۰
سه شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۸:۳۰

توتال با کردستان عراق توافقنامه هاي اکتشاف نفت امضا کرد

شرکت نفت و گاز توتال فرانسه سه شنبه اعلام کرد توافقنامه ای امضا کرده است که به این شرکت امکان می دهد در اکتشاف نفتی در کردستان عراق مشارکت کند. امضای این توافقنامه احتمالا موجب تنش بین این شرکت فرانسوی با مقامات دولت مرکزی عراق خواهد شد. پیش از این شرکت آمریکایی شورون نیز با امضای چنین توافقنامه ای خشم مقامات دولت مرکزی عراق را برانگیخته بود.

توتال در بیانیه ای اعلام کرد با این توافقنامه مشارکت سی و پنج درصدی را در دو مجوز اکتشاف در کردستان عراق نزد شرکت آمریکایی ماراتون اویل نهایی کرده است.
این مجوز اکتشاف شامل بلوک های حریر و سافن به ترتیب با مساحتی برابر با پانصد و هفت و چهارصد و بیست و چهار کیلومتر مربع را شامل می شود.
توتال افزود اوپراتور توسعه بلوک سافن خواهد شد.
این شرکت فرانسوی درباره جزئیات این توافقنامه توضیح بیشتری نداد.
این گروه نفتی به این ترتیب با وارد شدن در اکتشاف نفت در منطقه کردستان خطر وارد شدن در تنش با بغداد را به جان می خرد یعنی همان کاری که رقیب آمریکایی این شرکت یعنی شورون انجام داد.
سخنگوی توتال به گفتن این مسئله اکتفا کرد که این گروه به مقامات عراقی در بغداد در این خصوص اطلاع رسانی کرده است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از بغداد ، توتال همچنین در این بیانیه تعهد خود را برای مشارکت در توسعه بخش نفتی عراق و سرمایه گذاری در طرح های جدید تایید کرد.
در ژوئن ، دولت عراق به شرکت های فرانسوی هشدار داده بود در صورتی که این شرکت ها قراردادهای دیگری با مقامات محلی یا منطقه ای امضا کنند، هرگونه قراردادی با عراق لغو خواهد شد.
کد مطلب: 1419
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *