۰
سه شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۸:۳۴
رییس کل گمرک خبر داد:

کاهش قیمت کالاهای وارداتی

رییس کل گمرک اعلام کرد که از فردا نرخ ارزی که در گمرک برای محاسبه ارزش گذاری و حقوق گمرکی در نظر گرفته می‌شود ارز مبادله‌ای است
عباس معمارنژاد در حاشیه جلسه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: بر این اساس تعرفه‌ها در مورد اولویت ۱ و ۲ ،۵۰ درصد کاهش می‌یابد و در مورد هشت گروه دیگر تعرفه‌ها ۴۵ درصد کاهش خواهد یافت.
وی افزود: با این تصمیم ضمن این که درباره نرخ ارز در گمرک و ارزش گذاری کالاها شفاف سازی می شود تاثیری در حقوق ورودی پرداختی توسط واردکنندگان ایجاد نمی‌شود.
به گفته معمارنژاد، افزایش نرخ ارز در محاسبه حقوق گمرکی همراه با کاهش تعرفه‌ها باعث ثابت ماندن قیمت‌ها خواهد شد.
رییس کل گمرک با بیان این‌که ارز مرجع همچنان به واردات کالاهای گروه یک و دو تخصیص می‌یابد، گفت: تنها تغییری که ایجاد می‌شود در محاسبات حقوق گمرکی است بنابراین شیوه تخصیص ارز مانند سابق باقی خواهد ماند. در واقع کالاهای گروه یک و دو همچنان ارز مرجع می گیرند اما مبنای محاسبه حقوق گمرکی آن ارز مبادله‌ای با کاهش ۵۰ درصد تعرفه خواهد بود.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر این که آیا نرخ ارز مبادله‌ای به صورت روزانه در گمرک اعمال می‌شود یا خیر؟ گفت: ما متوسط نرخ هفتگی را برای ترخیص کالاها در نظر می‌گیریم.
رییس کل گمرک افزود: براساس آنچه در روزهای اخیر مشاهده شده نرخ ارز مبادله‌ای همواره رو به کاهش بوده بنابراین حقوق گمرکی و قیمت کالاهای وارداتی نیز باید کاهش یابد.
معمارنژاد در پاسخ به این سوال که در صورت افزایش نرخ ارز مبادله‌ای چه تصمیمی گرفته خواهد شد؟ گفت:‌در این صورت حتما تعرفه واردات دوباره افزایش خواهد یافت.
کد مطلب: 14470
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *