۰
يکشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۴۸

هر عدد تخم‌مرغ ۴۰۰ تومان

باوجود اینکه دولت هیچگونه افزایش قیمتی را برای تخم‌مرغ مصوب نکرده است، اما برخی از فروشندگان با تخلف در بازار، از عرضه این کالا به بهانه گران شدن در روزهای آینده خودداری می‌کنند، به همین دلیل قیمت هم اکنون به ۴۰۰ تومان برای هر عدد تخم‌مرغ خودنمایی می‌کند.
به گزارش خبرنگار مهر، مرغ و تخم‌مرغ در یک گوی رقابتی هر از چند گاهی ترجیح می‌دهند که افزایش قیمت را در بازار پیش روی مردم قرار دهند، یک روز مرغ گران می‌شود و تولیدکنندگان از وضعیت فعلی و شیوه حمایت‌های دولت نالان هستند و روز دیگر تخم‌مرغ. گویا سریال‌‎های قیمتی مرغ و تخم‌مرغ در بازار تمامی ندارد.
این در شرایطی است که چند هفته‌ای قیمت مرغ به اندازه‌‎ای نوسان داشت که قیمت این کالا به تیتر یک هر روز برخی از رسانه‌ها تبدیل شده بود و کار حتی به مجلس و دولت هم کشیده شد که چرا قیمت این کالا این طور نوسان دارد. حال هم نوبت به تخم‌مرغ رسیده است.
قیمت تخم‌مرغ هم در روزهای گذشته افزایش را تجربه کرده است و علیرغم اینکه دولت هیچگونه افزایش قیمتی را برای تخم‌مرغ مصوب نکرده است، اما برخی فروشندگان به صورت خودسرانه اقدام به افزایش قیمت کرده‌اند و قیمت هر عدد تخم‌مرغ به ۴۰۰ تومان هم رسیده است.
گزارش‌‎های میدانی مهر حکایت از این دارد که هم اکنون برخی از فروشندگان نه تنها از عرضه تخم‌مرغ به بهانه افزایش قیمت در روزهای آینده خودداری می‌کنند، بلکه کار به جایی رسیده است که حتی این محصول در برخی از مغازه‌ها، تنها به مشتریان همیشگی مغازه‌داران که پای ثابت خرید از مغازه آنها هستند، ارایه می‌شود.
یکی از مشتریانی که برای خرید تخم‌مرغ به بازار مراجعه کرده بود، گفت: وقتی از فروشندگان درخواست یک شانه تخم‌مرغ کردم، با این جمله مغازه‌داری که همواره از او خریدهای روزانه‌ام را انجام می‌دهم مواجه شدم که قیمت قرار است افزایش یابد و من چند شانه‌ای تنها به مشتریان خاص خود عرضه می‌کنم. قیمت هر شانه ۲۰ عددی هم حدود ۸ هزار تومان تمام می‌شود.
او افزود: این در شرایطی است که برخی از مغازه‌داران حتی تخم‌مرغ را با همین قیمت به مشتریان ارایه نمی‌کنند و از ارایه آن سر باز می‌زنند. البته هنوز میادین میوه و تره‌بار به عرضه تخم‌مرغ می‌پردازند؛ اما معمولا در ساعات ابتدایی تمام می‌شود.
این در شرایطی است که تولیدکنندگان مرغ و تخم‌مرغ همواره با کوچکترین نوساناتی در قیمت، اقدام به دپوی کالا و عدم عرضه آن به بازار می‌کنند، به بهانه اینکه شاید بتوانند سود بیشتری نصیب خود کنند؛ در حالی که یک بار برای همیشه به اصلاح سیستم تولید خود نمی‌پردازند و البته وزارتخانه متولی تولید نیز چنین عزمی را برای حل مشکل مرغ و تخم‌مرغ به نظر می‌رسد که نداشته باشد.
به هرحال بالا رفتن قیمت تخم‌مرغ در کشور به نظر می‌رسد که به صورت خودسرانه از سوی برخی عرضه‌کنندگان و عمده‌فروشان بالا رفته است و البته خبرها حکایت از این دارد که تولیدکنندگان نیز در این موضوع بی‌تقصیر نبوده‎‌اند، چراکه مطابق قانون، سود عمده‌فروشی و خرده‌فروشی کالاها مشخص است و چنانچه عرضه‌کننده‌ای کالا را با نرخی بیش از سودهای تعیین شده عرضه کند، حتما متخلف شناخته خواهد شد، بنابراین زمانی که افزایش قیمت به صورت فراگیر در بازار رخ می‌دهد، به طور قطع تولیدکننده با مشکلاتی مواجه است و قیمت را بالا برده است.
این در شرایطی است که برخی تولیدکنندگان نیز خود اقدام به این افزایش خودسرانه قیمت کرده‌اند و این گونه است که بازار به دلیل همین افزایش قیمت، متشنج شده است. در حالیکه در میادین میوه و تره بار که بر روی آن نظارت مستقیم صورت می‌گیرد، چنین اتفاقاتی رخ نمی‌دهد. البته در این میان شاید بازرسی‌ها را نیز باید قویتر کرد تا متخلفان جرات چنین افزایش‌های خودسرانه قیمتی را نداشته باشند.
بررسی‌های میدانی مهر از میادین میوه و تره‌بار حکایت از آن دارد که هم اکنون بسته ۶ عددی تخم‌مرغ ۲۰۰۰ تومان، بسته ۹ عدد ۲۸۰۰ تومان، بسته ۱۲ عددی ۳۳۰۰ تومان و بسته ۱۵ عددی ۳۷۰۰ تومان است. در حالیکه هم اکنون هر عدد تخم‌مرغ از سوی برخی از فروشندگان در سطح شهر حتی به قیمت ۴۰۰ تومان هم عرضه می‌شود که باید برای این بازار فکری کرد
کد مطلب: 12725
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *