۰
چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۵:۲۶

اردوغان اروپا را تهدید کرد

نخست وزیر ترکیه در سخنانی اتحادیه اروپا را تهدید کرد در صورتیکه تا سال ۲۰۲۳ موضوع پیوستن این کشور به اتحادیه حل نشود، آنها میراث بجا مانده از امپراطوری عثمانی را از دست می دهند.
به گزارش رویترز، این برای اولین بار است که "رجب طیب اردوغان" اتحادیه اروپا را درباره مدت زمانی که ترکیه برای پذیرفته شدن عضویتش در اتحادیه اروپا صبر خواهد کرد سخن می گوید.
هر چند طرح پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا بطور رسمی از سال ۲۰۰۵ آغاز شده اما در سالهای اخیر مذاکرات دو طرف رو به سردی گرائیده است.
اردوغان که شب گذشته در برلین سخن می گفت در پاسخ به پرسشی در این خصوص که آیا ترکیه تا سال ۲۰۲۳ به عضویت اتحادیه درخواهد آمد یا نه، گفت: ممکن است آنها نخواهد تا این زمان موضوع را ادامه بدهند. اما اگر موضوع را تا سال ۲۰۲۳ کش بدهند آنگاه ترکیه را از دست می دهند.
اردوغان در ادامه گفت: ترکیه با ۷۴ میلیون جمعیت موجب قدرتمتدتر شدن اتحادیه اروپا می شود. در حال حاضر شش میلیون نفر از مردم ترکیه در اتحادیه اروپا زندگی می کنند که سه میلیون نفر آنها در آلمان ساکن هستند.
نخست وزیر ترکیه این سخنان در محل جدید سفارت کشورش در برلین و در حضور "گیدو وستروله" وزیر خارجه آلمان ایراد کرد. وستروله نیز در تائید سخنان اردوغان، از وقفه ایجاد شده در مذاکرات اتحادیه اروپا با ترکیه انتقاد کرد.
وستروله در حالی از وقفه در مذاکرات اتحادیه اروپا با ترکیه انتقا کرد که "آنجلا مرکل" صدر اعظم آلمان، یکی از مخالفان اصلی پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا محسوب می شود.
اردوغان و مرکل امروز چهارشنبه در برلین با یکدیگر دیدار خواهند کرد.
ترکیه در سال ۲۰۲۳ در نظر دارد که صدمین سال تاسیس خود را پس از امپراطوری عثمانی جشن بگیرد از همین رو اردوغان برنامه های خاصی را برای این سال تدارک دیده که یکی از آنها حضور وی در پست ریاست جمهوری ترکیه در این سال است.
کد مطلب: 12459
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *