۰
دوشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۷:۵۵

دام اوباما برای نتانیاهو

یک کارشناس مسائل خاورمیانه اظهار داشت که جنگ غزه دامی از سوی کاخ سفید بوده تا نخست وزیر رژیم صهیونیستی با شکست مواجه و آمریکا از شر وی خلاص شود.
به گزارش فارس، «هادی محمدی» کارشناس مسائل خاورمیانه درباره جنگ غزه تصریح کرد که اسرائیل از مدت‌ها قبل از بیداری اسلامی برای این جنگ برنامه‌ریزی کرده بود که این امر ناشی از بر هم خوردن موازنه قوا شد.
کسب آگاهی از نوع واکنش کشورهایی که شاهد انقلاب بود
وی ابراز داشت که رژیم صهیونیستی علاقه دارد بداند، کشورهای خاورمیانه که شاهد تغییر بودند در مقابل یک ماجراجویی جدید چه رفتاری خواهند کرد.
این کارشناس مسائل منطقه با اشاره به افزایش تلاش‌ صهیونیست‌ها برای مقابله با ایران، سوریه و حزب‌الله در ماه‌های گذشته، تاکید کرد که اسرائیل در شرایط کنونی به چنین جنگی وارد شده که سال ۲۰۰۶ هیمنه و بازدارندگی‌ا‌ش با چالش مواجه شده است.
تلاش رسانه های اسرائیلی برای القاء ناهماهنگی بین حماس با ایران
محمدی با اشاره به القاء ناهماهنگی حماس با ایران توسط رسانه های صهیونیست در طی ماه‌های اخیر تصریح کرد که هماهنگی تل‌آویو با کشورهایی چون قطر قبل از آغاز نبرد دلالت بر برنامه‌ریزی بودن این جنگ است.
وی اظهار داشت که این جنگ با یک اقدام تروریستی (ترور فرمانده گردان القسام) آغاز شده تا از این طریق تل‌آویو با یک دستاورد عملیات را آغاز کند که در نتیجه جنگ محاسبه شود.
این کارشناس ابراز داشت: یکی از دلایل این جنگ تلاش نتانیاهو برای تجدید مشروعیت و مقبولیت با آرای بالا در درون جامعه صهیونیستی است، به ویژه اینکه انتظار می‌رود کاخ سفید رفتار کاملا همسویی با تنش‌آفرینی اسرائیلی نداشته باشد. بر همین اساس جنگ جدید و امنیتی کردن فضا جامعه را به سوی تائید پرقدرت نتانیاهو و حزب لیکود سوق می‌دهد.
تست توان نظامی مقاومت
محمدی با اشاره به اینکه ارتش اسرائیل مجوز یک عملیات محدود برای آزمایش کردن توان نظامی مقاومت داشته است، در ادامه ابراز داشت که یک نکته هم این بوده که سامانه ضد موشکی گنبد آهنین در شرایط جنگی نتوانست موفق عمل کند و سلاح‌های جدید مقاومت تصویر جدیدی در نگاه اسرائیل بر جای خواهد گذاشت.
وی با اشاره به توان مقاومت به دلیل در اختیار داشتن سلاح‌های ضد زره، تصریح کرد که این توانمندی‌ باعث می‌شود جلوی جنگ زمینی به دلیل هزینه جدی گرفته شود. همچنین مقاومت به دلیل در اختیار داشتن سلاح ضد هوایی که طی روزهای گذشته چندین هواپیمای صهیونیست را هدف قرار داد و سلاح ساحل به دریا در هدف قرار دادن قایق‌های توپ‌دار بود که باید مورد توجه قرار گیرد و آزمون سلاح‌های مقاومت نتیجه فاجعه‌باری داشته است.
این کارشناس در ادامه تاکید کرد که رفتار مصر، تونس و لیبی برای اسرائیل دارای اهمیت است، دولت قاهره با وجود فشارهای زیادی که تحمیل شده توانسته مواضع تبلیغاتی تندی اتخاذ کند و تاثیر آن بر جنگ مشخص خواهد بود.
چراغ سبز آمریکا برای جنگ کوتاه مدت به اسرائیل
وی در ادامه اظهار داشت که آمریکا برای یک جنگ کوتاه به تل‌آویو چراغ سبز داده بودند و غرب تنها برای یک شوک عملیاتی آماده بودند که تنها دربردارنده حمله هوایی چند روزه باشد ولی تلاش‌های آنها برای متوقف کردن جنگ از طریق فشار بر اسرائیل و درخواست برای میانجی‌گری کشورهای عربی نشان داده که واشنگتن با جنگ گسترده مخالف است.
شرایط برای جنگ زمینی اسرائیل به غزه آماده نیست
وی در ادامه درباره وقوع جنگ زمینی با اشاره به شخصیت غیر قابل پیش‌بینی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تاکید کرد که وی در شرایط کنونی این امکان را ندارند و غرب به طور علنی مخالفت خود را با جنگ زمینی اعلام کرده است. اسرائیل برای آغاز چنین جنگی نیاز به پل هوایی برای کمک از سوی غرب است ولی آمریکا و اروپا آمادگی چنین کمکی را ندارند و بازتاب این جنگ فضا را ضد اسرائیلی‌ و ضد آمریکایی در منطقه خواهد کرد.
استقبال نتانیاهو از تاخیر انتخابات داخلی
وی در همین باره اظهار داشت که ممکن است تبعات این جنگ باعث به تاخیر افتادن انتخابات شود که این مسئله نیاز به پذیرش دیگر احزاب نیز دارد که به سادگی امکان‌پذیر نیست. نتانیاهو از تاخیر افتادن انتخابات که منجر به فرصت برای سر سرپوش گذاشتن شود، استقبال می‌کند؛ این گزینه نیز نباید دور از توجه قرار گیرد که شاید این جنگ دامی از سوی کاخ سفید بوده تا نتانیاهو با شکست مواجه شود تا از شر وی راحت شوند چراکه این چراغ سبز اولیه و در ادامه مخالفت با ادامه جنگ توسط آمریکا، اسرائیل را در شرایط سختی قرار داده است.
این کارشناس مسائل خاورمیانه آتش بس موردنظر اسرائیل را در برگیرنده به رسمیت شناختن حق این رژیم در دفاع از خود دانست و گفت: خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی حماس به دنبال تاکید بر اهداف فلسطین است که محکوم کردن ترور رهبران فلسطین و پایان دادن به محاصره خواسته‌های اصلی آنها برای آتش بس است.
کد مطلب: 14357
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *