۰
سه شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۳۰

سوال از احمدی نژاد،‌ دومینوی مجلس!

سوال از رییس‌جمهور دوباره در جریان است، صحن علنی قرار است به همین زودی میزبان احمدی‌نژاد باشد اما دعوا بر سر سوال تمام نشده است.
سوال از رییس جمهور عملا بی صاحب مانده است!‌ دو جریان اصلی مجلس،‌ فراکسیون اصول گرایان و فراکسیون رهروان ولایت، هستند که اولی برای خروج سوال از دستور کار،‌ مجلس را تهدید به ترک گروهی جلسه علنی و آبسترکسیون کرده و رییس و سخنگوی دومی بارها در گفت وگو های این روزهای خودشان تاکید کرده اند که فراکسیون آنها از سوال حمایت نمی کند و این در حالیست که به استثناء چهاریا پنج نفر همه امضاکنندگان این طرح از اعضای فراکسیون رهروان ولایت هستند. 
این دومین بار است که احمدی‌نژاد در پست ریاست جمهوری،‌ برای پاسخ به سوالات نمایندگان به مجلس دعوت می‌شود؛ اما اوضاع مجلس هشتم و سوال کنندگان آن،‌ با اوضاع مجلس نهم کمی متفاوت است.
** اولین طراحان سوال
اولین سوال از احمدی نژاد،‌ در مجلس هشتم،‌ با ۷۹ امضا علنی شد،‌ که ۲۶ تای آن متعلق به اصلاح طلبان بود؛ ۴ نماینده مستقل و ۴۹ نماینده اصول گرا هم طرح را امضا کرده بودند و سوالات ترکیبی از مسائل سیاسی،‌ فرهنگی و اقتصادی؛ از غیبت یازده روزه رییس جمهور گرفته تا موضع گیری ها در مورد گشت ارشاد و اوضاع عمومی اقتصاد کشور بود.

دور اول سوال از رییس جمهور،‌ به سخنرانی او در مجلس ختم شد و نمایندگان در مصاحبه هایشان از ایراد های آیین نامه ای در مورد طرح سوال گفتند.
انتخابات نزدیک بود و خیلی ها فکر می کردند امضا کنندگان سوال،‌ به دنبال مطرح کردن بیشتر خودشان برای رقابت دوباره بر سر کرسی های مجلس هستند.
اما اسامی راه یافتگان به مجلس نهم،‌ چیز دیگری را نشان داد.
از آن ۷۹ امضا کننده ۲۷ نفر،‌ یا برای انتخابات ثبت نام نکردند و یا رد صلاحیت شدند.
۵۲ نماینده سوال کننده در دور هشتم، در فهرست کاندیدا های دور نهم هم بودند؛‌ که از مجموع آنها ۹ اصلاح طلب، ‌۲۶ اصولگرا و ۲ مستقل رای نیاوردند.
یعنی از مجموع ۷۹ امضا کننده اولین سوال تاریخ جمهوری اسلامی ایران از رییس‌جمهور،‌ تنها ۱۵ نفر به مجلس بعدی هم راه یافتند، اما نکته جالب اینست که از آن ۱۵ نفر تنها ۷ نفر بار دیگر نامشان در لیست طرح سوال از رییس‌جمهور قرار گرفته است.
** این هفت نفر سوال دارند
عباس رجایی،‌ حسین تامینی و محمدرضا محسنی ثانی، به همراه عوض حیدرپور،‌علی مطهری و مسعود پزشکیان و نادر قاضی‌پور،‌ هفت نفری هستند که نامشان‌ این بار هم در سوال از رییس جمهور تکرار شده است.
مسعود پزشکیان از شناسنامه دارهای اصلاح طلب دوره نهم است،‌ که به جز سابقه ی مدیریت در وزرارت کم تر حاشیه دار بهداشت در دولت خاتمی،‌ در سه دوره ی اخیر مجلس هم نماینده تبریز بوده است.
نادر قاضی پور نماینده اصولگرای ارومیه است و در دو دوره ی اخیر،‌ عضو کمیسیون صنایع بوده است،‌ در جریان سوال اول از احمدی‌نژاد تاکید خود را بر عدم پرداخت حق صنایع از هدفمندی یارانه ها گذاشته بود.
عباس رجایی نماینده اراک‌،‌ عضو کمیسیون سیاست داخلی و شوراها و حسن تامینی عضو کمیسون بهداشت هر دو از نمایندگان اصولگرای مجلس هستند؛ رجایی عضو فراکسیون رهروان و تامینی از نمایندگان مستقل مجلس است.
محمدرضا محسنی ثانی،‌ نماینده اصولگرای سبزوار،‌ عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس و از اعضای فراکسیون رهروان ولایت در مجلس نهم است.
عوض حیدر پور،‌ دیگر نماینده اصولگرا که اسمش جزو سوال کنندگان هر دو مجلس هشتم و نهم است، نماینده شهرضا و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس است که در دوره نهم در فراکسیون رهروان ولایت عضویت دارد.
علی مطهری سیاسی ترین نماینده در میان این هفت نفر است،‌ خیلی‌ها او را بانی سوال اول از رییس جمهور می دانند که در دور اول، جدی ترین پی گیر سوال بوده است و معمولا مواضعش مورد انتقاد هر دو جناح اصلاح طلب و اصول‌گرا قرار گرفته است.
وی همواره مواضع متفاوتی را بیان داشته است، آنچنانکه هم اصولگرایان و هم حامیان دولت از مواضع او انتقاد کرده‌اند.
** مجلس اصول‌گرا و سوال از احمدی‌نژاد
مجلس نهم اما وضعیت متفاوتی دارد،‌ دو جریان اصلی قوای مقننه در حال حاضر،‌ فراکسون اصول گرایان و فراکسیون رهروان ولایت هستند که هر دو آن ها سبقه ی اصول‌گرایی دارند.
دوباره سوال از رییس جمهور در جریان است، این بار با ۷۶ امضا ،‌ که گفته می شود به جز حسین امیری خامکانی‌، مسعود پزشکیان که اصلاح‌طلبان فهرست هستند احمد سجادی اصولگرا؛ سالار مرادی، عطاالله حکیمی و حسن تامینی نمایندگان مستقل هستند و ۷۰ امضای دیگر آن متعلق به اعضای فراکسیون رهروان ولایت است، هر چند که در مورد صحت برخی امضاها تشکیک جدی وجود دارد و چنین مطرح می‌شود که برخی امضا‌کنندگان می‌خواستند پیش از اعلام وصول امضای خود را پس بگیرند.
‌این در حالی است که کاظم جلالی،‌ رییس فراکسیون رهروان‌،‌ یکشنبه گذشته چهاردهم آبان ماه،‌ رسما اعلام کرد که فراکسیون رهروان دخالتی در طرح سوال از رییس جمهور نداشته است.
سیدرمضان شجاعی کیاسری، سخنگوی فراسیون رهروان،‌ هم مدعی شده است که هیچ اقدام تشکیلاتی برای طرح سوال از رییس جمهور،‌ در فراکسیون انجام نشده است.
شجاعی کیاسری در گفت وگو با ایسنا،‌ در مورد دخالت مستقیم فراکسیون در طرح سوال می گوید: ‌عده‌ای تاکید دارند که بگویند سوال از رییس‌جمهور یک کار تشکیلاتی بوده است که توسط رهروان ولایت مدیریت شده است در صورتی که اینطور نیست. اگر ما اقدام تشکیلاتی کرده بودیم همه اعضای فراکسیون باید سوال را امضا می‌کردند، این در حالیست که به غیر از این چند نفر اکثر امضاء‌کنندگان سوال وابستگی تشکیلاتی به فراکسیون رهروان ولایت دارند.
** مساله جاعل‌ها
در جلسه ی یک شنبه که سوال از رییس جمهور در آن خوانده شد،‌ عده ای طراحان سوال را متهم به جعل اسامی و امضا ها کرده بودند، تا فهرست به حد نصاب برسد و طرح سوال از رییس جمهور خوانده شود.
حالا شجاعی کیاسری،‌سخنگوی فراکسیون رهروان ولایت،‌ می گوید:‌عده ای از عنوان "‌فراکسیون رهروان ولایت" را در کنار امضای خودشان جعل کرده اند تا این گونه جلوه دهند که سوال از احمدی‌نژاد، یک کار تشکیلاتی از طرف فراکسیون بوده است در حالی که چنین نیست.
سخنگو می گوید این ها عده ای هستند که قبلا در جریان ماجرای آقای مرتضوی پادرمیانی شان شکست خورده است،‌ و حالا با این اقدام می خواهند فراکسیون رهروان را در مقابل خودشان قرار دهند.
این عضو هیات رییسه فراکسیون همچنین خبر داده است که عده ای در مجلس به دنبال استیضاح علی لاریجانی هستند،‌ چرا که تصو رمی کنند هیات رییسه در مورد طرح سوال اشتباه کرده است.
** اقلیت خاموش در سوال از رییس‌جمهور
در جریان سوال اول از احمدی‌نژاد،‌ اصلاح طلب‌ها هنوز در مجلس بودند و اسامی عموم آن‌ها در فهرست سوال کنندگان دیده می‌شد، مجلس نهم اما در اختیار اصولگرایانی است که دو جریان اصلی فراکسیون اصولگرایان و رهروان ولایت را تشکیل داده‌اند.
شاید همین مساله که از مجموع ۷۶ سوال کننده تنها ۲ نفر از آنها سبقه اصلاح ‌طلبی دارند،‌ نشان دهنده جدی تر شدن تقابل اصولگرایان منتقد و دولت در سال آخر فعالیتش باشد.
و همه این‌ها درحالی اتفاق افتاده است که مقام معظم رهبری،‌ دائما بر لزوم حفظ آرامش فضای سیاسی و وحدت مسوولان تاکید کرده‌ و از سران قوا خواسته‌اند تا در جهت این وحدت گام بردارند.
اصولگرایان در برابر اصولگرایان و شاید همه آنها در یک راستا در برابر دولت! معلوم نیست مهره آخر دومینوی نمایندگان مجلس به چه کسی خواهد رسید؟
کد مطلب: 12984
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *