۰
سه شنبه ۹ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۵۳

ایران، برگ برنده اوباما در انتخابات

آیا ایران می تواند شگفتی ماه اکتبر برای اوباما باشد؟
باراک اوباما به یک امر غافلگیر کننده نیاز دارد. امری که اقتصادی نیست و تنها می تواند به سیاست خارجی مربوط باشد.
ایران، برگ برنده اوباما در انتخابات
دیپلماسی ایرانی: همه می دانند که قبل از انتخابات ریاست جمهوری ۶ نوامبر آمریکا این احتمال وجود دارد که یک خبر غافلگیر کننده منتشر شود تا آن دسته از راس دهندگانی که هنوز به تصمیم قطعی نرسیده اند، تصمیم نهایی خود را اتخاذ کنند.
اما آیا ایران می تواند شگفتی ماه اکتبر برای اوباما باشد؟ این در حالی است که هم اکنون باراک اوباما به این امر غافلگیر کننده نیاز دارد. امری که اقتصادی نیست و تنها می تواند به سیاست خارجی مربوط باشد.
روزنامه نیویورک تایمز که گفته می شود بسیار نزدیک به دولت اوباماست ، اخیرا گزارشی را با عنوان توافق ایران و آمریکا برای مذاکره دوجانبه بر سر مساله هسته ای منتشر کرد. این گزارش به نقل از منابع ناشناس منتشر شده و این اقدام آخرین تلاش دیپلماتیک به منظور دور کردن گزینه نظامی توصیف شده بود.
رویکردی که می تواند میت رامنی را در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به چالش بکشاند. چرا که این نامزد جمهوریخواه همواره اوباما را به ملایمت و کارساز نبودن سیاست هایش در قبال ایران متهم می کند و در صورتی که مذاکره مستقیمی در کار باشد به منزله ثمربخشی سیاست های اوباما خواهد بود.
البته این همه ماجرا نیست، در صورتی که کاخ سفید از توافقی تاریخی با ایران خبر داده و تحریم ها را در مقابل تعلیق غنی سازی، لغو کند، رامنی از صدر اخبار کنار رفته و در حاشیه قرار می گیرد.
این شبیه بازی نیکسون در چین است. البته هر چند اوباما زمان لازم برای سفر به ایران پیش از انتخابات ریاست جمهوری را در اختیار ندارد، اما باز هم احتمال یک غافلگیری وجود دارد.
اوباما اخیرا تاکید کرده است که گزارش نیویورک تایمز در خصوص توافق برای مذاکره مستقیم صحت ندارد. اما این همه آن چیزی نبود که اوباما گفت. رئیس جمهور آمریکا گفت: امکان توافق وجود دارد اما زمان در حال سپری شدن است. این بخشی از اظهارات اوباما بود که کمتر مورد توجه رسانه ها قرار گرفت.
این موضع اوباما می تواند اشاره ای به یک جایگزین غافلگیر کننده باشد که می تواند آرای رای دهندگان را به طور محسوسی به طرف اوباما سوق دهد. این در حالی است که اوباما با برقراری یک تماس تلفنی با اورشلیم و اعلام حمایت از گزینه نظامی علیه تاسیسات هسته ای ایران می تواند به همه مباحثه ها در خصوص آنکه وی جیمی کارتر است و میت رامنی، ریگان، پایان دهد.
این اقدام مملو از ریسک به نظر می رسد اما می تواند قواعد بازی را در مقایسه با یک قرارداد صلح به طور ملموسی تغییر دهد. چرا که هیچ چیز به اندازه رویارویی نظامی با ایران نمی تواند رامنی را به عقب بازگرداند.
این در حالی است که در روزهای اخیر خبری در رسانه های بین المللی منعکس شده مبنی بر اینکه عملیات نصب سانتریفوژها در سایت غنی سازی فوردو در نزدیکی قم تقریبا پایان یافته است. اقدامی که ظرفیت غنی سازی در ایران را افزایش داده و پتانسیل لازم برای حرکت در جهت هسته ای شدن را در اختیار تهران قرار می دهد. روندی که نه تنها برای اسرائیل بلکه برای آمریکا نیز نگران کننده است.
اکنون به آنچه در حال رخ دادن در اسرائیل است توجه کنید. جایی که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل کابینه اقدام نظامی علیه ایران را تشکیل داده است.
تحولات در منطقه به سرعت ایجاد می شوند. البته شاید خیلی دیر باشد اما هنوز هم احتمال وقوع یک تحول غافلگیر کننده پیش از انتخابات آمریکا وجود دارد.
کد مطلب: 12340
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *