; ?>; ?> اروپا: منتظر جواب ایران هستیم - مردم سالاری آنلاين
۰
شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۴۳

اروپا: منتظر جواب ایران هستیم

-ایران روز جمعه اعلام کرد که با از سرگیری مذاکرات در ماه ژانویه با کشورهای گروه ۱+۵ موافقت کرده است، اما سخنگوی اتحادیه اروپا گفت که تهران هنوز به پیشنهاداتی که در ۳۱ دسامبر مطرح شد پاسخ نداده است.
 به گزارش خبرآنلاين، سخنگوی اتحادیه اروپا اعلام کرد که این اتحادیه زمان و مکانی را برای مذاکرات بیش‌تر درباره برنامه هسته‌ای ایران پیشنهاد داده است، اما ایران هنوز پاسخ نداده است.
مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا که به نمایندگی از آمریکا، روسیه، فرانسه، انگلیس، آلمان و چین رهبری مذاکرات را برعهده دارد روز جمعه گفت: ما تاریخ‌ها و مکانی را پیشنهاد دادیم، اما هنوز منتظر جواب ایران هستیم.
به گزارش خبرگزاری رویترز «مان» از بیان این که اتحادیه اروپا که تاریخ‌ها و مکانی را پیشنهاد داده بود، خودداری کرد.
کشورهای دخیل در مذاکرات با ایران از ایران خواسته‌اند که فعالیت‌های غنی‌سازی‌اش را متوقف کند، اما تهران تاکید دارد که غنی‌سازی اورانیوم را تنها برای مقاصد صلح‌آمیز انجام می‌دهد.
سعيد جلیلی در سفر به دهلي نو تصريح کرد که ايران پیشنهاد از سرگیری «سریع» مذاکرات هسته‌ای را به روسیه داده‌است.
ابزار امیدواری بزریل به از سرگیری مذاکرات ایران و ۱+۵
وزیر امور خارجه بزریل نسبت به احیای مذاکرات هسته‌یی بین ایران و گروه ۱+۵ ابزار امیدواری کرد و بیانیه تهران در سال ۲۰۱۰ را یک فرصت از دست رفته دانست.
به گزارش پایگاه خبری پرس‌تی‌وی، آنتونیو دو آگویار پاتریوتا، در گفت‌وگو با روزنامه حریت در استانبول گفت: من فکر می‌کنم (در سال ۲۰۱۰) تلاش‌ها حقیقتا با حسن نیت و به منظور اتخاذ یک اقدام اعتمادساز بود که می‌توانست گامی به جلو در حل یک موضوع بسیار چالش‌آمیز باشد.
وی افزود: آن چه ما از ماه مه سال ۲۰۱۰ دیدیم این است که استراتژی‌های دیگر، یعنی تحریم‌های یک‌جانبه یا تهدیدهای دیگری که علیه ایران ابراز شد، نتایج بهتری به دنبال نداشتند.
وزیر امور خارجه برزیل علاوه بر آن گفت که از بسیاری از منابع شنیده است که مذاکرات بین ایران و کشورهای عضو گروه ۱+۵ (انگلیس، چین، فرانسه، روسیه،‌آمریکا و آلمان) می‌تواند دیپلماسی را به صحنه باز گرداند.
ایران در ماه مه سال ۲۰۱۱ بیانیه‌ای را با ترکیه و برزیل منتشر کرد که براساس آن تهران آمادگی خود را برای تبادل ۱۲۰۰ کیلوگرم اورانیوم با غنای پایین در خاک ترکیه با میله‌های سوخت هسته‌یی با غنای ۲۰ درصد ابزار کرد.
این میله‌های سوختی قرار بود در راکتور تحقیقاتی تهران که برای درمان بیمارهای مبتلا به سرطان ایزوتوپ‌های رادیویی تولید می‌کند مورد استفاده قرار گیرد.
این بیانیه سه جانبه همگام با تلاش‌ها برای پایان دادن به مناقصه غرب با ایران بر سر برنامه هسته‌یی‌اش انجام گرفت.
آمریکا و متحدان اروپایی‌اش توجهی به این بیانیه‌ای نکردند و از نفوذ خود در شورای امنیت سازمان ملل برای اعمال تحریم‌ها علیه برنامه هسته‌یی ایران استفاده کردند.
این کشورها مدعی‌اند که تهران تحت پوشش برنامه هسته‌یی صلح آمیز خود در تلاش برای تولید سلاح هسته ای است.
این در حالی است که ایران بارها بر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌یی‌اش تاکید داشته است و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که مسوولیت نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران را برعهده دارد در گزارشات متعدد خود بر منحرف نشدن فعالیت‌های هسته‌ای ایران به سمت تسلیحاتی‌شدن تاکید کرده است.
کد مطلب: 18651
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *