۰
سه شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۰۷:۰۸
تاکید دوباره دولت میانمار؛

مسلمانان روهنگيا شهروند اين کشور نيستند

دولت میانمار روز دوشنبه اعلام کرد افراد اقلیت مسلمان روهنگیا که هفته گذشته هدف اقدامات خشونت آمیز طایفه ای قرار گرفتند، حق داشتن تابعیت میانمار را ندارند.
مسلمانان روهنگيا شهروند اين کشور نيستند
به گزارش خبرگزاری آلمان از یانگون، اتین هتای وزیر امور مرزهای میانمار در کنفرانسی مطبوعاتی گفت افراد اقلیت روهنگیا در بین یکصد و سی قومیت میانمار ثبت نشده اند.
از سال ۱۹۸۲ دولت میانمار حدود هفتصد و پنجاه هزار نفر از افراد اقلیت روهنگیا را که در ایالت راخین در غرب میانمار زندگی می کنند مسلمانان بنگلادشی و بدون تابعیت می داند که از بنگلادش وارد میانمار شده اند. این مسئله موجب شده است این افراد هدف ظلم و تبعیض نژادی و بدرفتاری قرار گیرند.
ماه گذشته شماری از ساکنان بودایی ایالت راخین، در اقدامی انتقامجویانه ده نفر از مسلمانان فاقد تابعیت را کشتند. این حادثه موجی از درگیری های طایفه ای را ایجاد کرد که به کشته شدن هشتاد نفر و به آتش کشیده شدن صدها باب منزل منجر شد. مقامات میانمار همچنین سه نفر از کارکنان کمیساریای آوارگان سازمان ملل متحد را بازداشت کردند. هتای در نخستین توضیح رسمی مقامات میانمار در این باره گفت دولت میانمار شواهد محکمی در دست دارد که نشان می دهد این سه کارمند سازمان ملل متحد در آشوبها در راخین دست داشته اند.
فیفیان تان سخنگوی کمیساریای آوارگان در بانکوک گفت، ما به بازداشت شدگان دسترسی نداریم و نمی دانیم اتهام آنها چیست.
توماس اوجیا کوینتانا گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در بخش حقوق بشر این هفته وارد میانمار شد تا درباره خشونت ها در ایالت راخین تحقیق کند.
هرچند میانمار که از سال ۱۹۸۸ تا ۲۰۱۰ تحت سیطره نظامیان بود اکنون ظاهرا حکومتی غیرنظامی دارد ولی نشانه ای وجود ندارد که نشان دهد نظام جدید، موضع خود را درباره اقلیت روهنگیا تغییر داده است.
رئیس جمهور میانمار در ماه جاری خواستار اقامت افراد روهنگیا در خارج یا ایجاد اردوگاه های آوارگان برای اقامت آنان در میانمار شد. هم اکنون عملا سی هزار نفر از افراد اقلیت روهنگیا که از خشونت در میانمار فرار کرده اند در اردوگاه هایی که کمیساریای عالی سازمان ملل برای آنان در بنگلادش احداث کرده است زندگی می کنند.
کد مطلب: 1315
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *