۰
شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۷:۳۰
سرنوشت ۷ نيروي ربوده‌شده هلال‌احمر در هاله‌اي از ابهام؛

۱۳۰ساعت گذشت اما خبري نیست!

پنج روز از گروگان گرفتن هفت نفر از مسئولان هلال احمر ايران در ليبي مي‌گذرد و همچنان وعده‌هاي مسئولان براي آزادي اين افراد ادامه دارد.
 روز دوشنبه هفت تن از نیروهای جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران که به دعوت رسمی جمعیت هلال احمر لیبی براي امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک و توسعه همکاری‌های دوجانبه به این کشور سفر کرده بودند، پس از امضای تفاهم‌نامه به طور مشکوکی در شهر «بنغازی» ناپدید شدند.

پس از اعلام اين خبر بود كه رييس جمعيت هلال احمر ايران، ضمن تشريح سفر اين هيئت ايراني عنوان كرد كه مقرر شده بود كه بعد از ماه مبارك رمضان و در شهريور ماه هيات ايراني (۷ تن از ربوده‌شدگان) براي انعقاد تفاهم‌نامه‌اي به ليبي سفر كنند اما مسئولان ليبي اصرار داشتند كه اين ديدار يك ماه جلوتر رخ دهد.

وي در ادامه سه درخواست خود مبني بر صدور بيانيه از سوي كميته صليب‌سرخ جهاني،تماس افراد ربوده‌شده با خانوادهايشان و همچنين اعزام يك تيم كميته صليب‌سرخ به بنغازي براي پيگيري وضعيت ربودشدگان را از پيتر ريترز رييس دفتر نمايندگي صليب‌سرخ در تهران درخواست كرد كه با توجه به آن كه ريترز در همان جلسه قول مساعدي براي پيگيري اين موضوع داد، اما تاكنون اين مهم محقق نشده است.

دبير كميته بين‌المللي صليب‌سرخ در تعطيلات است

ريترز در حالي در اين جلسه روز چهارشنبه قول همكاري و مساعد به رئيس جمعيت هلال احمر ايران داد كه به گفته وي اعضاي كميته بين‌الملي صليب‌سرخ در تعطيلات به سر مي‌بردند.

وي با بيان اينكه در ماه‌هاي اخير تهديدات زيادي از سوي گروه‌هاي مسلح به صليب‌سرخ در ليبي وارد شده و حتي چندين بار نيز به سوي ماموران صليب‌سرخ شليك شده است در مورد تاخير در صدور بيانيه كميته بين‌المللي صليب‌سرخ گفت كه دبيركل در تعطيلات به سر مي‌برد اما همكاران ما در ژنو اقداماتي در راستاي آزادي مسئولان هلال‌احمر انجام مي‌دهند.

هرچند كميته بين‌المللي صليب‌سرخ و كميته بين‌المللي هلال اسلامي با ارسال نامه‌هاي جداگانه در مورد ربوده‌شدن هيات هفت نفره ايراني اعلام كرد: اين كميته‌ها اطمينان خاطر مي‌دهند كه اين موضوع را از نزديك و تا آزادي هيات ايراني پيگيري خواهند كرد اما اين مكاتبات در حالي است كه اعضاي كميته با گذشت پنج روز از ربوده شدن هيئت ايراني، هنوز از انتشار بيانيه‌اي در راستاي محكوميت اين اقدام خودداري مي‌كند.

اين اتفاق درحالي براي امدادگران هلال‌احمر رخ داد كه اين جمعيت تاكنون ۱۸۰تن محموله غذايي و دارويي براي مردم ليبي ارسال كرده است، كمك‌هايي كه به گفته فقيه مي‌تواند با وجود اين اتفاق، نوع ديگري به خود بگيرد.

به گزارش ايسنا، بامداد روز دوشنبه، هفت تن از نيروهاي جمعيت هلال‌احمر جمهوري اسلامي ايران كه براي انعقاد تفاهم‌نامه‌اي در زمينه ارائه تجهيزات پزشكي به مردم ليبي، به اين كشور سفر كرده بودند، به طور مشكوكي پس از انعقاد تفاهم‌نامه در شهر بنغازي ربوده شدند كه براين اساس اسامي هيات ربوده شده ايراني به شرح زير اعلام شد:

محمد شهاب‌الدين محمدي عراقي (معاون امور بين‌الملل و حقوق بشردوستانه)، عبدالرضا شاه‌رضايي (معاون بهداشت بهداشت درمان و توانبخشي)، فردين بلوچي (مديرعامل سازمان تداركات پزشكي)، محمد عباسي (مديركل حوزه رياست)، سيدمنتظر شبر (مديرعامل جمعيت هلال‌احمر استان تهران)، سيدحسن موسوي (مشاور رياست جمعيت) و محمدامير شريفي‌فرد (كارشناس امور بين‌الملل جمعيت هلال احمر).

همچنين حسين اكبري سفير ايران در طرابلس اعلام كرد كه هفت ايراني ربوده شده در سلامتي به سر مي‌برند و پيگيري‌هاي دو كشور براي آزادي آنان همچنان ادامه دارد.
کد مطلب: 1828
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *