۰
سه شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۱۶:۳۸

نصرت الله تاجیک آزاد شد

نصرت الله تاجیک، دیپلمات سابق کشورمان امروز راهی ایران می شود.
به گزارش خبرآنلاين، در یک اقدام بی سابقه وکلای وزیر کشور انگلیس رسما به وکیل نصرت الله تاجیک اطلاع داده که آنها اعتراضی به حکم دادگاه عالی مبنی بر آزادی وی ندارند. وکلای تاجیک بدنبال تقدیم لایحه ائی به دادگاه بدوی برای لغو حکم استرداد و آزادی وی در روز پنجشنبه هستند. طبق قوانین انگلیس از صدور حکم برائت تاجیک در دادگاه عالی، وزیر کشور انگلیس چهارده روز وقت داشت که تصمیم خود مبنی بر اعتراض و یا عدم اعتراض را اعلام نماید که این فرصت پایان وقت اداری امروز پایان می یافت.
بعد از شش سال تحمل حبس خانگی نصرت الله تاجیک دیپلمات سابق ایرانی که در حال تحصیل در انگلیس بود با حکم قاضی دادگاه بدوی آزاد میشود. وی در اکتبر ۲۰۰۶ با تله گذاری و اقدامات غیر قانونی مقامات اطلاعاتی آمریکا و با همکاری دولت انگلیس دستگیر و به مدت نه روز در زندان به سر برد و دادگاه با تیدیل زندان به حبس خانگی در ازای دریافت بیست هزار پوند از همسر و پانصد هزار پوند از طریق دولت جمهوری اسلامی ایران و ادای سوگند توسط یکی از اساتید مسلمان دانشگاه و ضبط گذرنامه موافقت و وی از آن زمان تحت کنترل شدید قرار دارد. این امر منجر به کاهش میزان سلامتی این شهروند ایرانی شد که وکلای وی طی سه سال و نیم گزارشات متعدد پزشکی تهیه و برای وزیر کشور انگلیس ارسال نمود ولی او توجهی به این گزارشات ننمود که همین امر باعث محکومیت وی از سوی دادگاه عالی شد. وکلای تاجیک طی شکایتنامه ائی علیه وزیر کشور انگلیس، دادگاه بدوی که با آزادی او به دلیل تعلل وزیر کشور موافقت نکرده بود و نیز علیه دولت آمریکا به دادگاه عالی انگلیس شکایت نموده که ماه گذشته جلسات دادگاه در دو روز برگزار و دو هفته پیش رای خود را برای الزام دادگاه بدوی برای آزادی آقای تاجیک صادر نمود.
آمریکا استرداد تاجیک را خواستار بود اما قاضی دادگاه عالی انگلیس رای داد که نصرالله تاجیک، نباید به آمریکا مسترد شود.
نصرالله تاجیک از شش سال پیش، به علت درخواست استرداد دولت آمریکا، در انگلیس و زیر نظر پلیس این کشور، نگهداری می شد.
دولت آمریکا به تاجیک اتهام زده که در پی خرید تجهیزات ممنوعه برای ایران بوده و به همین علت، استرداد وی را از انگلیس درخواست کرده است.
کد مطلب: 16301
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *