۰
چهارشنبه ۶ دی ۱۳۹۱ ساعت ۱۷:۰۰
الزام تنظیم ساعت پرواز هواپیماها هنگام اذان صبح

آیا قانون جدید سازمان هواپیمایی کشوری اجرایی می شود؟

تنظیم ساعت پرواز هواپیماها در هنگام اذان صبح چند ابهام به همراه دارد
تنظیم ساعت پرواز هواپیماها در هنگام اذان صبح چند ابهام به همراه دارد

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از ابلاغ بخشنامه ای به شرکت‌های هواپیمایی داخلی برای رعایت بحث حجاب و عفاف و همچنین تنظیم ساعت پرواز هواپیماها در هنگام اذان صبح خبر داده است.
به گزارش پایگاه خبری فریادگرخلبان حمیدرضا پهلوانی گفت: با ابلاغ بخشنامه ای به شرکت های هواپیمای داخلی به منظور رعایت اوقات شرعی نماز صبح مسافرین و ترویج فرهنگ نماز در جامعه و با عنایت به تأکید مقام معظم رهبری بر اجرای این امر، زمان نمازصبح در مبدأ و مقصد با زمان برنامه پروازها تداخل نخواهد داشت. آنگونه که معاون وزیر راه و شهرسازی گفته با اجرایی شدن این بخشنامه از این پس پروازها حداقل ۳۰دقیقه پس از اذان صبح اجازه پرواز خواهند داشت و این زمان در اختیار مسافرین جهت انجام تکلیف شرعی قرار خواهد گرفت. جالب اینجاست که تأخیر۳۰ دقیقه ای به منظور اقامه نماز صبح در محاسبات تأخیرات پروازی لحاظ نمی شود. وضع این قانون جدید به دلیل توجه به مسایل اعتقادی مردم امری مثبت است اما به دلیل عدم توجه به چند نکته از چند منظر قابل بررسی است.
نخست اینکه چرا در شرایطی که ۳۴ سال از پیروزی انقلاب اسلامی سپری می شود، تازه به یاد وضع چنین قانونی افتاده اند؟ چگونه است که ۳۴ سال به اهمیت این موضوع پی برده نشده و اکنون شاهد توجه به آن هستیم؟ طی این مدتی که این قانون وضع نشده بود چه اتفاقی افتاده که حالا پس از بیش از سه دهه به فکر اصلاح آن افتاده ایم؟
دوم اینکه مگر پروازهای شرکتهای هواپیمایی ما دارای نظم و انضباط دقیقی از نظر زمان پرواز شده که حالا برنامه جدیدی به آنها اضافه کرده ایم؟ به عنوان مثال کسانی که به منظور مسافرت هوایی، صبحها در فرودگاه مهرآباد تهران حضور یافته اند شاهد تاخیرهای مکرر در پرواز هواپیماها به دلیل ازدحام سفرهای هوایی صبح و شلوغی باند فرودگاه بوده اند و پس از گذشت سالها، هنوز مشکل ترافیک پروازهای ساعتهای آغازین صبح در تهران رفع نشده است؛ به طوریکه کمتر پروازی را می توانید صبحها در فرودگاه مهرآباد تهران بیابید که بدون تاخیر پرواز کنند. حالا که ۳۴ سال برای اجرای چنین قانونی صبر کرده اید، ای کاش مدتی دیگر هم صبر می کردید تا حداقل یک روز پروازهای داخلی ما بدون تاخیر انجام شود و بعد برنامه جدیدی به این وضعیت بی برنامه فعلی اضافه می کردید.
نکته سوم اینکه گفته شده تأخیر۳۰ دقیقه ای به منظور اقامه نماز صبح در محاسبات تأخیرات پروازی لحاظ نمی شود. بیم آن می رود که این قانون جدید به بهانه جدیدی برای توجیه تاخیرهای مکرر پروازی در کشورمان تبدیل شود و اگر هم پروازی هنگام صبح تاخیر داشت، اینگونه توجیه کنند که به خاطر اقامه نماز صبح، این پروازها با تاخیر انجام شده است. بهتر آن بود که این قانون را از سال آینده ابلاغ می کردید تا با توجه به مشخص بودن زمان اذان صبح و طلوع آفتاب، ساعات پروازها در بلیتها هم بر اساس همان برنامه اذان صبح ثبت می شد تا جا برای توجیه باقی نماند.
به هر حال توجه به مسایل دینی و اعتقادات مذهبی مردم، نه تنها شایسته تقدیر، بلکه امری ضروری است اما مشروط بر آنکه همه زمینه های آن فراهم شده باشد و به گونه ای اجرا شود که همه از آن استقبال کنند، نه آنکه مشکلات تازه ای به مشکلات حل نشده قبلی اضافه کند.

کد مطلب: 17809
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *