۰
شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۰۸:۵۱
معاون نظارتي بانك مركزي؛

دائما صرافي‌ها را كنترل مي‌كنيم

معاون نظارتي بانك مركزي با تشريح چگونگي برخورد با صرافي‌هاي متخلف اعلام كرد: بر هر صرافي سه بار اخطار داده مي‌شود و بعد از آن، در صورت تكرار تخلف به مدت سه ماه تعليق مي‌شود و اگر بعد از اين سه ماه، باز هم آن صرافي تخلف كرد اين براي بار پرونده آن به كميسيون نظارت مي‌رود كه در آنجا پس از تشريح تخلفات و تذكرات براي هميشه مجوز آن صرافي ابطال شود. با وجود اين، هنوز امسال مجوزي ابطال نشده است.
دائما صرافي‌ها را كنترل مي‌كنيم
ابراهيم درويشي  در مورد برخورد با صرافي‌هاي متخلف با تاكيد بر اينكه دائما در حال كنترل و پايش صرافي‌ها هستيم، گفت: طرح برخورد با صرافي‌هاي متخلف مقطعي نيست و دائما اين اقدام انجام مي‌شود.

وي با اشاره به فعاليت‌هاي اداره نظارت بر موسسات پولي غيربانكي افزود: بخشي از اين نظارت‌ها شامل صرافي‌ها و بخشي هم شامل صندوق‌ها و تعاوني‌هاي اعتبار مي‌شود. اين اداره به صورت روزانه و دائم صرافي‌ها را بازرسي مي‌كند و گزارش مي‌دهد كه اگر با موردي مواجه شوند تذكر و اخطار خواهند داد. قاعدتا ۹۷ درصد موارد با اين اخطارهاي ارسالي حل مي‌شود و اگر به مواردي برخورد كرديم كه صرافي اقدام به پولشويي كرده يا فاكتور نداده باشد يا در سيستم مربوطه آن معاملات را انجام نداده باشد يا اين‌كه وجوه را به حساب شركت نريزد و به حساب شخصي خود بريزد كه از ماليات فرار كند، به اين‌ها سه بار اخطار داده مي‌شود و بعد از آن، در صورت تكرار تخلف به مدت سه ماه تعليق مي‌شوند.

درويشي اضافه كرد: اگر بعد از اين سه ماه، باز هم آن صرافي تخلف كرد اين براي بار پرونده آن به كميسيون نظارت مي‌رود كه در آنجا پس از تشريح تخلفات و تذكرات براي هميشه مجوز آن صرافي را ابطال مي‌كنيم.

وي تصريح كرد: اكنون به صورت دائم در تهران و شهرستان‌ها بازرسي‌ها در حال انجام است و در مراكز استان‌ها نيز اكنون نيرو گذاشتيم. براي هر استان پنج تا هفت نيرو دائما در حال كنترل هستند و اگر با مواردي مواجه شوند برخورد مي‌كنند.

به گفته معاون نظارتي بانك مركزي تا زماني كه۶۰۰ صرافي طي يك دوره بازرسي شوند مجددا نوبت بازرسي آن‌ها فرا مي‌رسد و به طور متوسط در سال حداقل يك تا دو نوبت صرافي‌ها بازرسي‌ خواهند شد.

وي متذكر شد: اين بازرسي‌ها از سوي بانك مركزي است و امكان دارد ساير نهادهاي نظارتي هم با مواردي مواجه شوند كه به ما منعكس كنند يا اين‌كه اشخاص حقيقي و حقوقي به صرافي‌ها مراجعه كرده و شكايتي داشته باشند كه به آنها هم رسيدگي مي‌كنيم و اين علاوه بر بازرسي‌ها دوره‌اي ماست.

درويشي در ادامه بيان كرد: بنابراين هم به شكايت مردم رسيدگي مي‌كنيم و هم اگر از جايي اطلاعاتي به ما برسد كه صرافي‌ها تخلف مي‌كنند به آن‌ها رسيدگي مي‌كنيم و رسيدگي دوره‌اي هم كه داريم.

وي همچنين با اشاره به لغو مجوز ۲۰ صرافي در سال گذشته اظهار كرد: اما امسال موردي نداشتيم. چرا كه بايد ابتدا سه اخطار داده شود و بعد از آن در كميسيون مربوطه براي تعليق صرافي بررسي‌هاي انجام ‌شود كه هنوز ما به موردي برنخورديم. چون متوجه شدند كه اگر ضوابط را رعايت نكنند ممكن است مجوز آن‌ها تعليق شود.
کد مطلب: 1752
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *