۰
دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۲۳:۳۶

ديدار مقام معظم رهبري با جمعي از نخبگان و فعالان دانشجويي

حدود هزار نخبه و فعال دانشجويي، عصر امروز (دوشنبه) در ديداري صميمانه و صريح با رهبر معظم انقلاب اسلامي حدود سه‌ و‌ نیم ساعت با ايشان به گفت‌وگو و تبادل نظر درباره مسائل مختلف دانشگاهي، علمي، فرهنگي، اجتماعي، سياسي و اقتصادي پرداختند.
ديدار مقام معظم رهبري با جمعي از نخبگان و فعالان دانشجويي
 در ابتداي اين ديدار ۱۱ فعال سياسي فرهنگي و علمي دانشجويي،‌ حدود دو و نیم ساعت به نمايندگي از تشكل‌ها، اتحاديه‌ها، انجمن‌ها و كانون‌هاي دانشجويي ديدگاه‌هاي متفاوت خود را درباره مسائل مختلف کشور بيان كردند. سپس رهبر انقلاب ضمن پاسخ به سؤالات و ابهامات مطرح شده، آرمان‌گرايي سياسي، علمي و اخلاقي–معنوي را مهم‌ترين توقع از مجموعه‌هاي دانشجويي خواندند و به تبيين بايدها و نبايدهاي نگاه نقادانه، معتدل، منصفانه و پراميد به مسائل كشور پرداختند.

رهبر انقلاب اسلامي در ابتداي سخنان خود با اشاره به مطالبي كه نمايندگان دانشجويان در اين ديدار مطرح كردند، آنها را بسيار خوب و منعكس‌كننده فضاي دانشجويي خواندند و تأكيد كردند: برخي از اين مطالب، راهگشا و برخي هم حاوي نكات مفيدي بودند كه مسئولين مربوطه بايد به آنها توجه جدي كنند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي سپس به برخي نكات مطرح شده از جانب دانشجويان اشاره كردند.

«لزوم شرح صدر سياسي در ميان دانشجويان» يكي از اين نكاتي بود كه رهبر انقلاب اسلامي در خصوص آن گفتند: در پايبندي دقيق به اصول و ارزش‌ها و در عين حال رعايت شرح صدر با افراد غيرهمفكر در زمينه‌هاي مختلف از جمله مسائل سياسي هيچ منافاتي وجود ندارد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي درخصوص موضوع «حضور نيافتن مسئولان در دانشگاه‌ها» كه از جانب دانشجويان مطرح شده بود، خاطرنشان كردند: اين اشكال كاملا وارد است و مسئولان اعم از رؤساي سه قوه، مسئولان مياني، رئيس سازمان صدا و سيما و فرماندهان سپاه و نيروهاي مسلح بايد در دانشگاه‌ها حضور يابند و ضمن شنيدن سخنان دانشجويان، سخنان و استدلال‌هاي خود را نيز بيان كنند كه در اين صورت، بسياري از ابهامات و سؤال‌هاي نسل جوان برطرف خواهد شد.

رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به مطالب مطرح شده درخصوص برخي برخوردهاي قضايي با تشكل ها، سايت‌ها و وبلاگ‌هاي دانشجويي افزودند: البته قوه قضاييه در اين خصوص، استدلال‌هايي دارد كه اگر مطرح شود احتمالا برخي ابهامات برطرف خواهند شد اما عقيده من هم اين است كه نبايد در قبال اظهار نظر تند يك جوان دانشجو، برخورد تند شود.

ايشان در خصوص نگاه اقتصادي عدالت‌محور و ديدگاه اسلام درباره سرمايه‌داري كه از جانب يكي از دانشجويان مطرح شد، خاطرنشان كردند: نگاه اقتصادي در كشور بايد عدالت‌محور باشد و اين موضوع منافاتي با سياست‌هاي اصل ۴۴ ندارد.

رهبر انقلاب اسلامي افزودند: اگر سياست‌هاي اصل ۴۴، آن‌گونه كه تبيين شد، اجرا شود، قطعا به سرمايه‌داري مذموم و محور شدن سرمايه‌داري در تصميمات كلان كشور منتهي نخواهد شد.

ايشان تصريح كردند: مشكلات و فشارهاي روزافزون اقتصادي كنوني در غرب و اروپا ناشي از ذات نظام سرمايه‌داري، يعني سرمايه‌سالاري است.

رهبر انقلاب اسلامي با تاكيد بر اين كه بايد مراقب بود تا نگاه سوسياليستي بر تفكرات اقتصادي غلبه پيدا نكند، خاطرنشان كردند: اگر سياست‌هاي اصل ۴۴، در همان چارچوبي كه تبيين شد، اجرا شود، قطعاً مكمل اقتصاد عدالت‌محور خواهد بود.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، اقتصاد مقاومتي را متفاوت از اقتصاد تهاجمي دانستند و با اشاره به صحبت‌هاي يكي از دانشجويان در خصوص اقتصاد تهاجمي افزودند: اگر در اين زمينه يك تبيين دقيق دانشگاهي ارائه شود، شايد بتواند به عنوان تكميل‌كننده اقتصاد مقاومتي مورد استفاده قرار گيرد.

ايشان خاطرنشان كردند: منظور از اقتصاد مقاومتي، اقدامات تدافعي و حصاركشي به دور خود نيست بلكه اقتصاد مقاومتي، اقتصادي است كه براي يك ملت، حتي در شرايط فشار و تحريم، زمينه رشد و شكوفايي را فراهم مي‌كند.

رهبر انقلاب اسلامي درخصوص سؤال يكي از دانشجويان مبني بر اين كه «آيا انتقاد كردن به معناي تكميل كردن پازل دشمن است»، تأكيد كردند: من به هيچ وجه اعتقادي به انتقاد نكردن ندارم بلكه همواره اصرار دارم، جريان دانشجويي موضع انتقادي خود را حفظ كند.

حضرت‌ آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: اما در بيان انتقادها بايد به اين نكته توجه شود كه طرح آن به گونه‌اي باشد كه مقصود دشمن را برآورده نكند.

يكي از دانشجويان درخصوص «تفاوت برخي ديدگاه‌هاي كارشناسي با نظرات رهبري و اين كه آيا اين تفاوت ديدگاه به معناي مخالفت با ولايت و نظام است» پرسيده بود كه رهبر انقلاب اسلامي در پاسخ گفتند: هيچ نظر كارشناسي كه مخالف با نظر رهبري باشد، به معناي مخالفت با ولايت نيست.

ايشان تأكيد كردند: كار كارشناسي و دقيق علمي به هر نتيجه‌اي كه برسد، براي صاحب آن نظر معتبر است و نبايد مخالفت با نظام تعبير شود.

ايشان همچنين با اشاره به سخنان يكي از دانشجويان، ارتباط تشكل‌هاي دانشجويي با مجموعه‌هاي دانشجويي دخيل در نهضت بيداري اسلامي را ضروري دانستند.

رهبر انقلاب همچنين درباره سخنان يكي از دانشجويان درباره كم‌تحركي شوراي عالي فضاي مجازي افزودند: نبايد براي ديدن نتايج فعاليت اين شورا تعجيل كرد چرا كه اين‌گونه كارها، نيازمند چند سال زمان است.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در بخش دوم سخنانشان با طرح برخي از توقعات از مجموعه‌ها و محيط‌هاي دانشجويي تأكيد كردند: دانشگاه يك جريان سيال متراكم از نيرو است كه اگر آزاد و هدايت شود كشور را به طور كامل هدايت خواهد كرد.

ايشان توان متراكم محيط‌هاي دانشجويي را متكي به دو عنصر نيروي فياض جواني و نيروي ناشي از علم و دانش جويي دانستند و افزودند: دانشگاه مي‌تواند با تكيه بر نشاط و اعتماد به نفس تشديد شده پس از انقلاب به همه توقعات پاسخ دهد.

رهبر انقلاب در تشريح اين توقعات، آرمان‌گرايي را به عنوان يك توقع اساسي مورد تأكيد قرار دادند و در سه بخش به تبيين آن پرداختند: آرمانگرايي در سياست، در علم و در معنويت و اخلاق.

ايشان افزودند: آرمان‌گرايي در علم يعني به دنبال قله‌هاي علمي رفتن كه اين هدف، خوب درس خواندن را ضروري مي‌سازد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با تكيه بر اين منطق، خطاب به ميليون‌ها دانشجوي كشور خاطرنشان كردند: امروز درس خواندن،‌علم‌آموزي، پژوهش و جديت در كار اصلي دانشجويي، يك جهاد است.

ايشان در تبيين آرمان‌گرايي در معنويت و اخلاق نيز به لزوم پاك بودن محيط‌هاي دانشجويي و تقيد به دين و ارزش‌ها اشاره كردند.

رهبر انقلاب در اين بخش با ريشه‌يابي و انتقاد شديد از نگاهي كه دانشگاه‌ها را محيط‌هايي مخالف دين مي خوانَد، افزودند: اين نگاه ارتجاعي و كاملا غلط، به آغاز شكل‌گيري دانشگاه در ايران در چندين دهه قبل از انقلاب و تلاش‌هاي برخي براي تربيت يك نسل روشنفكر غربگراي خودباخته برمي‌گردد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با رد اين نگاه،‌ خاطرنشان كردند: دانشگاه محيط دين و اخلاق و پاكيزگي و معنويت است و توقع اين است كه دانشگاه‌ها به گونه‌اي باشد كه هركس به آن وارد مي‌شود تقيدات ديني و اخلاقي‌اش بيشتر شود.

رهبر انقلاب اسلامي در تبيين بايدها و نبايدهاي آرمانگرايي، به سخنان خود در ديدار مسئولان نظام درباره لزوم آرمان‌گرايي سياسي توأم با واقع‌بيني اشاره كردند و در تذكري مهم افزودند: آرمان‌گرايي نبايد با پرخاشگري اشتباه شود بلكه مي‌توان بدون اين مسئله به شدت پايبند به ارزش‌ها و اصول بود.

ايشان كنترل احساسات و پرهيز از تصميم‌گيري در اوج احساسات را ضروري دانستند و افزودند: حضور تشكل‌‌هاي دانشجويي در ۲-۳ سال اخير در مسائل مختلف اجتماعي–سياسي فعالانه و قابل تقدير بوده است اما در همين سال‌‌‌ها مواردي وجود دارد كه بر اساس احساسات پاك و مقدس دانشجويان، تشكل‌ها تصميماتي گرفته و اقداماتي انجام داده‌اند كه صحيح نبوده است چرا كه تصميم بايد بر مطالعه موشكافانه و دقيق متكي باشد نه بر احساسات.

رهبر انقلاب به عنوان مثال براي روشن شدن مرز آرمان‌گرايي و احساسات با اشاره به مخالفت بنياني نظام با مجموعه‌هاي استبدادي منطقه خاطرنشان كردند: با وجود مواضع كاملاً روشن نظام در اين زمينه، نبايد با كار ديپلماسي سنتي و متعارف مخالفت شود.

ايشان خاطرنشان كردند: ميان وظيفه آرمان‌گرايي مجموعه‌هاي دانشجويي و ملاحظه مصالح كشور، عمل به قانون و تدبير و درايت مديريتي منافاتي وجود ندارد يعني مي‌توان هم جوان و پراحساس و آرمان‌گرا بود و هم جوري عمل كرد كه با مسائل مديريتي و مصالح كشور اصطكاكي نداشته باشد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در جمع‌بندي اين بخش از سخنانشان خاطرنشان كردند: بايد به معنا و عمق آرمان‌ گرايي توجه كرد و ضمن پرهيز از تندروي با ملاحظه واقعيات و مصالح، تصميم گرفت و اقدام كرد و هميشه به ياد داشت كه آرمان‌‌گرايي يعني پايبندي به اصول و ارزش‌ها و آرمان‌ها، تأثيرگذاري بر جهت مخالف و تأثيرناپذيري از آن.

رهبر انقلاب در ادامه سخنانشان در جمع نخبگان و فعالان دانشجويي حضور فيزيكي و فكري مجموعه‌هاي دانشجويي در مسائل مختلف كشور را لازم دانستند و افزودند: حضور فكري با فعاليت فرهنگي در رسانه‌هاي دانشجويي و ارائه مواضع و نظرات امكان‌پذير است ضمن اين كه اجتماعات دانشجويي متكي بر تصميمات صحيح نيز حضور فيزيكي را ممكن مي‌سازد.

ايشان تصميمات احساساتي در اين‌گونه اجتماعات را داراي پيامدهاي منفي خواندند و براي پرهيز از بروز اين‌گونه تصميمات و اقدامات پيشنهاد كردند: لازم است مجموعه هاي دانشجويي يك كانون تصميم و اقدام تشكيل دهند و در مسائل گوناگون با مشورت و پختگي و نخبگي به يك تصميم و اقدام واحد برسند و همه دانشجويان نيز به اين تصميم پايبند باشند كه در اين صورت تصميمات و اقدامات ناشي از احساسات، به پاي مجموعه‌هاي دانشجويي نوشته نمي‌شود.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي سخنان خود را با يك تذكر اخلاقي مهم ادامه دادند: از «قول به غير علم» بپرهيزيد.

ايشان خطاب به همه دانشجويان كشور افزودند: از شما خواهش مي‌كنم همان‌طور كه به نماز و روزه اهتمام داريد به پرهيز از غيبت و تهمت و بيان مطالبي كه به آن علم نداريد، جدا اهتمام كنيد.

مراقبت از لغزشگاه خطرناكي به نام پست و مقام، توصيه ديگر رهبر انقلاب به جوانان دانشجو بود.

ايشان گفتند: البته در دوره‌اي تشكل‌هاي ارزش‌گرايي دانشجويي منزوي بودند اما الان اين‌گونه نيست و ممكن است مسئله پست و مقام براي برخي مجموعه‌ها و عناصر مطرح باشد شما جوانان مراقب اين لغزشگاه باشيد چرا كه آدم‌هاي گردن‌كلفت را هم زمين مي‌زند.

توجه به هدف دشمن در جنگ نرم، محور ديگر سخنان امروز رهبري بود.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي به دانشجويان گفتند: از سر اعتقاد، شما را افسران جنگ نرم مي‌دانم. به همين علت تاكيد مي‌كنم كه به دقت هدف اصلي دشمن از جنگ نرم يعني ايجاد تغيير در محاسبات مردم و مسئولان را مد نظر داشته باشيد.

ايشان، دل، ذهن، تفكرات و اراده مردم را كانون تهاجم نرم دشمنان دانستند و خاطرنشان كردند: آنها به صراحت مي‌گويند بايد كاري كنيم كه ايرانيان محاسباتشان را عوض كنند يعني به اين نتيجه برسند كه ادامه ايستادگي در مقابل استكبار و زورگويان جهاني به نفع آنها نيست و افسران جنگ نرم بايد با درك اين هدف گيري دشمن، به طور صحيح با آن مقابله كنند.

ايشان در ارائه مقابله صحيح با هدف اصلي دشمنان در جنگ نرم، افزايش سطح معرفت را مورد تاكيد فراوان قرار دادند.

رهبر انقلاب به دانشجويان توصيه كردند: سطح معرفت خود را مطالب سايتها،‌وبلاگها و اينجور مسائل قرار ندهيد بلكه سعي كنيد با اتكاي به قرآن، نوشته‌هاي استاد مطهري و نوشته‌هاي فضلاي بزرگ و فضلاي جوان حوزه‌ها، به طور روزافزون سطح معارف خود را ارتقا دهيد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي نگاه پراميد را اساسي‌ترين مسئله خواندند و افزايش مطالعات اسلامي، نگاه مستبصرانه به واقعيات كشور، انتقاد منصفانه و نظارت مستمر و متعادل را جزو وظايف اساسي مجموعه هاي دانشجويي دانستند و تأكيد كردند: همه اين موارد بايد با مدارا و عقلانيت همراه و از افراط و تفريط به دور باشد.

رهبر انقلاب خاطرنشان كردند: واقعيات كشور، اميد را در دل‌ها افزايش مي‌دهد. هرچه مي توانيد اين شعاع درخشان اميد را در دل خودتان و در دل مردم زنده نگه داريد و گسترش دهيد.

در اين ديدار قبل از سخنان رهبر انقلاب، ۱۱ تن از فعالان دانشجويي آقايان و خانم‌ها:

- علي حسن زاده - نماينده بسيج دانشجويي

- جواد مختاري علي آبادي – دانشجوي نخبه سال آخر دكتراي شيمي

- مهدي اميريان – نماينده دفتر تحكيم وحدت

- بشري هاتف قوچاني – دانشجوي نخبه سال آخر دكتراي فيزيوتراپي

- علي جمشيدي – نماينده اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانشجويان مستقل

- محمدياسر ترابي – نماينده گروههاي جهادي دانشجويي

- محمد پهلوان كاشي– نماينده اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان

- مهسا قرباني – نماينده انجمنهاي علمي دانشجويي

- مهدي خوجيگي – جنبش عدالتخواه دانشجويي

- سهيل كيارش – نماينده رسانه هاي دانشجويي

- ليلا عبدالله زاده – دانشجوي نخبه دكتري اقتصادي بين المللي دانشگاه آزاد

- و محمدحسين عبداللهي – به نمايندگي از كانونها و هيأتهاي دانشجويي

ديدگاه‌هاي خود را درباره مسائل مختلف علمي، دانشگاهي، صنفي، فرهنگي، اجتماعي، سياسي و اقتصادي بيان كردند.

مهم‌ترين نكاتي كه نمايندگان تشكل‌ها و فعالان دانشجويي در سخنان خود مطرح كردند به اين شرح است:

- انتقاد از عملكرد كُند دستگاه ديپلماسي در برخي تحولات منطقه

- گلايه از ضعف اخلاق اسلامي در فضاي سياسي و رسانه اي كشور

-لزوم برائت و عذرخواهي رسمي حاميان فتنه ۸۸ از ملت ايران

- انتقاد از تنگ نظري برخي مديران مياني در باب آزادي بيان

- ضرورت رعايت عملي و همه جانبه قانون در تصميمات و اقدامات مسئولان

- لزوم خدمت رساني بدون «حاشيه سازي و جدل سياسي» از جانب مسئولان

- گستاخي بيشتر جبهه استكبار در صورت هرگونه عقب نشيني با هر بهانه و توجيه

- ضرورت پرهيز عناصر و فعالان سياسي از سياسي بازي و فريب كاري براي ورود به عرصه انتخابات

- نگراني از نهادينه شدن انتخاباتِ تبليغات محور و نقش آفريني كانونهاي قدرت و ثروت در انتخابات

- ضرورت هوشياري مسئولان در قبال فرصت طلبان تفرقه انگيز

- استفاده كامل از ظرفيتهاي مردمي نظام و پرهيز از محدود كردن اين ظرفيت به انتخابات و راهپيماييها

- مراقبت از بازي در پازل دشمن و در عين حال آسيب شناسي و بيان هوشمندانه نقاط ضعف

- گلايه از برخي الگوسازي هاي غير ارزشي و ارائه تصوير غيرواقعي و نااميدانه از كشور، در رسانه ها

- الگوسازي درباره فرهنگ صحيح اقتصادي و اقتصاد مقاومتي در رسانه ملي و پرهيز از تبليغ و ترويج تجمل گرايي

- نبود توجيه منطقي و اقتصادي براي هزينه هاي ميلياردي برخي رشته هاي ورزشي و تأثير منفي اين مسئله بر نخبگان كشور

- بي نتيجه بودن تحريم ها و فشارهاي اقتصادي غرب

- نبود نقشه راه فرهنگي و عدم انسجام برخي فعاليتهاي دستگاههاي فرهنگي

-انتقاد از كمبود خلاقيت و ابتكار در ارائه پيشرفتهاي نظام به افكار عمومي

- انتقاد از تغييرات مكرر برخي قوانين بويژه قوانين مربوط به خدمت نظام وظيفه

- نبود نگاه مناسب و دقيق به جنگ نرم و الزامات آن، در برخي دستگاههاي فرهنگي و اجرايي

- لزوم تدوين نقشه جامع براي بهره برداري از فرصت هاي فضاي مجازي

- انتقاد از كم تحركي شورايعالي فضاي مجازي

- نبود نگاه جامع و برنامه ريزي هاي دقيق فرهنگي در دانشگاهها

- ضرورت برخورد عبرت آموز با سودجويان و اخلال گران در نظام اقتصادي

- لزوم اهتمام جدي دستگاهها و سه قوه به فرمان ۸ ماده اي رهبر انقلاب براي مقابله با فساد مالي

- ضرورت برخورد جدي با سودجويان اقتصادي و برنامه ريزي علمي و منسجم براي مقابله با برخي مشكلات اقتصادي

- برنامه ريزي براي تبديل تحريم به فرصت

- توجه همزمان به پيشرفت همراه با عدالت

- لزوم حضور فعال و غير انفعالي در فضاي مجازي و استفاده از برخي فرصت ها بجاي برخوردهاي محدود كننده و سلبي

- ضرورت ارائه تعريف صحيح از سرمايه ايراني و سرمايه داريِ مورد تأييد و تفاوت آن با سرمايه داري منفعت پرست

- بي ثباتي در سياستهاي بخش كشاورزي

- هشدار درباره ورود برخي سازمانها و نهادهاي غيردولتي به موضوع محروميت زدايي با الگوهاي غربي

- ارتقاي سيستم ثبت حقوق معنوي مالكيت

- لزوم تبيين دقيق موضوع «مردمي كردن اقتصاد» و مرز ميان واگذاريهاي اصل ۴۴ و حركت نكردن به سمت سرمايه داري

- اقتصاد تهاجمي به عنوان مكمل اقتصاد مقاومتي

- و نياز مبرم كشور به فرهنگ كار و تلاش خستگي ناپذير

- اهميت هدفمند شدن پژوهش ها در دانشگاهها بر مبناي نيازهاي كشور

- منطقي كردن ظرفيت پذيرش دانشجو در رشته هاي تخصصي در مقاطع تحصيلات تكميلي

- ضرورت اعتماد سازي ميان دانشگاهها و بخش صنعت

- رعايت موازين قانوني و عدالت در انتخاب اعضاي هيأت علمي دانشگاهها

- خلاء نظريه پردازي در حوزه بيداري اسلامي در دانشگاهها

- گرفتار شدن موضوع تحول در علوم انساني در بروكراسي نظام آموزش عالي

- انتقاد از پديده هايي همچون تحصيلات دانشگاهي پولي و دانشگاههاي غير انتفاعي

- ضرورت ايجاد ساختارهاي لازم براي افزايش تعامل دانشجويي با دانشجويان كشورهاي ديگر

- نگاه عميق و ژرف و به دور از اقدامات ظاهري، به موضوع دانشگاه اسلامي

- نبود تحرك و تحول لازم در اسلامي كردن علوم انساني

- تقويت و گسترش رشته هاي كاربردي در دانشگاهها

- ارتباط بيشتر و نظام مند با نخبگان دانشجويي

-انتقاد از سياست خصوصي سازي امكانات رفاهي و خوابگاههاي دانشگاهها

- تحقق نيافتن كرسي هاي آزادانديشي به معناي واقعي كلمه، در دانشگاهها

- ضرورت سعه صدر در برخوردهاي قضايي با تشكل ها و فعاليتهاي دانشجويي

انتقاد از حضور نيافتن سران قوا و مسئولان در جلسات پرسش و پاسخ دانشجويي

- اهميت ارتقاي زيرساخت هاي مراكز علمي و پاركهاي علم و فناوري براي توليد علم بومي

- ضرورت ايجاد بستر لازم براي استفاده از روشهاي غيردارويي همچون طب سنتي
کد مطلب: 2093
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *