۵۰۰ متر با دفتر فاصله داشته است، در این محدوده منزل سفیر آمریکا و سفارتخانه ترکیه ۱۵۰ متر، و سفارت سعودی ۳۵۰ متر با محل انفجار فاصله دارند، که البته با توجه به وجود ساختمانهایی اطراف سفارت سعودی احتمال انجام این عملیات از این محل ضعیف می باشد. به همین دلیل بیشترین احتمال آن است که فرمان انفجار از داخل منزل سفیر آمریکا و یا سفارت ترکیه ارسال شده است.

در این میان منابع، احتمال دست داشتن دستگاه اطلاعات اردن در این عملیات تروریستی و یا به خدمت گرفتن مزدوران و خرید منشی "هشام اختیار" را بعید نمی دانند.

صدور شناسنامه مردگان اردنی برای عناصر مسلح

از سوی دیگر، یک منبع آگاه اردنی فاش کرد، دستگاه اطلاعات این کشور ده ها گذرنامه و شناسنامه شهروندان مرده را به نام اسلامگرایان و تروریستها و جاسوسان دستگاه های اطلاعاتی صادر کرده تا با استفاده از آنها به داخل خاک سوریه نفوذ کنند و در آنجا عملیات خرابکاری و شناسایی انجام دهند. این اقدام درست شبیه عملکرد دستگاه موساد رژیم صهیونیستی است که با سرقت گذرنامه های شهروندان کشورهای دیگر، دست به عملیات تروریستی می زند.

این عملیات دستگاه اطلاعات اردن پس از آن فاش شد که یک شهروند اردنی به نام "اسامه عبدالقادر الذهبی" در درگیری های مسلحانه با نیروهای سوریه در دمشق کشته شد. وی متولد سال ۱۹۴۰ در دمشق بود. پس از آن مشخص شد که وی قبلا نیز حدود ۱۶ سال قبل یعنی در سال ۱۹۹۶ در دمشق فوت کرده است.

روزنامه الرأی اردن با انتشار گواهی فوت، سعی کرد اظهارات مسئولان امنیتی سوری را تکذیب کند. ولی با مقایسه شناسنامه به دست آمده از فرد کشته شده با گواهی فوت منتشر شده از سوی مسئولان اردنی مشخص می شود که اکنون سخن از دو فرد متفاوت است که نام مادر و شماره ملی آنها با یکدیگر تفاوت دارد و آنها همچنین ۴۰ سال بایکدیگر فرق دارند. این درحالی است که نام و نام خانوادگی و نام پدر و جد این دو کاملا با یکدیگر مطابق است.

روزنامه واشنگتن پست اخیرا در گزارشی مفصل فاش کرده بود که دستگاه اطلاعات مرکزی آمریکا در نفوذ به داخل سوریه کاملا از کمکهای اردن بهره می برد و در عملیات امنیتی داخل خاک سوریه با این کشور هماهنگی می کند.
کد مطلب: 1177
مرجع : شفاف
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *