۰
چهارشنبه ۱ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۱۹:۱۲

دو ملت، دو فرهنگ و دو دین

سفیر کشورمان در ایروان با اشاره به تاریخ مشترک ایران و ارمنستان گفت: ایرانیان و ارامنه در طول تاریخ نشان داده‌اند که دو ملت ایرانی و ارمنی با ادیان الهی اسلام و مسیحیت برای سده های متمادی در کمال صلح و آرامش به سر برده اند و در حال حاضر در مجلس دو نماینده ارامنه تهران و شمال ایران و نماینده ارامنه اصفهان و جنوب ایران حضور دارند
 رییسی در همایش یک روزه‌ای که با عنوان ایران ارمنستان "دو ملت، دو فرهنگ و دو دین" در مرکز همایش‌های بین‌المللی انستیتو نسخ خطی ماتناداران برگزار شد گفت: بیش از پنجاه سال است که کرسی زبان و ادبیات ارمنی در دانشگاه اصفهان مشغول فعالیت است و هم‌چنین مدارس، مطبوعات و انتشارات ارامنه ایران نیز دارای سابقه فعالیت زنده و پویا هستند.
او افزود: ایمان به توحید، اعتقاد به یک حقیقت قدسی و معنوی، ایمان به ارزش‌های اخلاقی، ایمان به ارزش‌های خانواده، همکاری برای برقراری صلح جهانی و کمک به مستضعفان جهان زمینه‌های مشترک برای اتحاد میان ادیان الهی است.
وی در پایان با اشاره به منازعات منطقه‌یی گفت: متاسفانه با وجود فعالیت ده‌ها سازمان بین‌المللی و فرامنطقه‌یی برای حل مناقشات منطقه‌یی، موفقیت اساسی به دست نیامده است زیرا حل بسیاری از اختلافات و مناقشات نیازمند راه‌هایی مبتنی بر درک متقابل است که این مهم از طریق ‌گفت‌وگو به دست خواهد آمد.
در این مراسم حجت الاسلام ادیبی، رییس انجمن مفاخر و قائم مقام در امور بین‌الملل سازمان گردشگری کشورمان نیز در سخنانی و با ذکر آیاتی به جایگاه حضرت عیسی (ع) در قرآن پرداخت و افزود: شناسایی مشترکات فرهنگی بین دو دین بزرگ اسلام و مسیحیت از اهمیت والایی برخورداراست.
او راه رسیدن به این هدف را شناسایی صحیح سرچشمه ادیان الهی و گرد آمدن حول دوستی و شناسایی خداوند جهت مقابله با مکاتب الحادی برشمرد.
ادیبی با اشاره به زندگی مسالمت‌آمیز ارامنه در ایران افزود: هموطنان ارامنه از جایگاه بالایی در ایران برخوردار هستند.
در این همایش پروفسور تامرازیان، رییس انستیتو موزه نسخ خطی ارمنستان نیز در سخنانی با اشاره به جایگاه و اعتبار موزه نسخ خطی ارمنستان گفت: موزه ماتناداران با دارا بودن بیش ۲۱ هزر نسخه خطی از جمله ۵۰۰ نسخه خطی فارسی متعلق به قرون ۱۴ تا ۱۹ میلادی به عنوان یکی از غنی‌ترین مخازن در این زمینه محسوب می‌شود و تاکنون ۳ جلد کتاب درباره فهرست نسخ موجود در مخازن آن منتشر شده است.
وی در ادامه به نقش اسناد مکتوب در شناسایی فرهنگ و تمدن ملت‌ها اشاره کرد و افزود: بررسی و نمایش آثار مکتوب گذشتگان تاثیر به‌سزایی در تعمیق و گسترش روابط بین دو ملت فراهم خواهد گذاشت.
تامرازیان در پایان گفت: در چهار سال گذشته این موزه با همکاری سفارت ایران در ارمنستان اقدام به برگزاری ۴ نمایشگاه متشکل از آثار و اسناد خطی فارسی را کرده که بیش از ۱۰ هزار نفر از آن بازدید کرده‌اند.
در این مراسم هم‌چنین لوح یادبودی از طرف انجمن آثار و مفاخر ایران توسط حجت الاسلام ادیبی به پروفسور تامرازیان، رییس انستیتو نسخ خطی ماتناداران اعطاء شد.
در این همایش که با همکاری سفارت ایران در ارمنستان، انستیتوی نسخ خطی موزه ماتناداران، مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری ایران، انجمن آثار و مفاخر ایران و دانشگاه اصفهان برگزار شده بود محققان، اساتید و پژوهشگران به ایراد سخنرانی پرداختند و در پایان از نمایشگاه آثار فارسی نسخ خطی بازدید کردند.
کد مطلب: 14581
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *