۰
سه شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۸:۵۸
هاآرتص:

اوباما از جنگ غزه حمایت کند

یک روزنامه صهیونیستی نوشت، حمایت قاطع رئیس جمهور آمریکا از حمله اسرائیل به نوار غزه بخش قابل توجهی از اعتبار از دست رفته او در میان یهودیان اسرائیلی و آمریکایی را باز گرداند
روزنامه «هاآرتص» در مطلبی به تحلیل دفاع رئیس جمهور آمریکا از عملیات ستون ابرها پرداخت و نوشت: هر چند نظرسنجی عمومی در این باره انجام نشده، اما می‌توان گفت با این اقدام، محبوبیت اوباما در اسرائیل افزایش یافته، بیشتر یهودیان آمریکایی از پاسخ او خشنود شدند و جمهوریخواهان نیز با این موضوع، دچار مشکل شدند.
در ادامه این مطلب آمده: اوباما به جای اینکه با اسرائیل به عنوان «کیسه بکس» برخورد کند - یعنی همانطور که «کمیته اضطراری برای اسرائیل» گفته بود - یا نفرت خود را نسبت به اسرائیل نشان دهد - یعنی همان گونه که ائتلاف یهودیان جمهوریخواه حدس می‌زدند – واکنش او به عملیات ستون ابرها از دید اسرائیلی‌ها بی‌عیب و نقص بود یعنی دلسوزانه، حمایتی و هوشمندانه.
این روزنامه ادامه داد:‌ اگر دلخوری میان اسرائیل و آمریکا وجود داشته باشد، بسیار اندک است چراکه اکنون اوباما، حق اسرائیل برای «دفاع از خود» را محفوظ دانسته و از انتقاد از حمله به غزه خودداری کرده است. او طی یک هفته گذشته در حمایت خود از اقدام اسرائیل چنان قاطع عمل کرد که بسیاری از منتقدان خود را به تعجب واداشت.
روزنامه هاآرتص در بخش دیگری از مطلب خود نوشت: درست است که اوباما، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل را به خودداری از حمله زمینی تشویق کرده اما بسیاری از اسرائیلی‌ها از جمله خود نتانیاهو با نگرانی اوباما موافق هستند. نگرانی‌ آنها این است که چنین اتفاقی صدمات سنگینی به دو طرف وارد می‌کند، بی‌ثباتی در جهان عرب را شعله‌ور می‌سازد و احتمالا درگیری‌ها به مناطق دیگر تسری دهد.
به نوشته این روزنامه اسرائیلی، تصمیم باراک اوباما برای سفر به میانمار، تایلند و کلمبیا آنهم مدت کوتاهی بعد از انتخاب مجدد او به عنوان رئیس جمهور آمریکا منعکس کننده تمایل او برای چرخش سیاست خارجی آمریکا به سوی منطقه آسیا و اقیانوسیه است. اسرائیلی‌هایی که در ماه‌های اخیر با مقامات دولت آمریکا در تماس هستند، به این نتیجه رسیده‌اند که اوباما در قبال روند صلح اعراب و اسرائیل نگرشی همانند «مار گزیده از ریسمان سیاه و سفید می‌هراسد»، در پیش گرفته است و قصد ندارد زمان، انرژی و سرمایه سیاسی خود را صرف کند تا دو طرف درگیر را به مذاکره درباره توافقی وادار سازد که رهبران آنها نه مایل و نه قادر به نتیجه‌گیری درباره آن هستند.
هاآرتص نوشت: حمایت کنونی اوباما از اسرائیل باعث شد از تردید یهودیان آمریکا از جمله کسانی که به او رای داده بودند، کاسته شود. با این حال احتمالا لازم باشد او به زودی از اعتبار خود در تلاش برای برقراری آتش‌بس استفاده کند.
کد مطلب: 14473
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *