۰
سه شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۱ ساعت ۱۹:۴۸

فرودگاه مهرآباد صاحب مترو می شود

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران امروز با حضور در جلسه علنی شورای اسلامی شهر گفت: طبق پیش بینی های صورت گرفته بخشی از خط چهار مترو از محدوده شهرک بیمه تا فرودگاه مهرآباد امتداد خواهد یافت
به گزارش باشگاه خبرنگاران، مهندس سید جعفر تشکری هاشمی با حضور در جلسه امروز شورای شهر تهران و با بیان این مطلب اظهار داشت: احداث ایستگاه مترو از فرودگاه ها امکانی است که در تمامی کشورهای دنیا مورد توجه قرار داده شده و ما نیز در برنامه های خود این موضوع را مدنظر قرار دادیم.
تشکری هاشمی همچنین با اشاره به مورد توجه قرار دادن صنعت واگن سازی در کشور تصریح کرد: شهر تهران و کشور ما امروز مجهز به کارخانه بزرگ واگن سازی است که می تواند هم به شهر تهران و هم به کل کشور خدمات ارائه دهد، اما امروز با فقر مالی که دچار شده نمی تواند ظرفیت و توان کامل خود را بروز دهد.
معاون شهردار تهران با اشاره به سهم خودکفایی در بخش های مختلف مترو افزود: تاکنون در واگن سازی به ۶۰ درصد خودکفایی، در تونل سازی به ۱۰۰ درصد و در ساخت تجهیزات ایستگاهی به ۷۰ درصد خودکفایی رسیده ایم که این مساله با توجه به حمایت های بی دریغ شورای شهر و مدیریت شهری تهران از مترو محقق شده است.
وی با اشاره به ۱۲ خط متروی مصوب شده در شورای شهر خاطر نشان کرد: تاکنون تنها ۷ خط به تصویب شورای عالی ترافیک رسیده که امیدواریم احداث خط ۸ و چهار خط اکسپرس نیز به تصویب این شورا برسد.
تشکری همچنین به اقدامات انجام شده در احداث تونل های مترو اشاره کرد و ادامه داد: تاکنون در خط ۶ مترو، پنج کیلومتر، در خط ۷، یازده کیلومتر و در بخش جنوبی خط ۳، دوازده کیلومتر بتون ریزی نهایی صورت گرفته است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران افزود: در بخش شمالی خط ۳ مترو نیز، ۵۰ درصد عملیات توسعه خط که شامل انجام ۱۰۰ درصد عملیات حفاری و اجرای سازه نگهبان است، به انجام رسیده و این مسیر هم اکنون در حال اجرای بتون ریزی نهایی است.
به گفته وی اجرای تونل در مسیر ۵۳ کیلومتری خط پرند نیز تاکنون ۶۰ درصد پیشرفت داشته است.
تشکری هاشمی بیان کرد: آمار اعلام شده به ۱۴۰ کیلومتر تونل ساخته شده افزوده نمی شود، اما به عنوان درصد پیشرفت کار باید لحاظ گردد.
معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران با تاکید بر اینکه شهرداری توان ساخت سالانه ۳۰ کیلومتر تونل مترو را دارد، تاکید کرد: اگر ۴ دستگاه TBMمترو روزانه ۲۰ متر تونل حفر کنند، مجموع آن به روزی ۸۰ متر تونل خواهد رسید که ۳۰۰ روز کاری آن در مجموع ۲۴ کیلومتر تونل آماده بهره برداری را خواهد داشت که ما در این مورد نیازمند تامین منابع نیز هستیم.
وی نگاه مدیریت شهری و شورای شهر تهران را متمرکز بر توسعه مترو در جنوب تهران عنوان کرد و گفت: خط یک مترو توسعه اصلی خود را در نیمه جنوبی تهران داشته است، همچنین عمده فعالیت خط ۳ و خط ۷ مترو نیز در نیمه جنوبی شهر انجام شده که این مساله نشان دهنده عنایت شورا و مدیریت شهری به جنوب تهران است.
تشکری در ادامه به تشریفات اداری در خصوص دریافت فاینانس خط ۴ مترو اشاره کرد و اظهار داشت: در این راه یک‌هزار و ۴۰۰ روز را از دست دادیم که جای آن دارد همکاران در بخش های مختلف دولت عنایت ویژه ای به این مساله کنند تا ما در فاینانس های خطوط بعدی مترو تشریفات اداری کمتری را طی کرده و زمان کوتاه تری را صرف کنیم.
معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در بخش دیگری از سخنانش افزود: بخشی از هزینه های مترو به صورت متمرکز پرداخت می شود، به عنوان مثال گشایش LC، خرید واگن ها، بازپرداخت اقساط و سررسید فاینانس ها و... مستقیم از طرف شهرداری انجام می شود و شرکت مترو تنها هزینه پیمانکاران خود را از شهرداری دریافت می کند.
وی در ادامه اظهارات خود به هزینه پرداخت شده به مترو از سوی شهرداری تهران و دولت اشاره کرد و گفت: در سال ۹۱ شهرداری تهران ۶۹۴.۶ میلیارد تومان به مترو پرداخت کرده که امیدواریم در مدت زمان باقیمانده از سال جاری نیز دولت هم مبلغ سهم خود را پرداخت کند. در سال ۹۰ شهرداری تهران ۷۲۹.۸ میلیارد تومان و دولت ۱۹۳.۴ میلیارد تومان به توسعه مترو اختصاص دادند. مبلغ اختصاص داده شده از سوی شهرداری به مترو در سال ۸۹، ۸۰۳.۸ میلیارد تومان و از سوی دولت در همین سال ۲۱۵.۷ میلیارد تومان بوده است.
تشکری در ادامه تصریح کرد: در سال ۸۸ شهرداری تهران ۶۵۱.۴ میلیارد تومان و دولت ۲۲۰ میلیارد تومان پرداخت کردند. در سال ۸۷، ۴۵۰.۸ میلیارد تومان از سوی شهرداری و ۲۰۹.۶ میلیارد تومان از سوی دولت پرداخت شد. مبلغ پرداخت شده از سوی شهرداری در سال ۸۶، ۲۷۷.۸ میلیارد تومان و مبلغ پرداختی از سوی دولت ۶۷.۳ میلیارد تومان بوده است. ۱۱۳.۴ میلیارد تومان نیز مبلغ پرداختی از سوی شهرداری در سال ۸۵ و ۷۳.۹ میلیارد تومان از سوی دولت در همین سال بوده است.
معاون شهرداری تهران در ادامه با اشاره به اظهارات شکیب در خصوص از اولویت خارج کردن توسعه مترو در شهرک های اقماری تهران اظهار کرد: توسعه خطوط مترو در شهرک های اقماری از ضروریات است.
وی ادامه داد: روزانه ۱۸۰ هزار خودرو از اتوبان تهران- کرج به شهر تهران وارد می شود که اگر خودروهای وارد شده از دیگر مبادی ورودی به تهران را نیز حساب کنیم روزانه بیش از ۵۰۰ هزار خودرو وارد شهر تهران می شوند که این میزان جریان ترافیک و آلودگی هوای تهران را تشدید می کند.
تشکری هاشمی گفت: ایجاد خطوط مترو برای حومه تهران امری اجتناب ناپذیر و ضروری است و در کاهش آلودگی هوا و ترافیک تهران بسیار موثر است.
کد مطلب: 19805
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *