۰
جمعه ۱۷ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۰۶:۱۵

نویسنده معروف روسی درگذشت

واسیلی بلوف نویسنده بزرگ روس که درمورد زندگی روستایی این کشور می‌نوشت، از دنیا رفت.
 به گزارش خبرآنلاین، بلوف سه‌شنبه شب در سن ۸۰ سالگی درگذشت،
بیانیه رسمی مرگ او که در شمال روسیه زندگی می‌کرد، در حالی روز چهارشنبه اعلام شد که در آن اشاره‌ای به دلیل مرگ بلوف نشده بود.
واسیلی بلوف در خانواده‌ای فقیر به دنیا آمد و پس از کشته شدن پدرش در جنگ جهانی دوم، همزمان با تحصیل در مدرسه به خانواده در تامین مخارج زندگی کمک می‌کرد.
او که در آغاز تحصیلات مهندسی داشت پس از انتشار اشعاری در روزنامه‌های ادبی، برای ادامه تحصیل در انستیتو ادبیات ماکسیم گورکی در مسکو عازم این شهر و در سال ۱۹۶۴ از این انستیتو فارغ‌التحصیل شد.
اولین مجموعه شعر او سال ۱۹۶۱ منتشر شد، اما این پس از انتشار و موفقیت چشمگیر اولین رمان بلوف با عنوان «کسب و کار مثل همیشه است» در سال ۱۹۶۶ بود که بسیاری سراغ مجموعه شعر بلوف رفتند.
«کسب و کار مثل همیشه است» داستان کشاورزی است که روستایش را ترک می‌کند، اما نوستالژی او را به زمینش بازمی‌گرداند، جایی که با جسد همسرش روبرو می‌شود. پایان تلخ و کوبنده این کتاب در تضاد جدی با سبک «رئالیسم سوسیالیستی» رایج در روسیه آن زمان بود.
واسیلی بلوف که به سبب نوع نگاه خود به جوامع روستایی و روابط انسان‌ها در روستاها یکی از پیشگامان ادبیات و داستان‌های روستایی (ادبیاتی که ارزش‌های روستایی‌نشینی را تکریم می‌کند و مخالف شهری شدن است) در روسیه محسوب می‌شود از سال ۱۹۶۴ در ولوگدا زندگی می‌کرد.
«یک چیز معمولی» از معروف‌ترین داستان‌های اوست که در سال ۱۹۶۶ برنده جایزه دولتی اتحاد جماهیر شوروی شد. «داستان جار»، «نظم»، «همه چیز پیش روست»، «سال شکست بزرگ» و «ساعت ششم» از آثار مطرح این نویسنده هستند که تاکنون بیش از یک میلیون نسخه از کتاب‌هایش به فروش رفته‌اند.
بلوف در شوروی سابق اغلب جوایز مهم ادبی را از آن خود ساخت که می‌توان از جمله آن‌ها به جایزه دولتی اتحاد جماهیر شوروی، نشان لنین، نشان سرخ کارگری و نشان درجه چهار خدمت به میهن اشاره نمود.
ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و دیگر مقامات این کشور مرگ بلوف را تسلیت گفتند. دمیتری مدودف نخست وزیر روسیه نیز در بیانیه‌ای گفت: «آثار او ما را انسان‌های مهربان‌تر و نیکوتر می‌ساخت.»
بلوف روز جمعه در زادگاهش در تیمونیکا به خاک سپرده می‌شود.
کد مطلب: 15823
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *