۰
سه شنبه ۵ دی ۱۳۹۱ ساعت ۱۷:۵۹

توقف صادرات نفت کردستان عراق

صادرات نفت کردستان عراق قبل از تعطیلی اخیر از ۱۸۰ هزار بشکه در روز در ماه قبل به حدود شش هزار بشکه در روز تقلیل یافته بود.
 یکی از مقامات دولت عراق اعلام کرد که دولت منطقه نیمه خودمختار کردستان دو روز قبل صادرات نفت را متوقف کرده است.
عبدالله قاسم معاون حسین الشهرستانی معاون امور انرژی نخست‌وزیر عراق گفت: مقامات کردستان انتقال نفت را از میادین شمال عراق به ترمینال جیحان ترکیه متوقف کرده‌اند.
کرد‌های عراق با دولت مرکزی این کشور در خصوص حقوق اراضی و فروش نفت اختلاف دارند و این مساله بارها باعث توقف صادرات نفت کردستان شده است.
آشتی هورامی وزیر منابع طبیعی منطقه کردستان عراق گفته که این منطقه قصد دارد یک خط لوله جداگانه صادرات نفت را در سال آینده به‌ طور مستقیم به ترکیه بکشد.
مقامات کردستان به دلیل امضا‌ی قرار‌داد‌هایی جداگانه با شرکت‌های نفتی خارجی نظیر اکسون موبیل و توتال باعث عصبانیت و ناراحتی بغداد شده‌اند.
صادرات نفت کردستان عراق قبل از تعطیلی اخیر از ۱۸۰ هزار بشکه در روز در ماه قبل به حدود شش هزار بشکه در روز تقلیل یافته بود.
قاسم گفت: فکر نمی‌کنم این توقف صادرات نفت به دلیل مشکلات فنی باشد، زیرا صادرات به‌طور کامل متوقف شده است. وی به دلایل و جزییات بیشتر این مساله اشاره نکرد.
عراق روزانه دو میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه نفت صادر می‌کند و قصد دارد که این رقم را در سال آینده به دو میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه در روز برساند. تولید نفت عراق در حال حاضر سه میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز است و این کشور قصد دارد در سال ۲۰۱۳ این رقم را به ۳.۵ میلیون بشکه برساند.
عراق پنجمین ذخایر بزرگ نفت جهان را در اختیار دارد.
کد مطلب: 17695
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *