۰
چهارشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۱۳

اگر روسیه «اس-300» را به ایران تحویل دهد، از شکایت صرف‌نظر می‌کنیم

سفیر ایران در روسیه با تاکید بر اینکه مقامات مسکو باید دیگر فهمیده باشند که «نمی‌توان به غرب اعتماد کرد»، گفـت: اگر طرف روسی موشک‌های «اس-۳۰۰» را به ایران تحویل دهد، مقامات تهران از شکایت خود صرف‌نظر خواهند کرد.

به نقل از روزنامه «ایزوستیا»، "سید محمودرضا ساجدی" سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو اعلام کرد که اگر روسیه به تعهدات خویش در خصوص تحویل سامانه‌های دفاع ضد موشکی «اس-۳۰۰» به ایران عمل کند، مقامات تهران هم از شکایت علیه شرکت «راس آبارون اکسپورت» صرف‌نظر خواهند کرد.

آقای سجادی در مصاحبه‌ای اختصاصی با این روزنامه گفت: اگر مقامات مسکو موافقت کنند که طبق قرارداد امضاء شده بین دو کشور این موشک‌ها را به طرف ایرانی تحویل دهند، جمهوری اسلامی از شکایت خویش صرف‌نظر خواهد کرد.

سفیر ایران در روسیه همچنین اعلام کرد که دادگاه ژنو بدون هدایت ایران و برخلاف تمایل این کشور خود ۳ میلیارد دلار دیگر خسارت برای طرف روسی بعنوان تنبیه در نظر گرفته است.

وی یادآور شد: ایران واقعا خواستار تنها ۹۰۰ میلیون دلار خسارت بود، ولی مقامات دادگاه خود تصمیم گرفتند تا ۳ میلیارد دیگر به این مبلغ اضافه کند و این مسئله را بعنوان دستورکار رسیدگی به پرونده برای طرف روسی ارسال کرده است. این مسئله ابتکارعمل خود مقامات دادگاه بود، نه مقامات تهران.

به عقیده سفیر ایران، این واقعیت گویای آن است که «هرگز نمی‌توان به شرکای غربی اعتماد کرد».

سجادی توضیح داد: برای اینکه از یک سو، کسانی که به همراه یکدیگر قطعنامه شماره ۱۹۲۹ علیه ایران را تصویب کردند، بر روسیه فشار وارد کردند تا این کشور از تحویل این تسلیحات نظامی که صرفا جنبه تدافعی دارد، خودداری کند و از طرف دیگر، بدرستی این مسئله را درک نمی‌کنند که مقامات مسکو واقعا به چه دلیل از تحویل موشک‌های اس-۳۰۰ به ایران صرف نظر کرده‌اند.

سفیر ایران در مسکو همچنین اطلاعات منتشره از سوی سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا که بر اساس آن شرکت «راس آبارون اکسپورت» در تحقق طرح‌های فضایی ایران را تکذیب کرد و گفت: جمهوری اسلامی به هیچ وجه قصد ندارد با این شرکت در زمینه فناوری‌های موشکی-فضایی مشارکت داشته باشد. ما معتقدیم که آمریکا بدین ترتیب تنها قصد دارد به این بهانه در موفقیت صادرات اسلحه روسیه به کشورهای دیگر خلل ایجاد کند.

آقای سجادی تاکید کرد که در حال حاضر تمامی مذاکرات ایران با آژانس فدرال همکاری‌های نظامی روسیه متوقف شده است.

وی افزود: ما واقعا امیدواریم که این مذاکرات هرچه سریع‌تر و با تغییر ریاست آژانس از سر گرفته شوند و ما بر این عقیده هستیم که مشکلات بوجود آمده کاملا قابل حل و فصل هستند.

علاوه بر این سفیر ایران اعلام کرد که جمهوری اسلامی قصد دارد به همکاری خود با روسیه در زمینه تجهیزات نیروگاه‌های اتمی، نظیر نیروگاه بوشهر ادامه دهد.

وی گفت: کارشناسان ایرانی و روسی دارای تجربه خوبی در زمینه همکاری در ساخت این قبیل تاسیسات دارند و ما بسیار امیدواریم که در زمان ساخت نیروگاه بعدی اتمی ما بار دیگر بتوانیم از تجارب و خدمات طرف روسی استفاده کنیم.

کد مطلب: 1495
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *