۰
دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۳۴

پیشنهاد اعزام هیات حقیقت‌یاب به میانمار

سازمان همکاري اسلامي پيشنهاد کرده است هياتي از اين سازمان براي تحقيق و بررسي درباره قتل‌عام مسلمانان روهينگيا به ميانمار اعزام شود.
به گزارش پرس تی وی به نقل از خبرگزاري فرانسه، اکمل‌الدين احسان‌اغلو، دبير کل سازمان همکاري اسلامي در نشست کميته اختصاصي بزرگ‌ترين سازمان‌اسلامي جهان که مقر آن در جده عربستان است گفت، سازمان همکاري اسلامي تلاش خواهد کرد تا دولت يانگون را براي مجوز ورود هيات حقيقت‌ياب به ميانمار متقاعد کند.

دبير کل سازمان همکاري اسلامي در اين بيانيه که به امضاي ۵۷ کشور عضو اين سازمان رسيد « از ناکامي جامعه بين‌المللي براي برداشتن گامي مناسب در راستاي توقف قتل‌عام‌ها، خشونت‌ها، سرکوب و پاک‌سازي قومي دولت ميانمار عليه مسلمانان روهينگيا ابراز نااميدي» کرد.

وي در اين بيانيه گفت: «سازمان همکاري اسلامي از دفاتر خود در سازمان ملل خواسته است از شوراي امنيت بخواهد تا به اقليت رنج‌کشيده روهينگيا توجه کند.»

دولت ميانمار که اکثريت بودايي در آن قدرت را در اختيار دارند، از به رسميت شناختن مسلمانان اين کشور به عنوان شهروندان ميانمار خودداري و ادعا مي‌کند که آن‌ها مهاجران غيرقانوني هستند. مسلمانان روهينگيا اوايل قرن هشتم ميلادي به ميانمار مهاجرت کردند.

سازمان ملل مي‌گويد، ده‌ها سال تبعيض، مسلمانان روهينگيا را بي‌وطن کرده است. همچنين، به گفته اين نهاد بين‌المللي، دولت ميانمار با محاصره نظامي منطقه‎اي که مسلمانان روهينگيا در آن قرار دارند، محدوديت‌هايي را در رابطه با تحرک مسلمانان اين کشور اعمال مي‌کند و آن‌ها را از حق برخورداري از زمين، تحصيل و خدمات عمومي محروم کرده است.

سازمان ملل مي‌گويد، مسلمانان روهينگيا يکي از اقليت‌هاي جهان هستند که به شدت مورد اذيت و آزار قرار دارند.

رئيس جمهور ميانمار ۲۹ تير (۱۹ ژوئيه) گفت: «تنها راه‌حل» فرستادن نزديک به يک ميليون مسلمان اين کشور به اردوگاه پناهندگان سازمان ملل است که از سوي کميسارياي عالي پناهندگان اين سازمان اداره مي‌شود.

وي افزود: «اگر کشور سومي بپذيرد، ما آن‌ها را به آن‌جا مي‌فرستيم. به گمان ما راه‌حل مساله اين است.»

با اين حال، کميسارياي عالي پناهندگان سازمان ملل از برپايي اردوگاهي براي کمک به مسلمانان روهينگيا خودداري کرده است.
کد مطلب: 2022
مرجع : تابناک
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *