۰
دوشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۲۱:۱۷
خاتمی:

انتخابات شاه‌بیت حیات انقلابی مردم است

سید محمد خاتمی در پیامی به مناسبت روز دانشجو که در مراسم انجمن اسلامی دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران پخش شد، خواستار حضور تمامی گروه‌های سیاسی در انتخابات شد.
انتخابات شاه‌بیت حیات انقلابی مردم است
 در پیام سید محمد خاتمی به مناسبت ۱۶ آذر با درود بر شهیدان پاکباز ۱۶ آذر و همه‌ی شهیدان پیش و پس از انقلاب اسلامی، آمده است: این شهیدان برای اعتلای جان ملت ایران و رسیدن به حقوق حقه خود فداکاری کردند.
وی در ادامه با گرامی‌داشت روز ۱۶ آذر بیان کرد: این روز، روز بزرگی است که به عنوان روز دانشجو مطرح شده و نشان‌دهنده‌ی جایگاه دانشگاه و دانشجویان در روند تحولاتی است که جامعه‌ی ما را به سوی سرفرازی و آبادی هدایت می‌کند.
خاتمی افزود: این مساله واضح است که ما تاریخ را مجموعه حوادث و رویدادهایی بدانیم که به تصادف در کنار هم قرار گرفته‌اند. تاریخ یک جریان مستمری است که حوادث و رویدادها در جایگاه خود و با توجه به پیشامدها و پسامدهای آنها معنا پیدا می‌کند و جهت را مشخص می‌نماید که البته در این جریان فهم و انتخاب و آگاهی انسان‌ها موثر است.
وی در ادامه‌ی این پیام اظهار کرد: برای این‌که به درستی حوادث تاریخی را بفهمیم قطعا باید این را در نظر داشته باشیم که در چه شرایطی روی داده است و چه تاثیری از حوادث قبلی داشته و چه تاثیری بر حوادث بعدی می‌گذارد.
وی با بیان این‌که ۱۶ آذر حادثه‌ی مهمی در تاریخ مبارزات ۱۵۰ ساله‌ی ملت ایران است، گفت: باید بدانیم حدود ۱۰۰ سال قبل از این جریان، حرکت اصلاحی ملت ایران برای رهایی از قید استعمار و دخالت بیگانه در سرنوشت کشور، دفع و رفع خودکامگی و استبداد و رسیدن به حاکمیت خود بر سرنوشت خویش برای آزادی، برای استقلال و برای پیشرفت کشور آغاز شد که اوج آن را در حرکت مشروطیت می‌بینیم.
خاتمی خاطرنشان کرد: با کمال تاسف مشروطیت ناکام ماند و از دل آن به علل و دلایلی که در این‌جا مجال ذکر آن نیست، استبداد سیاه آمد و سرکوب‌ها، فشارها، اختلال‌ها و مهم‌تر از آن کنار گذاشتن قانون اساسی بیرون آمد. اما جنبش اسلامی مردم به سوی آزادی و سرفرازی متوقف نشد. گرچه مردم هزینه‌های فراوانی پای آن داده‌اند.
وی هم‌چنین بیان کرد: تا بعد از شهریور ۱۳۲۰ جنبش، حرکت خود را در جریان آزادی‌خواهی و استقلال‌طلبی در شکل نهضت ملی نشان داد و حاصل آن حکومت مردمی و آزادی‌خواه مصدق بود.
وی با اشاره به مرحله‌ی دوم جنبش اسلامی ملت ایران که با کودتای ۲۸ مرداد سرکوب شد، اظهار کرد: این کودتا با دخالت مستقیم قدرت‌های بیگانه به‌خصوص آمریکا که بعدها نیز اسناد آن از طرفشان انتشار یافت و حاکمیت یک استبداد که سیاه‌تر و نفس‌گیرتر از استبداد دوران رضاخان بود بر جامعه‌ی ما حاکم شد.
خاتمی با اشاره به دستگیری‌ها، کشتن‌ها و سرکوب‌ها و حبس و طرد همه‌ی نیروها در دوران پهلوی، گفت: از یاد نبریم که ۱۶ آذر چند ماه بعد از آن کودتای ننگین رخ داد و در این روز فریاد اعتراض و بیداری ملت شریف ایران از میان فرزندان خوب ما در دانشگاه بلند شد و سه قطره خونی که از این دانشجویان به نمایندگی از ملت ما ریخت، سه شهاب تابناک شد که در سیاه‌ترین و سردترین شب تاریخ ایران در آسمان ایران درخشید و نوید روزهای قبل را می‌داد.
خاتمی، تصریح کرد: ۱۶ آذر از جهتی دیگر پیشگامی و پیشتازی دانشگاه و جریانات سرنوشت‌ساز ملت ایران و تاریخ مبارزات آن را نشان می‌دهد. جایگاه ارزنده‌ای که همواره آن را حفظ کرده است و علی‌رغم عزم بنیان‌گذاران دانشگاه برای جدا کردن نیروهایی نخبه از مهجوریت آینده، دانشگاه همواره تعهد خود را نسبت به ارزش‌هایی که ملت به آن پایبند است و مصالحی که ملت باید داشته باشد نشان داده است.
وی با تاکید بر این‌که ۱۶ آذر حلقه‌ای از زنجیره‌ای ممتد و مستحکم جمهوری اسلامی و انقلاب ایران است، گفت: انقلاب اسلامی که با شعار آزادی، استقلال و جمهوری اسلامی آغاز شد، اما یک نقطه‌ی امتیاز داشت که با توجه به جایگاه دین در عمق وجدان و تارک ملت، قرائت رحمانی از دین را مطرح کرد. همان که در دنیای ما در امروز می‌تواند جایگاه اسلام را در موقعیت بسیار بالایی نشان دهد.
خاتمی افزود: دین ضدخشونت، دین طرفدار مردم، دین ناسازگار با دشمنان مردم، دینی که با آزادی و استقلال کار می‌کند، خودکامگی را نفی می‌کند، استکبار را نفی می‌کند، آزادی، استقلال و جمهوری اسلامی که در آن هم آزادی باشد، هم استقلال باشد و هم اخلاق و معنویت و ارزش‌هایی که گمشده‌ی روزگار ماست.
سید محمد خاتمی در ادامه بیان کرد: دانشگاه خوشبختانه چه پیش از انقلاب و چه بعد از انقلاب حضور فعال و پرهزینه‌ای در همه‌ی صحنه‌ها داشته است. هزاران شهید استاد و دانشجو، هزاران جانباز و هزاران آزاده هدیه‌ای است که دانشگاه ما به ملت ایران تقدیم کرده است.
وی با اشاره به حضور مدیران برجسته در کشور از دانشگاه‌ها گفت: مدیران برجسته‌ای که دانشگاه به جامعه‌ی ما تحویل داده و تشکل‌های مستقل و دلسوز ملت حاصل کار دانشگاه و از جمله دانشجویان مسلمان پیرو خط امام (ره) بود.
وی هم‌چنین ابرازعقیده کرد: با کمال تاسف، دانشگاه تهران که باید مظهر آزادی و رهایی و بحث و اندیشه‌ورزی و خردورزی باشد، امروز با تنگناهای زیادی روبه‌رو است.
خاتمی هم‌چنین اظهار کرد: اگر از مقام انقلاب اسلامی، آزادی اندیشه و بیان و آزادی مردم و اگر انقلاب ما نقدکننده‌ی خشونت و رسمیت‌بخشنده به گفت‌وگو و مذاکره بود، دانشگاه باید بیش از هر جای دیگر این امور را تجلی بخشد که متاسفانه دانشگاه‌ها با تنگناهایی مواجه است.
وی خاطرنشان کرد: آزادی و حاکمیت مردم در سرنوشت، مهم‌ترین نویدی بود که انقلاب اسلامی می‌داد و می‌دانیم که از آغاز انقلاب تا کنون کشور ما همواره بر اساس قانون اساسی، رفراندوم و رای‌های مختلف مردم نشان داده است که انتخابات‌ها برای ملت و انقلاب ما یک شاه‌کلید و شاه‌بیت حیات انقلابی واقعی مردم است.
وی با بیان این‌که انتخابات آزاد، هدیه انقلاب اسلامی بوده است، تصریح کرد: همه‌ی ما باید برای آن تلاش کنیم و با ایجاد هرگونه محدودیت در امر انتخاب و جلوگیری از بیان آزاد اطلاعات و آگاهی‌های جامعه، دور شدن از آرمان‌هایی است که ملت ما داشته و نویدهایی که انقلاب اسلامی در آن به تجلی رسید.
وی خواستار حضور تمامی گروه‌های سیاسی در انتخابات شد و گفت: همه‌ی پایبندان به اصل عمل در چارچوب قانون اساسی می‌توانند در انتخابات حاضر شوند و مطمئنا علاوه بر حل مشکلات کشور از این طریق، تهدیدهای فراوان از بیرون کشور کاهش خواهد یافت و گشاینده‌ی راه به سوی اتفاقی باشد که خواست همه‌ی شهیدان ماست.
وی در بخش دیگری از سخنانش با نام بردن از موسوی و کروبی اظهار عقیده کرد که ایجاد فضای باز سیاسی باعث تلطیف فضا و گشاینده راه می شود.
وی همچنین گفت: آن‌چه مهم است این است که باید ضمن تقدیر از دانشجویان و دانشگاهیان عزیز که همواره امیدوارانه در صحنه هستند، از انجمن اسلامی دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران که از جمله تشکل‌های دانشجویی فعال هستند تشکر کنم که ادامه دهنده‌ی راه همه‌ی آنهایی هستند که به انقلاب و آرمان‌های آن دل بسته‌اند و به آزادی و سربلندی ملت می‌اندیشند و راه مصلحت کشور و مملکت را ادامه می‌دهند.
خاتمی در پایان بر لزوم پایبندی بر آرمان‌ها و ارزش‌ها و خواست‌های منطقی و ادامه‌ی راه عزت و تعیین جایگاه ایران و ملت ایران در عرصه‌ی بین‌المللی با وجود همه‌ی تنگناها تاکید کرد.
کد مطلب: 16211
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *