۰
پنجشنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۹:۳۳

علت سکوت مسئولین در برابر افزایش نرخ دلار

علت سکوت مسئولین ترس از این است که وعده و وعیدی به مردم بدهند که در نهایت نتوانند آن را محقق کنند ،ضمن اینکه اصلا کاری نمی توانند بکنند.
علت سکوت مسئولین در برابر افزایش نرخ دلار
به گزارش مردم سالاری آنلاین،بنظر می رسد در این آشفته بازار قیمت دلار، مسئولین فکر می کنند اگر حرف بزنند کار را بدتر می کنند و از این رو سکوت اختیار کرده اند،یعنی الان جامعه طوری شده که اگر مقامات بانک مرکزی حرف بزنند و بگویند قیمت دلار را پایین می آوریم مردم عکس آن فکر می کنند و استنباط می کنند که قیمت دلار برعکس وعده مسئولان بالا خواهد رفت.

ایران باید متوجه منافع ملی خود در جامعه بین المللی باشد ،امروز اقتصاد ایران بسته است و در اقتصاد بسته ورودی ارز به آسانی صورت نمی گیرد و از آنجا که قیمت ارز در بازار بوسیله عرضه و تقاضا تعیین می شود ،وقتی از یک طرف ناهماهنگی بین سیاست های پولی و مالی داریم که این منتج به افزایش حجم نقدینگی و افزایش تورم و کاهش قدرت پول ملی می شود و از طرفی بواسطه عدم تعامل با جهان از یک اقتصاد بسته برخوردار هستیم و از سوی دیگر بحران های منطقه ای سعی می کنند تشنج را بیشتر نشان دهند و انتظارات مردم را نسبت به آینده منفی می کنند ،به نظر می رسد همه این عوامل در افزایش قیمت دلار تاثیر گذار هستند.

من فکر می کنم در اقتصاد ایران یکی از دلایل مهم افزیش نرخ ارز بحث انتظارات است ،فراموش نکنیم سیاست خارجی ما می تواند نقش بسار مهمی در این بین داشته باشد و مقامات ما باید بفهمند رابطه با ایالات متحده به نفع ایران و به ضرر رقبای منطقه ای ما است ،ولی آنها به این موضوع توجه نمی کنند و سعی می کنند صرفا با کارت روسیه و چین منافع ملی مان را تنظیم کنند در حالی که اینطور نیست. من به هیچ وجه نمی خواهم بگویم ما با چین و روسیه دشمنی بورزیم ،روسیه همسایه بزرگ ما است ولی باید خط قرمز ما منافع ملی باشد.

اقتصاد ایران در گرو سیاست و خصوصا سیاست خارجی است ،در حالی که اگر رفاه مردم کشورهایی مثل عمان ،امارات،عربستان ،قطر،کویت و ...را درنظر بگیریم خواهیم دید که زندگی مردم این کشور ها به مراتب از زندگی مردم ما بهتر است .این در حالی است که هدف از انقلاب 57 یک جامعه ای بود که علاوه بر مادیات، معنویات مردم راهم بالا ببرد.

من فکر می کنم این روالی که تندروها در ایران پیش گرفته اند، روالی است که به انتظارات منفی دامن می زند و بخاطر همین است که سرمایه از کشور خارج می شود و می بینیم که طی چند سال گذشته میلیاردها دلارپول به ترکیه ،گرجستان،اسپانیا ،کانادا و ... رفته است و تبدیل به ساختمان شده .این در حالی است که با این دلار باید تکنولوژی وارد می شد تا باعث رشد تکنولوژی و افزایش بهره وری از طریق انتقال تکنولوژی می شد و این موضوعی است که باعث شده ما روز به روز عقب گرد کنیم و امروز می بینیم که نیمی ار مردم ایران اتومبیل ندارند وبرای خیلی از خانوارها داشتن یک پراید تبدیل به آرزو شده است.

همانطور که گفته شد علت سکوت مسئولین ترس از این است که وعده و وعیدی به مردم بدهند که در نهایت نتوانند آن را محقق کنند ،ضمن اینکه اصلا کاری نمی توانند بکنند .الان دولت کوتوله تر شده است، بی انضباطی اقتصادی اقتصاد ایران را رنج می دهد و این بی انضباطی شامل یک بی انضباطی پولی در سیستم بانکی و بی انضباطی مالی در سند بودجه که منتج به کسری بودجه می شود و سوم بی انضباطی اداری است. در همه جای دنیا بهترین نیروی متخصص را جذب دولت می کنند ولی ما آدم های درجه 4 و 5 از دانشگاه های درجه 5 را جذب دولت می کنیم و این ایراد است . برخی از وزرا کسانی نیستند که بتوانند در مسند آن وزارت خانه باشند .

در نهایت اینکه سیستم باید اصلاح اساسی را در دستور کار خود قرار دهد و اگر این سیستم را اصلاح نکنند جامعه دچار مشکلات عدیده ای خواهد شد ، خصوصا در حوزه اقتصاد.

کد مطلب: 210906
برچسب ها: دلار قیمت دلار
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *