۰
شنبه ۲ دی ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۲۴

اختیارات جدید گمرک به استانها

گمرک ایران در تازه‌ترین بخشنامه خود اختیارات بیشتری را به گمرک‌های استانی در زمینه انجام تشریفات گمرکی صادرات کالا داده است.
در بخشنامه جدید گمرک ایران آمده است: "با توجه به کافی نبودن زیرساخت‌های موجود در مرزها، به منظور تسریع در خروج کالاهای صادراتی از کشور که باعث کاهش هزینه تمام شده کالاهای صادراتی کشور می‌شود و جلوگیری از ازدحام کالاهای صادراتی در مرزهای خروجی، به ویژه مرزهای مشترک با کشورهای عراق و افغانستان و در راستای فراهم کردن امکان استخراج آمار دقیق مبداء تولید کالاهای صادراتی و نیز استفاده بهینه از امکانات کنترلی موجود در گمرک‌های مرزی، شایسته است به طریق مقتضی (از جمله طرح موضوع در جلسات کارگروه توسعه صادرات استان و هماهنگی و همراهی واحدهای استانی ذی‌ربط) ترتیبی اتخاذ شود تا تشریفات گمرکی صادرات کالاهای صادراتی تولیدی هر استان در گمرک‌های همان استان انجام شود.
به این ترتیب محمولات پس از صدور پروانه صادراتی توسط استان مبدا با رعایت کلیه مقررات مربوطه صرفا برای خروج از کشور به گمرک‌های مرزی هدایت می‌شوند.
بنابراین از آنجا که گمرک‌های مرزی از تاریخ اول بهمن ماه سال ۱۳۹۱ صرفا به پذیرش اظهارنامه‌های صادراتی محمولات تولیدی همان استان اقدام خواهند کرد، لازم است به طریق مقتضی درباره این موضوع اطلاع‌رسانی شود.
این بخشنامه محمولات صادراتی مشتقات مایع نفت و گاز که مطابق مفاد ماده ۱۴ دستورالعمل پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالا و ارز باید در گمرک‌های مرزی مجاز اظهار شوند را شامل نمی‌شود."
کد مطلب: 17340
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *