۰
جمعه ۶ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۲۰:۰۶

چین:مذاکرات ایران و ۱+۵ از سر گرفته شود

وزارت خارجه چین خواستار از سرگیری مذاکرات ایران با کشورهای ۱+۵ شده است.
به گزارش فارس به نقل از شبکه خبری پرس‌تی‌وی، چین خواستار از سرگیری گفت‌وگوهای بین ایران و کشورهای ۱+۵ شد.
«هونگ لی»، سخنگوی وزارت خارجه چین طی یک کنفرانس خبری در پکن گفت: «چین امیدوار است طرفین بتوانند انعطاف‌پذیری نشان داده و در کوتاه‌ترین زمان ممکن دور بعدی این مذاکرات را برگزار کنند.»
وی افزود: «چین همیشه معتقد بوده محتوی این گفتگوها از محل آنها مهم‌تر است.»
هونگ‌لی خاطر نشان کرد کشورش تعامل با هر دو طرف را در دستور کار خواهد داشت.
چین که یکی از اعضای شورای امنیت سازمان ملل با حق وتو است بارها بر حق ایران برای برخورداری از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای تأکید کرده است.
هفته گذشته «علی اکبر صالحی»، وزیر خارجه ایران گفت جزئیات دور بعدی گفت‌وگوهای ایران و کشورهای ۱+۵ (انگلیس، چین، فرانسه، روسیه، آمریکا به علاوه آلمان) به زودی مشخص خواهد شد.
ایران و کشورهای ۱+۵ چندین دور مذاکره برای پایان دادن به مناقشات مربوط به برنامه هسته‌ای ایران بزگرار کرده‌اند. آخرین دور این مذاکرات در ژوان سال ۲۰۱۲ در مسکو برگزار شد.
در مذاکرات مسکو طرف غربی خواسته‌های نامعقولی مانند توقف کامل برنامه هسته‌ای ایران را مطرح کرد و به همین دلیل این مذاکرات به نتایج ملموسی دست نیافت.
کشورهای غربی به سرکردگی آمریکا و اسرائیل بارها ادعا کرده‌اند هدف برنامه هسته‌ای ایران تولید بمب اتمی است. ایران همواره این ادعا را رد کرده است.
ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان معاهده منع گسترش سلاح‌های اتمی و یکی از اعضای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حق برخورداری از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای را داراست.
علاوه بر این، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بارها از تأسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده و تا کنون نشانه‌ای مبنی بر اینکه این برنامه به سمت مقاصد نظامی منحرف شده باشد، پیدا نکرده است.
کد مطلب: 20815
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *