۰
چهارشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۱۶

سرگردانی بیماران در همدان

مشکلات کمبود دارو در استان همدان به گونه ای شده که مسئولان دانشگاه علوم پزشکی به عنوان تأمین کننده زمینه سلامت بیماران، به سهمیه بندی برخی از داروها از جمله داروهای بیماران هموفیلی و سرطانی اقدام کرده اند تا همه بیماران از این موج عبور کنند و میزان بهبود و سلامتی آنها پایدار شود.
به گزارش مهر، عواقب نابسامانی بازار ارز از ابتدای سال جاری اکنون به بار نشسته است و اثرات خود را بر زندگی مردم به مرور نمایان میکند.
براساس اعلام مسئولان اکثر داروهای مورد نیاز کشور توسط دانشمندان ایرانی ساخته می شود و نیاز به داروهای خارجی نسبت به گذشته کاهش یافته اما در این میان مواد اولیه این داورها از کشورهای خارجی تهیه می شود که بواسطه افزایش قیمت ارز و گستردگی تحریمها واردات بسیاری از این اقلام وابسته به سلامت مردم با مشکل مواجه شد.
از عواقب اولویت گشایش ارزی این بود که داروها در اولویت های پایینتری قرار گرفت و کشور با کمبود تأمین دارو مواجه شد که وزیر سابق بهداشت و درمان چندین بار با اعتراض و انتقاد از برنامه ریزی بانک مرکزی خواستار اختصاص ارز برای ورود داروهای مورد نیاز بیماران و مواد اولیه داروی تولیدی کشور شد.
هرچند مشکلات تأمین دارو از نظر مسئولان و متولیان برای بیماران خاص، سرطانی و صعب العلاج چندان هم حاد نیست اما وقتی به دست مردمی که نسخه آنها را پزشکان پیچیده اند و آنها را روانه داروخانه ها کرده اند، نگاه می کنیم تازه کمبود دارو ملموس تر میشود.
برخی داورخانه ها میزان دارویی که پزشک برای بیمار تجویز کرده را کامل نمی دهند
برخی داورخانه ها دیگر میزان دارویی که پزشک برای بیمار تجویز کرده را کامل نمی دهند و مثلا به جای دو بسته قرص به تشخیص خود یک بسته قرص در کیسه داروی بیمار می گذارند و در پاسخ به نحوه کار خود تنها به کمبود دارو و صرفه جویی در شرایط حاضر بسنده می کنند.
از ابتدای فصل پاییز وقتی از داروخانه ها طلب واکسن آنفولانزا می کنیم اکثریت از وارد نشدن این دارو بعد از افزایش تحریمها می گویند.
برای اطلاع از وضعیت کامل بود یا نبود دارو در داروخانه ها و درمانگاهها به میان مردم رفتیم و گفتگوهای مختلفی انجام دادیم که خواندن اظهارات آنان خالی از لطف نیست.
اسماعیل سعیدی که به گفته خودش دو سالی است پیوند کلیه انجام داده و به دلیل این اتفاق به دیابت نیز مبتلا شده برای تهیه انسولین با مشکل روبرو شده است.
وی می گوید: در طول یک ماه شش بسته انسولین استفاده می کنم که مجموعا ۱۸۰ هزار تومان هزینه می کنم و اخیرا با وجود تجویز پزشک متخصص نمی توانم انسولین پیدا کنم و سه روز است که به داروخانه برای یافتن غذای جسمم مراجعه می کنم.
بنا بر اظهارات وی، به پیشنهاد پزشک معالج در صورت نیافتن انسولین و چند داروی پیوند کلیه باید در بیمارستان بستری شوم تا از آن طریق داروها در اختیارم قرار گیرد زیرا با ادامه این روند احتمال پس زدن کلیه پیوندی زیاد می شود.
داروی بیهوشی در بیمارستان موجود نیست
مریم فرامرزی نیز که پدر خود را برای عمل جراحی به یکی از بیمارستان های همدان آورده بود و در حالی که از وضعیت بیماری پدرش نگران بود، اظهار داشت: پزشک معالج پدرم وقت عمل جراحی را برای وی مشخص کرده و بعد از یک روز بستری در بیمارستان برای عمل جراحی آماده شد و یک ساعت قبل از انتقال به اتاق عمل اعلام شد که داروی بیهوشی در بیمارستان موجود نیست.
وی ادامه داد: پرستار اعلام کرد که پدرم را به خانه ببریم تا بعد از تأمین مواد مورد نیاز عمل جراحی با ما تماس گرفته شود که بیمار را برای انجام عمل به بیمارستان بیاوریم.
حال با توجه به اینکه برخی مسئولان از بودن داروها و تجهیزات پزشکی به مقدار لازم در سطح مراکز درمانی، بیمارستان ها و مطلب پزشکان سخن می گویند سعید رستمی که برای انجام امور دندانپزشکی به مطلب دندانپزشکی در شهرستان مراجعه کرده بود، در این باره گفت: در اوایل صبح در مطب دندانپزشک منتظر آمدن پزشک بودیم و در نهایت ساعت ۱۰ که دکتر به مطب آمد به ما گفتند که داروی بیحسی و دستکش یکبار مصرف نداریم و این در حالی است که چند روز از ارسال درخواست میگذرد هنوز تأمین نشده و به این دلیل دندانپزشک نمیتواند معاینه را انجام دهد.
کمبود داروها فقط مختص به همدان نیست
در همین زمینه معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان متولی تأمین اقلام دارویی را وزارت بهداشت و درمان دانست و افزود: کمبود اقلام دارویی فقط مختص به همدان نیست و این موضوع در سایر استانها نیز وجود دارد و وظیفه ما این است که کمبودهای موجود در بخش بازار دارو را شناسایی و گزارشات را به وزارت بهداشت اعلام کنیم.
مشکل حادی در تامین داروی بیهوشی در استان وجود ندارد
دکتر علی اصغر وحیدنیا درباره کمبود داروهای بی حسی و بیهوشی نیز معتقد است: در حال حاضر مشکل حادی در تامین داروی بیهوشی در استان همدان وجود ندارد چرا که به محض احساس نیاز به وزارتخانه اعلام می شود.
وی ادامه داد: البته در ماههای گذشته داروهای بیهوشی در استان کم بود که با پیگیریهای انجام شده مشکل کمبود این دارو برطرف شده است.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان همچنین تاکید کرد: داروهای شیمی درمانی در دسترس بیماران مبتلا به سرطان بوده و در برخی موارد ممکن است بیماران با کمبود داروی شیمی درمانی مواجه باشند که این بیماران می توانند برای تهیه داروهای تجویزی پزشکان خود به معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مراجعه کنند.
این مسئول کنترل وضعیت دارویی استان همدان درباره اولویت تامین دارو عنوان کرد: داروهای بیماران پیوندی، قلبی و عروقی، ریوی و جانبازان در اولویت نخست تامین دارو قرار دارند و داروهایی مانند واکسن آنفولانزا در صورتی که به موضوعی حاد بدل شوند در اولویت قرار خواهند گرفت و هر چند این واکسن در سال جاری در چند مرحله در استان همدان توزیع شده است.
سهمیه بندی داروی بیماران هموفیلی در همدان
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان از سهمیه بندی داروی بیماران هموفیلی در استان همدان خبر داد و عنوان کرد: در گذشته بیماران هموفیلی در استان همدان با مشکل کمبود دارو مواجه شدند که برنامه ریزیهای لازم برای رفع این مشکل انجام شد.
وی افزود: همه بیماران مبتلا به هموفیلی موجود در استان که در مراکز درمانی تحت پوشش هستند شناسایی شده و به صورت سهمیه بندی دارو دریافت می کنند تا هیچ فرد مبتلا به هموفیلی با مشکل نبود دارو مواجه نشود.
وحید نیا تاکید کرد: داروی بیماران هموفیلی ایرانی و خارجی بوده که با توجه به تشخیص پزشک، این بیماران باید داروی مورد نظر را دریافت کنند.
وی عنوان کرد: هم اکنون با سهمیه بندی دارو برای این بیماران مشکلات در این زمینه برطرف شده و تمام بیماران هموفیلی که شناسایی شدند، بر اساس سهمیه بندی و شدت و ضعف بیماری، داروی مورد نظر را دریافت می کنند.
۲۴ شرکت وظیفه پخش دارو در همدان را برعهده دارند
وحیدنیا در خصوص تعداد شرکتهای پخش دارو در استان همدان نیز بیان کرد: ۲۴ شرکت وظیفه پخش دارو در استان همدان را برعهده دارند که البته رصد کردن نیاز بازار دارو بر عهده معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی است.
وی با اشاره اینکه با وجود افزایش قیمتها هیچ تعرفه ای افزایش نیافته و نه خدمتی بدون وقفه باقی مانده است، افزود: با توافق های انجام شده با استانهای همجوار کمبود دارویی که توسط بیماران اعلام می شود سریعا تأمین می شود.
معاون غذا و دارو استان همدان تأکید کرد: در صورتی که شهروندان نتواستند داروی مورد نیاز خود را از طریق داروخانه های سطح شهر تأمین کنند، می توانند به معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مراجعه کنند و داروی خود را تحویل بگیرند.
وی ادامه داد: در صورت نبود دارو نیز درخواست آن به وزارت بهداشت و درمان ارسال و در حداقل زمان تهیه می شود.
تأمین داروهای کمیاب از طریق ارتباطات بین المللی
معاون درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر همدان نیز با بیان اینکه مشکلی در تأمین داروهای تولید داخل وجود ندارد، افزود: داروخانه های جمعیت هلال احمر از دیرباز مورد اعتماد مردم هستند و داروهایی که در دیگر داروخانه ها کمیاب است مردم می توانند در این مرکز پیدا کنند.
دکتر عباس خاکسار ادامه داد: البته علاوه بر هلال احمر دیگر داروخانه های دولتی و دانشگاه علوم پزشکی نیز این نوع داورها را در اختیار متقاضیان قرار می دهد.
وی معتقد است: با توجه به اینکه در شرایط تحریم قرار داریم جمعیت هلال احمر می تواند همچون گذشته که در شرایط جنگ تحمیلی قرار داشتیم داروهای کمیاب را از طریق ارتباطات بین المللی تأمین کند.
۹۶ درصد داروهای مورد نیاز کشور تولید داخل است
وی ادامه داد: ۹۶ درصد داروهای مورد نیاز کشور تولید داخل است و مواد اولیه آنها از کشورهای خارجی تأمین می شود بنابراین برای گذر از شرایط تحریم امروزه می توان مقداری از داروهای کمیاب را از طریق جمعیتهای ملی و فدراسیون بین المللی تأمین کرد.
بنابر اظهارات این مسئول در جمعیت هلال احمر، کیفیت دارو بستگی به تولید آن دارد ولی داروهای کشورهای اروپایی از کیفیت بهتری برخوردار هستند و از آنجایی که برخی از داروها از کشورهای آلمان و سوئد وارد می شود در شرایط تحریم داروی وارداتی این کشورها کمیاب شده است.
وی با بیان اینکه برخی بیماران براساس عادت رژیم دارویی خود از داروهای خارجی استفاده می کنند، گفت: اکثر داروهای خارجی مشابه ایرانی دارند ولی متأسفانه داروهای خارجی به اصرار بیمار و یا پزشک تجویز می شوند.
خاکسار اضافه کرد: چهار درصد داروهای وارداتی از طریق مبادی مختلف در دسترس مردم قرار میگیرد ولی نسبت به گذشته مقداری شرایط دسترسی مشکل شده است.
وی درباره افزایش قیمت داروهای تولید داخل عنوان کرد: قیمت داروهای تولیدی کشور با توجه به افزایش تورم مقداری افزایش یافته است اما با توجه به اینکه ماده اصلی داروهای داخلی وارداتی است و قیمت تمام شده آنها افزایش یافته و شرکتها خواهان تغییر قیمت هستند با این وجود افزایش قیمت دارو ناچیز بوده است و میتوان گفت در برخی موارد اصلا با تغییر قیمت مواجه نبودیم.
کد مطلب: 20586
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *