۰
يکشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۴۴

دوئل اوباما و رامنی در راند آخر

سه شنبه ۶ نوامبر، انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برگزار خواهد شد و اینک دو روز مانده به انتخابات رقابت میان کاندیدای دمکرات باراک اوباما و نامزد جمهوریخواهان میت رامنی شدت گرفته است.
فرارو : در این میان به اعتقاد بسیاری از کارشناسان وضعیت اقتصادی آمریکا در دوران بسیار تعیین کننده ای بسر می برد. رکود اقتصادی اخیر آمریکا یادآور سال های ۱۹۲۹ به بعد است که امریکا و جهان را در دورانی از رکود و بیکاری کشاند.
بدین لحاظ انتخابات این دوره امریکا یکی از اقتصادی ترین موارد در تاریخ انتخابات ریاست جمهوری این کشور محسوب می شود.
طبق آمار اداره سرشماری امریکا در حال حاضر ۴۶ میلیون نفر یا ۱۷ درصد امریکایی ها زیر مرز تعریف شده فقر در این کشور بسر می برند. نرخ بالای بیکاری و رکود اقتصادی بزرگ ترین چالش فرا روی اوباما در این انتخابات است. از طرف دیگر نامزد جمهوریخواهان میت رامنی نیز طرحهای قابل قبولی برای رونق اقتصادی و جلب نظر شهروندان ندارد.
این در حالی است که براساس آمارهای منتشرشده از ابتدای سال جاری میلادی، اوضاع اقتصادی رو به بهبود می رود. بدین لحاظ کمپین اوباما معتقد است سیاست های اقتصادی آنها جواب داده است، اشتغال رو به بهبود است و بعلاوه، تلاش های دیگری برای کاهش فاصله طبقاتی یا نابرابری درآمدی در راه خواهد بود.
اوباما و تیم تبلیغاتی او توانسته اند تا حد خوبی خود را به عنوان نمایندگان طبقه متوسط آمریکا معرفی کنند. این امر بدین معناست که اوباما نشان داده در برابر شرکت ها و موسسات مالی بزرگ و به طور خاص، وال استریت موضعی سخت اتخاذ می کند.
همچنین با وجود امیدواری‌های زیاد رامنی به پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، تحولات هفته های اخیر شانس اوباما را بیشتر کرده است.
پس از برگزاری سه دور مناظره اخیر میان اوباما و رامنی که در آن رامنی به خصوص در بحث سیاست خارجی عملکرد ناشیانه ای از خود نشان داد، منابع دیپلماتیک غربی از پیروزی احتمالی باراک اوباما در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خبر می دهند.
همچنین باراک اوباما اخیرا به خوبی توانست از طوفان سندی نیز در راستای اهداف انتخاباتی استفاده کند که این مسئله باعث افزایش محبویت وی در مقایسه با رامنی شده است.
میت رامنی که از شرایط موجود ناراضی به نظر می رسد شب گذشته از اعضای کمپین انتخاباتی اش تقاضا کرد که در فاصله سه روز مانده به برگزاری انتخابات، تحرکات بیشتری داشته باشند.
همچنین نظرسنجی های صورت گرفته در آمریکا نشان می دهد شانس اوباما برای پیروزی در انتخابات بیشتر از رقیب جمهوری خواهش است. طبق نظرسنجی فرستنده‌ی تلویزیونی "ان.بی.سی." و "وال‌استریت ژورنال" اوباما بویژه در ایالت‌های اوهایو و فلوریدا که در آن‌ها رقابت تنگاتنگی در جریان است از رقیب‌اش میت رامنی پیش افتاده است.
طبق این نظرسنجی اوباما در اوهایو با ۵۱ درصد به ۴۵ درصد و در ایالت فلوریدا با ۴۹ درصد به ۴۷ درصد از رامنی پیش افتاده است. این در حالی است که دو رقیب در سراسر کشور شانه به شانه حرکت می‌کنند. به گزارش روزنامه‌ی "واشنگتن پست" و فرستنده‌ی "ای.بی.سی." اختلاف اوباما با رامنی تنها ۰۷ /۰ درصد است.
از سوی دیگر بر اساس نظرسنجی گالوپ در هفته گذشته، افراد کمتری در انتخابات نسبت به دو دوره گذشته شرکت خواهند کرد. آمار نشان می دهد مشارکت در روز انتخابات افت خواهد داشت.
طبق ارقام گالوپ، ۸۵ درصد از افراد گفته اند که در مورد انتخابات فکر کرده اند، این میزان نسبت به ۹۰ درصد سال ۲۰۰۴ و ۸۷ درصد سال ۲۰۰۸ افت داشته است.
معمولاً علوم سیاسی به ما می گوید که مشارکت بالا در انتخابات به نفع دموکرات ها و مشارکت پایین به نفع جمهوری خواهان است. به خاطر این که طرفداران دموکرات ها از جمهوری خواهان بیشتر هستند و دموکرات ها اگر میلی به مشارکت نداشته باشند، تمایل بیشتری به ماندن در خانه دارند. این مهم ترین دلیل صرف زمان و هزینه ی بیش تر از سوی دموکرات ها، در رقابت های خودشان است.
دیوید اکسلرود، مشاور ارشد رئیس جمهور اوباما،در روز یکشنبه گفت: مقدار کمی نگرانی درمورد مشارکت پایین به خاطر طوفان سندی و تأثیر منفی آن بر شانس انتخاب مجدد اوباما وجود دارد.
چه به دلیل سندی (به طوری که عده ای پیش بینی می کنند امکان دارد میزان مشارکت کم در پنسیلوانیا که یکی از پایگاه های مستحکم دموکرات هاست، به جمهوری خواهان در این ایالت کمک کند) و یا اشتیاق پایین رأی دهندگان، احتمالا میزان مشارکت در انتخابات پیش رو نسبت به دور قبل کمتر خواهد بود. اما پرسشی که وجود دارد این است که آیا این به اندازه کافی اهمیت دارد و می تواند دموکرات ها را با مشکل مواجه سازد؟
از سوی دیگر شبکه ای متشکل از یهودیان جمهوریخواه از جمله ثروتمندان یهودی به همراه تعدادی از اعضای دولت آمریکا در دوران جرج بوش، کمیته ای تشکیل داده اند تا آرای یهودیان ایالات متحده را به سمت "میت رامنی" هدایت کنند.
در میان اعضای این کمیته "شلدون آدلسون" میلیاردر معروف آمریکایی نیز دیده می شود.
کمیته یهودیان جمهوریخواه آمریکا تاکنون برای پیروزی رامنی در انتخابات، شش میلیون و ۳۰۰ هزار دلار هزینه کرده که این مبلغ چهار برابر بیشتر از پولی است که این کمیته در انتخابات سال ۲۰۰۸ هزینه کرده بود.
این کمیته در سال ۲۰۰۸ برای پیروزی "جان مک کین" بر اوباما، یک میلیون و ۴۰۰ هزار دلار هزینه کرده بود.
کمیته یهودیان آمریکا امیدوارند که انتقادات اوباما از کابینه رژیم صهیونیستی در خصوص مسائلی چون شهرک سازی، مذاکرات صلح و .. سبب رویگردان شدن یهودیان آمریکایی از وی و در نتیجه گرایش آنها به سمت میت رامنی شود.
در پایان باید گفت به نظر می رسد روند انتخابات امریکا و آمار منتشر شده نشان می دهد که احیانا اوباما شانس بیشتری برای کسب مجدد قدرت در انتخابات این دور داشته باشد. البته موفقیت اوباما در مواضع او نسبت به مسائلی نظیر سیاست بین الملل، حقوق اقلیت‌ها و آموزش نیز بیشتر از رامنی بوده و سخنان ناشیانه رامنی در موضوعات سیاست خارجی و داخلی شانس موفقیت او را به شدت کاهش داده است.
کد مطلب: 12730
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *