۰
چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۲۰:۰۶

قاسمی و عباسی؛دور از شأن دانشگاه

فرهاد رهبر در مورد لغو مجوز برنامه سعید قاسمی و حسن عباسی گفت: این دو نفر در شأن دانشگاه نبودند، به این دلیل برای حضور آنها در دانشگاه مجوز صادر نشد
فرهاد رهبر رئیس دانشگاه تهران در نشستی با حضور تشکل‌های دانشجویی این دانشگاه به سؤالات دانشجویان در زمینه‌های مختلف پاسخ داد.
در این نشست یکی از دانشجویان از لغو مجوز عزاداری دانشجویان برای محکوم کردن هتک حرمت به امام هادی(ع) انتقاد کرد و گفت: ۱۲ نفر از دانشجویان این دانشگاه به دلیل برگزاری چنین مراسمی به کمیته انضباطی احضار شدند.
رهبر در پاسخ به این دانشجو اظهار داشت: آن نشریه‌ای که به ساحت امام هادی (ع) هتک حرمت کرد، توقیف و فرد اصلی و خاطی از دانشگاه اخراج شد و همچنین دو ترم نیز برای ادامه تحصیل تعلیق و دیگر نمی‌تواند در دانشگاه تهران ادامه تحصیل دهد.
وی افزود: در واکنش به هتک حرمت امام هادی (ع) دانشجویان عکس‌العملی را در دانشکده علوم اجتماعی انجام دادند و کسی با آنها مخالفت نکرد، ولی روز سوم خرداد ماه بسیج دانشجویی همزمان با سالروز تولد امام محمد باقر برای هتک حرمت امام هادی (ع) برنامه‌ای را در تالار شیخ انصاری با حضور محمد حسین صفارهرندی برگزار کرد، که این برنامه نیز از طرف دانشگاه مجوز داشت.
رئیس دانشگاه تهران ادامه داد: همان روز بسیج دانشجویی اجازه خواست برای عزاداری امام هادی (ع) در دانشگاه راهپیمایی کند که دانشگاه تهران به دلیل آنکه آن روز با تولد امام محمد باقر همزمان بود،با درخواست بسیج دانشجویی موافقت نکرد.
رهبر در مورد سیاست‌ کلی دانشگاه تهران برای مجوز دادن به برنامه‌ها گفت: عرض این است هر جایی می‌خواهید مطلبی را عرضه کنید به شما مجوز داده می‌شود، ولی پایکوبی، شعار دادن، مرگ بر علیه فلان ممنوع است؛ زیرا ما می‌خواهیم دانشگاه را به سمت عقلانیت پیش ببریم.
رئیس دانشگاه تهران اضافه کرد: اگر جلسات آزاداندیشی در سالن‌های دانشگاه‌ برگزار شود، مخالفتی نداریم و ما همیشه به شما مجوز دادیم؛ بنابراین سیاست‌هایی دانشگاه دارد که همه ما باید به آن احترام بگذاریم و اگر اعضای هیئت علمی و دانشجویان از آن سیاست‌ها عبور کنند با آنها طبق قانون برخورد می‌شود.
وی افزود: اصل برای من اجرای مقررات در دانشگاه است و حتی با نزدیکترین کسان خود عقد اخوت نبستم.
در این نشست مجری برنامه در واکنشی به اظهارات رئیس دانشگاه بیان کرد: دسته عزاداری امام هادی (ع) در روز ولادت امام محمدباقر(ع) نبود و حراست دانشگاه گفتند بر اساس کدهایی که به ما دادند قرار شده بود، شهرابی نویسنده مقاله موهن در یک طرف دسته عزاداری قرار گیرد، به همین دلیل مجوز برنامه را لغو کردند.
این دانشجو در ادامه خاطر نشان کرد: چرا در مقاطع مختلف جواب‌های مختلفی را در رابطه با لغو مجوز عزاداری امام هادی (ع) داده می‌شود.
رئیس دانشگاه تهران در جواب به سؤال این دانشجو تصریح کرد: ممکن است حراست با توجه به ارتباط‌‌ هایی که با دستگاه‌های امنیتی داشته باشد، چنین خبری به آنها رسیده و این تناقضی با حرف‌های من ندارد.
وی افزود: بنده با هرگونه تجمع در کف دانشگاه که منجر به زنده باد و مرده باد باشد مخالفم، ولی از سوی دیگر با هرگونه جلسه‌ای که در رابطه با یک موضوع خاص و در یک سالن باشد، موافقم.
یکی از دانشجویان در مورد شهرابی که مقاله موهن را در رابطه با هتک حرمت امام هادی (ع) نوشته بود، گفت: فرد خاطی هنوز کارت دانشجویی خود را به دانشگاه تحویل نداده است و مشاهده می‌شود این شخص از کتابخانه دانشکده استفاده می‌کند.
رهبر در پاسخ به این سخن دانشجو اظهار داشت: اگر زودتر به من ایمیل می‌زدید، قطعا برخورد می‌کردیم و این کار خلاف قانون است و شهرابی دانشجوی این دانشگاه نیست.
در این نشست یکی دیگر از دانشجویان با بیان اینکه ریشه فکری ریاست دانشگاه برای ما شبهه‌انگیز است، گفت: در مورد زمین‌های کشاورزی که توسط رئیس وقت دانشکده کشاورزی پیگیری شد، توضیحاتی را ارائه دهید.
وی با بیان اینکه علی‌رغم درگیری‌هایی که با استانداری استان البرز بود، یک‌سری جابجایی‌ها در دانشگاه انجام شد که برای ما سؤال برانگیز است، گفت: چرا رئیس دانشگاه با منوچهر گرجی رئیس وقت پردیس کشاورزی اینگونه برخورد می‌کند و چرا رئیس پردیس کشاورزی بعد از ۶ ماه برکنار می‌شود.
این دانشجو ادامه داد: چرا آقای پوستینی یکی از اساتید ارزشی به صورت اجباری بازنشسته می‌شود و چرا با دکتر امید اصلاح طلب، برخوردهایی مانند آن برخوردی که با منوچهر گرجی صورت گرفت، نمی‌شود.
رئیس دانشگاه تهران با طرح این سؤال که چقدر دانشجویان از زمین‌های زراعی این پردیس برای مقاله‌های خود استفاده می‌کنند، اظهار داشت: من بارها گفتم که اگر از این زمین‌ها استفاده نکنید، ما آن را خلعیت می‌کنیم.
رهبر با بیان اینکه کمیسیون مستندسازی ریاست جمهوری سعی داشت زمین‌های زراعی را به استانداری البرز اختصاص دهد و حتی تا صدور سند نیز کار انجام شده بود، افزود: ابتدا من به وزیر علوم برای متوقف سازی این کار نامه نوشتم ولی وقتی متوقف‌سازی به صورت کامل انجام نشد، توافقی با استاندار البرز صورت گیرد که بخش‌هایی از این زمین‌های زراعی واگذار شود.
وی افزود: ثانیا بخشی از زمین‌های زراعی که در اطراف اتوبان کرج تهران وجود دارد در خطر تعریض اتوبان قرار دارد، بنابراین ما تصمیم گرفتیم توافقی را با استانداری البرز داشته باشیم.
رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه آقای گرجی در مورد این زمین‌ها توافقنامه‌ای را امضا کردند، اظهار داشت: بعد از مدتی مخالفت خود را در این موضوع را در عام مطرح کردند.
رهبر ادامه داد: به دلیل آنکه آقای گرجی نمی‌تواند تصمیم‌گیری کند، من وی را برکنار کردم.
رهبر در مورد علت بازنشستگی پوستینی نیز تصریح کرد: آقای پوستینی با ۴۰ سال سابقه کار و ۷۰ سال سن بازنشسته شده است و بازنشستگی وی بر اساس قانون است.
رئیس دانشگاه تهران در مورد قانون بازنشستگی هیئت علمی دانشگاه نیز گفت: سن به اضافه مدت خدمت اگر برابر صد سال شود، بر اساس قوانین فرد باید بازنشست شود.
رهبر در مورد استفاده از اراضی کشاورزی پردیس کرج اظهار داشت: برداشت محصول از اراضی پردیس کشاورزی از بهره‌وری متوسط کل کشور خیلی کمتر بود و من بارها تأکید کردم حداقل درس کارورزی را برای دانشجویان در این اراضی ارائه دهید و حتی با کمک دستگاه‌های اجرایی امکاناتی را به آنجا آوردیم ولی من جز اتلاف منابع چیزی ندیدم.
در ادامه یکی از دانشجویان به نشریه سحر وابسته به انجمن اسلامی دانشجویان اشاره کرد و گفت: نشریه دانشجویی سحر بارها تهمت‌هایی را به قوه قضائیه و ... زده است و نشر اکاذیب کرد، ولی کمیته نظارت بر نشریات دانشجویی برخوردی نمی‌کند، لطفا دلیل عدم برخورد با این نشریه را بفرمایید؟
رئیس دانشگاه تهران در پاسخ به این سؤال گفت: اگر مستنداتی در این زمینه دارید به کمیسیون‌های ذیربط مستندات خود را ارائه دهید و مطمئن باشید اگر تخلفی صورت گرفته باشد با آنها برخورد خواهد شد.
رئیس دانشگاه تهران در مورد برخورد با ناهنجاری‌ها در دانشگاه گفت: در زمان‌های مختلف، اشکال مختلفی را برای برخورد با دانشجویان هنجارشکن امتحان کردیم و با توجه به آنها سیاست‌های دانشگاه را در نظر گرفتیم.
وی افزود: تذکر نگهبان مرد یا خانم در بدو ورود دانشجو به دانشگاه اثر مطلوبی ندارد و اگر شما دانشجویان می‌توانید پیشنهادی برای حرکت به سمت دانشگاه اسلامی بدهید قطعا استقبال می‌کنیم.
این دانشجو در ادامه در مورد وظایف حراست دانشگاه سؤال پرسید و گفت: آیا حراست دانشگاه برای جلوگیری از افراد هنجارشکن دستوری دارد؟ و آیا در دانشگاه تهران مسائل پژوهشی اولویت دارد، یا مسائل آموزشی؟
رهبر در مورد اینکه فعالیت‌های پژوهشی اولویت دارد یا آموزشی نیز گفت: پژوهش در خدمت آموزش و آموزش در خدمت پژوهش است و باید بر اساس پژوهش‌هایی که صورت می‌گیرد بتوانیم متونی را در دانشگاه‌ها برای آموزش استفاده کنیم تا از متون درسی ترجمه‌ای خارج شویم.
رئیس دانشگاه تهران در پاسخ به سؤال یکی از دانشجویان که پرسیده بود حد هنجارشکنی را چه کسی تعیین می‌کند، گفت: تعداد هنجارشکنان در دانشگاه کمتر از یک درصد دانشجویان دانشگاه تهران است.
وی افزود: کسانی که به عنوان مانکن به دانشگاه وارد می‌شوند و حتی اهداف دیگری را تعقیب می‌کنند ابتدا یک نامه‌ای به آنها در هنگام ورود آنها به دانشگاه داده می‌شود و بار دوم نیز علاوه بر تقدیم نامه رئیس دانشکده با آنها صحبت می‌کند و برای بار سوم بر اساس قانون با هنجارشکنان برخورد می‌شود.
در ادامه این نشست یکی از دانشجویان از لغو مجوز برنامه‌ها انتقاد کرد و گفت: با توجه به سختگیری نهادهای دولتی سطح برنامه‌ها پایین می‌آید و از سال گذشته تقریبا به هیچ تشکلی اجازه اجرای برنامه داده نشد.
رهبر در پاسخ به سؤال این دانشجو گفت: در دانشگاه هیچ جلسه یا سخنرانی آزاداندیشی و ... که با مبانی اولیه دانشگاه منافاتی نداشته باشد، لغو مجوز صورت نگرفت.
رئیس دانشگاه تهران ادامه داد: دانشگاه محلی برای تبلیغ حزب سیاسی نیست و دانشجویان پیاده نظام احزاب سیاسی نیستند.
رهبر در مورد تعداد اساتیدی که از سال ۸۶ تاکنون بازنشست شده‌اند، گفت: از سال ۸۶ تاکنون ۲۰۰ نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه بازنشست شده است و بیش از ۵۰۰ نفر نیروی جوان در هیئت علمی دانشگاه پذیرش شدند.
یکی از دانشجویان به عدم صدور مجوز برای حضور سردار سعید قاسمی و حسن عباسی انتقاد کرد و گفت: اگر آزادی در دانشگاه وجود دارد و سؤال این است چرا از ورود برخی اشخاص جلوگیری می‌کنید؟
رئیس دانشگاه تهران در پاسخ به این سؤال گفت: آزادی با هرج و مرج فرق دارد و این دو نفر در شأن دانشگاه نبودند، به این دلیل برای حضور آنها در دانشگاه مجوز صادر نشد؛ در صورتی که به صد نفر دیگر برای ورود به دانشگاه مجوز داده شد.
یکی دیگر از دانشجویان در واکنش به اظهارات رئیس دانشگاه گفت: وقتی دانشگاه به شکل فعلی مدیریت می‌شود، قطعا شأن دانشگاه در حد سردار قاسمی و حسن عباسی نیست؛ بلکه چنین مدیریتی در شأن همان مهناز افشار و ... است.
در ادامه این نشست یکی از دانشجویان از برگزاری نماز جمعه در دانشگاه تهران انتقاد کرد که رئیس دانشگاه تهران در پاسخ به این دانشجو گفت: برگزاری نماز جمعه در دانشگاه تهران یکی از پرافتخارترین اقداماتی است که صورت می‌گیرد.
کد مطلب: 13929
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *