۰
شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۵۶
مجتهدزاده:

ایران نباید در مورد آمریکا عجله کند

یک کارشناس مسائل بین‌الملل تاکید کرد: یکی از شاخصه‌های بزرگ انتخابات اخیر ریاست جمهوری آمریکا خروج نام ایران به عنوان دشمن خارجی و موضوع رقابت میان دو کاندیدای ریاست‌جمهوری بود
پیروز مجتهدزاده، کارشناس مسائل بین‌الملل درباره انتخاب مجدد باراک اوباما به عنوان رییس‌جمهور آمریکا گفت: میت رامنی، کاندیدای دیگر انتخابات ریاست‌جمهوری موفق نشد که افکار عمومی را قانع کند که حزب جمهوری‌خواه قادر است خطاهای بزرگ خود را در زمینه اقتصاد داخلی و سیاست خارجی جبران کند، بر همین اساس حتی انتخاب مجدد اوباما قابل پیش‌بینی بود.
وی ادامه داد: از شاخصه‌های بزرگ این دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری، خروج نام ایران به عنوان دشمن خارجی و موضوع رقابت میان دو کاندیدای ریاست‌جمهوری بود. در واقع پس از فروپاشی شوروی و نظام دو قطبی یعنی بعد از ریگان، نام ایران به جای شوروی به عنوان دشمن خارجی جای گرفت. همچنین نقش اسرائیل و لابی یهودی و تاثیرگذاری آن بر انتخابات به گونه‌ای که کاندیدایی که ایران را بیشتر تهدید کند شانس بیشتری در انتخابات دارد نیز حذف شد. این وضعیت فرهنگی نیز از سال ۱۹۹۱ آغاز شد.
این کارشناس مسائل بین‌الملل در ادامه اظهاراتش گفت: اما در انتخابات اخیر شاهد هستیم که موضوع ایران از رقابت دو کاندیدا خارج شده و حتی نام ایران به صورت جدی در مناظره‌ها مطرح نمی‌شود، دلیل اصلی این امر شکست اقتصادی بزرگ در آمریکا بوده که جایی برای این حرف‌ها نگذاشته است. همچنین برای اولین بار در تاریخ آمریکا، اسرائیل و لابی یهود و تاثیرش بر انتخابات در حمایت از کاندیدایی که از اسرائیل بیشتر دفاع کند از بین رفته است و این یک تحول بزرگ است.
مجتهدزاده با بیان اینکه این موفقیت را باید به اوباما تبریک گفت، اظهار کرد: وی توانست در حساس‌ترین شرایط این دو مساله را از فضای رقابت انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا خارج کند. اسرائیل و نتانیاهو در دو ماه گذشته حداکثر تلاش خود را کردند که با موافقت اوباما تهدید نظامی علیه ایران را آغاز کرده و خط قرمزی درباره مساله ایران ترسیم کنند و به اسرائیل اجازه حمله دهند اما اوباما با این مسائل مخالفت کرد.
وی با بیان اینکه تاثیرگذاری رژیم صهیونیستی در حیطه مبارزات انتخاباتی خارج شده است، افزود: این مساله می‌تواند در چشم‌انداز روابط ایران و ایالات متحده مثبت تلقی شود، اما این موضوع بدان معنی نیست که روابط دو کشور اصلاح و فشارها کم شود؛ زیرا اصلاح روابط و کاهش فشار تابع یک روند درازمدتی است که این روند با توجه به سیاست خارجی آمریکا و منافع ملی این کشور شکل گرفته است. بر همین اساس باید منتظر باشیم و ببینیم که تحولات پس از انتخاب رییس‌جمهور جدید به چه شکل خواهد بود.
این کارشناس مسائل بین‌الملل درباره عملکرد اوباما با دست باز در دور دوم ریاست‌جمهوری آمریکا، گفت: وی چون در دور دوم ریاست‌جمهوری بوده و دور سومی وجود ندارد نیازی ندارد که افکار عمومی و ملاحظات و تاثیرگذاری گروه‌های مختلف را در نظر گیرد. در گذشته سیاستگذاری آمریکا در حوزه خاورمیانه بر اساس منافع ملی آمریکا در گروگان اسرائیل و لابی یهودی بود، اما امروز از گروگان اسرائیل خارج شده است.
مجتهدزاده با بیان اینکه اگر اوباما گامی مثبت نسبت به ایران بردارد، این به معنای احساسات عمیق اوباما به ایران نیست، اظهار کرد: در واقع اگر اوباما رویکرد مثبتی نسبت به ایران اتخاذ کند این رویکرد به دلیل شعار اوباما مبنی بر حل مسالمت‌آمیز مسائل جهان حتی مساله هسته‌یی ایران است که در این زمینه در انتخابات گذشته مذاکرات ایران و ۱+۵ را آغاز کرد، اما بعدها به خاطر برخی ملاحظات در پیشرفت صلح و مذاکرات ۱+۵ کارشکنی‌هایی نیز انجام داد.
وی در ادامه اظهاراتش بیان کرد:‌ اگر اوباما بر اساس مذاکره و حل مسالمت‌آمیز مسائل جهان حرکت کند ممکن است به مشکلات موجود در روابط ایران و آمریکا نیز کمک کند. البته در این باره طرف ایرانی نباید نسبت به مسائل مربوط به آمریکا عجله کند، بلکه باید با دقت و ممارست مسائل را بررسی کند.
این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به برخی اخبار مبنی بر مذاکره مستقیم ایران و آمریکا افزود: باید منتظر باشیم که سیاست‌گذاری‌های دولت جدید به چه شکل است که در ژانویه آینده این سیاست‌ها به نمایش گذاشته خواهد شد. آیا بر اساس حل مسالمت‌آمیز مسائل خواهد بود یا خشونت را در پیش خواهد گرفت، اما بعید به نظر می‌رسد که خشونت جایگزین شود. در همین راستا برای مدتی فشارها علیه ایران ادامه خواهد یافت تا اینکه به مرحله سیاست دولت دوم و اجرای آن سیاست‌ها برسیم و ببینیم که دولت جدید چه راهی را در پیش گرفته است.
مجتهدزاده با بیان اینکه من درباره رویکرد دولت جدید اوباما خوشبین هستم، گفت: اگرچه مذاکرات ایران و ۱+۵ دچار دست‌اندازی‌های زیادی شد اما بر اساس سیاست دولت اول اوباما مبنی بر حل مسالمت‌آمیز مساله هسته‌یی ایران این مذاکرات آغاز شد. گمان می‌کنم با توجه به اینکه دست اوباما باز شده، مذاکراتی که در حال تعلیق است بار دیگر از سر گرفته شود.
وی در پایان اظهاراتش افزود: البته امیدوار نیستم که به آسانی بتوان در روابط ایران و آمریکا به نتایج مثبت رسید اگرچه اسرائیل در حالت ضعف دارد اما باز هم می‌تواند خرابکاری‌هایی در سیاست خارجی آمریکا انجام دهد. در مجموع این امیدواری به وجود آمده است که روند پیش آمده با انتخاب اوباما به صورت مثبت ادامه یابد.
کد مطلب: 13367
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *