۰
دوشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۳۱

اسرائیل در صدد حمله به سوریه

یک کار‌شناس مسائل خاورمیانه با اشاره به گلوله باران مرزهای سوریه توسط ارتش اسرائیل گفت: برای نخستین بار از زمان جنگ سال ۱۹۷۳ میان کشورهای عرب و اسرائیل، ارتش اسرائیل یکشنبه گذشته به سوی خاک سوریه آتش گشود تا به آنچه تعرض مرزی از سوی سوریه خوانده شده است پاسخ دهد.
حسن هانی‌زاده با بیان مطلب در گفتگو با فرارو گفت: طی هفته‌های اخیر منطقه اشغالی جولان که اکنون در اختیار اسرائیل است، هدف چند راکت و موشک از خاک سوریه قرار گرفته، هر چند به طور دقیق محل پرتاب موشک‌ها و راکت‌ها مشخص نیست و دخالت ارتش سوریه در این حملات هم به هیچ عنوان مورد تایید قرار نگرفته است.
وی افزود: با این حال همین موضوع بهانه‌ای شده است تا اسرائیل مرزهای سوریه را گلوله باران کند و آن را اقدام تلافی جویانه بنامند. هر چند پیش از این ایهود باراک وزیر جنگ اسرائیل تهدید کرده بود که در صورت ادامه حملات موشکی و راکتی از خاک سوریه اسرائیل آن را تحمل نخواهد کرد و به آن پاسخ داده خواهد شد.
هانی‌زاده با بیان اینکه درگیری‌های اخیر می‌تواند زمینه ساز تعرض بیشتر اسرائیل به خاک سوریه را فراهم کند چرا که آن‌ها در این زمینه برنامه دارند گفت: رخدادهای می‌دانی در سوریه به گونه‌ای است که احتمال هرگونه دخالت اسرائیل در این کشور بالا است چرا که اساسا فضا برای دخالت اسرائیل در تحولات سوریه مهیا است.
وی تصریح کرد: اسرائیل همواره مترصد فرصتی بود تا که در یک زمان مقتضی به سوریه حمله‌ای پیش گیرانه کند و پایگاه موشک‌های دوربرد سوریه که اسرائیل را هدف قرار داده است را منهدم کند.
این کار‌شناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: ارتش سوریه سامانه موشکی دوربرد SS۲۰۰ ساخت روسیه را در اختیار دارد، این سامانه موشکی آماده است تا در صورت هر نوع تهدید از سوی اسرائیل مواضع این رژیم را هدف قرار دهد. بنابراین این سامانه موشکی دوربرد SS۲۰۰ از مدت‌ها پیش به تهدیدی جدی علیه اسرائیل تبدیل شده است.
وی تاکید کرد: بر این اساس اسرائیل مترصد آن است تا با بهره گیری از فضای ملتهب حاکم بر سوریه و درگیری چندین ماهه حکومت مرکزی با مخالفان در داخل که عمده تمرکز دولت را متوجه این مسئله کرده است، بهره ببرد تا پایگاه سامانه موشکی دوربرد SS۲۰۰ و همچنین انبارهای آن را هدف قرار دهد.
هانی‌زاده با تاکید بر اینکه اسرائیل توان حمله همه جانبه به سوریه را ندارد گفت: حمله به پایگاه‌های موشکی سوریه به معنای آغاز حملات همه جانبه اسرائیل به سوریه نخواهد بود چرا که در فضای کنونی اسرائیلی‌های بیش از هر کس دیگری می‌دانند که تا چه حد در عرصه بین الملل منفور هستند و این اقدام آن‌ها هم می‌تواند چه اندازه بر نفرت بیشتر علیه آن‌ها بیفزاید.
وی افزود: اسرائیل با توجه به آگاهی از پیامدهای حمله احتمالی به سوریه بعید است در پاسخ به حملات موشکی و راکتی حمله همه جانبه‌ای با حمایت نیروی زمینی و هوایی به خاک سوریه داشته باشد و تنها حملات محدودی هوایی به خاک این کشور خواهد داشت و به سرعت اعلام آتش بس خواهد کرد.
این کار‌شناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه این احتمال وجود دارد که حملات موشکی و راکتی از سوریه به اسرائیل توسط مخالفان حکومت بشار اسد انجام شود گفت: دولت سوریه هم بر این موضوع تاکید کرده بود که عوامل تروریستی به مناطق مرزی نفوذ کرده‌اند تا با ایجاد ناآرامی در منطقه جولان از طریق حملات موشکی، اسرائیلی‌ها را تحریک کنند.
وی افزود: این اقدام نیز به این منظور در دستور کار مخالفان حکومت بشار اسد قرار گرفته است تا بخشی از توان ارتش سوریه را درگیر جبهه دیگری کند و از توان ارتش این کشور در درگیری با مخالفان بکاهند.
هانی‌زاده در خاتمه گفت: علت تلاش برای درگیر کردن نیروهای خارجی در تحولات سوریه هم، شکست پیاپی مخالفان در درگیری‌های چندین ماهه با ارتش سوریه با وجود حمایت‌های گسترده مالی و لجستیکی خارجی است و آن‌ها که در بعد می‌دانی تاکنون موفقیتی به دست نیاورده‌اند در شرایط کنونی به این نتیجه رسیده‌اند که با تشکیل جبهه‌ای تازه از توان ارتش سوریه بکاهند.
کد مطلب: 13645
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *