۰
پنجشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۲۴

آلاینده های سرطان زا در تهران

آخرین وضعیت تامین ارز دارو، مشکلات اورژانس برای حضور در جاده های روستایی و فرعی کشور، تغییر در روش اجرای برنامه پزشک خانواده و... از جمله اخبار و رویدادهای حوزه بهداشت و درمان کشور در این هفته بود.
به گزارش مهر، حوزه بهداشت و درمان کشور در این هفته نیز شاهد برگزاری رویدادها و همایشهای مختلفی بود که در حواشی این برنامه ها، اظهارات مسئولان حوزه سلامت در ارتباط با موضوعات مرتبط با نظام سلامت کشور خواندنی است.
تکذیب سهمیه بندی دارو
در اولین روز هفته بود که دکتر محمدحسن طریقت منفرد سرپرست وزارت بهداشت، موضوع سهمیه بندی دارو در کشور را تکذیب کرد و عنوان داشت که در حال حاضر هیچ نیازی به سهمیه بندی دارو نیست. به دنبال این اظهار نظر بود که دکتر احمد شیبانی رئیس سازمان غذا و دارو نیز شایعه عدم تخصیص ارز مرجع به واردات دارو را تکذیب کرد و گفت که ارز مرجع به تدریج در حال تامین شدن است.
سرپرست وزارت بهداشت همچنین درباره احتمال فعال شدن ناصرخسرو به دلیل برخی کمبودهای دارویی، گفته است در حال حاضر کمبود دارویی که باعث اختلال شده باشد را نداریم. یکی دو مورد کمبود داشتیم که یا داروهای مربوطه وارد کشور شده و یا در حال وارد شدن است.
مخالفت با ممنوعیت دو شغله بودن پزشکان
در حالی که وزارت بهداشت اصرار بر اجرای مصوبه ممنوعیت دو شغله بودن پزشکان دارد اما شورای نگهبان با این مصوبه مخالفت کرد.
دکتر سیدتقی نوربخش عضو شورای عالی نظام پزشکی با انتقاد از این مصوبه مجلس که حضور اعضای هیئت علمی دانشگاهها را در بخش خصوصی ممنوع می کرد، گفته است که این موضوع قبلا در بند ب ماده ۳۲ برنامه پنجم آمده بود و بر اساس آن پزشکانی که در بخش دولتی کار می کنند، نمی توانند در بخش خصوصی حضور داشته باشند که البته اجرایی شدن این ماده قانونی یک شرط داشت.
از سوی دیگر دکتر سیدحسن امامی رضوی معاون درمان وزارت بهداشت گفته است که قانون منع دو شغله بودن مدیران قانون جدیدی نیست و برای پزشکان این قانون قبلا در برنامه پنجم توسعه کشور نیز تصویب شده است.
آلاینده های سرطان زا در تهران
دکتر معصومه ابتکار عضو کمیته محیط زیست شورای شهر تهران و دانشیار ایمونولوژی دانشگاه تربیت مدرس، با اشاره به شیب صعودی افزایش نرخ ابتلا به سرطان در کشور، تاکید کرد: در حال حاضر آلاینده هایی در تهران وجود دارد که تاثیر زیادی در ابتلا به سرطان خون و ریه دارند.
وی معتقد است که در حال حاضر ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون که بسیار خطرناک هستند، در هوای شهر تهران مشاهده می‌شوند. علاوه بر بیماریهای متعدد تنفسی و قلبی که این ذرات ایجاد می‌کنند، از وجود عوامل سرطان زای دیگری همچون دیزل که توسط WHO نیز شناسایی شده، رنج می‌بریم. آلاینده‌های دیگری که تقریبا می‌توان گفت از فهرست آلاینده‌های شهرهای دیگر دنیا حذف شده‌، در تهران افزایش یافته است که از آن جمله می‌توان بنزن که در ایجاد سرطان خون نقش دارد و فیبر آزبست که می‌تواند باعث ایجاد سرطان ریه شود، اشاره کرد.
ابتکار با اشاره به آزمایشهایی که بر روی محصولات کشاورزی انجام شده است، گفت: نتایج این پایش نشان می دهد که بقایای سموم از رده خارج شده یا تاریخ مصرف گذشته در سبزیجات و به ویژه پهن برگها دیده می شود و ردپای نیترات و فلزات سنگین و بالاتر از حد مجاز در برخی از فرآورده‌های طبیعی به چشم می‌خورد.
مشکل اورژانس برای ورود به جاده های فرعی و روستایی
دکتر غلامرضا معصومی رئیس اورژانس کشور با عنوان این مطلب که اورژانس به جاده های فرعی و روستایی ورود نمی کند، گفت: حوادث ترافیکی در این جاده ها ۴۰ درصد کل حوادث کشور است، البته حوادث پرتلفات را در هر کجای کشور که باشد پوشش می دهیم.
وی افزود: در کل اورژانس کشور در ۹ ماه منتهی به آذرماه در مجموع یک میلیون و ۷۴۸ هزار و ۵۴۶ ماموریت داشته است که نسبت به سال قبل این ماموریتها ۲ و ۶ دهم درصد افزایش نشان می دهد.
برنامه پزشک خانواده با سناریو جدید اجرا می شود
دکتر علیرضا مصداقی نیا معاون بهداشتی وزارت بهداشت از تدوین سناریو جدیدی برای برنامه پزشک خانواده و اجرای پایلوت آن در دو استان کشور خبر داده و گفته است که در برنامه قبلی پزشک خانواده تغییراتی صورت گرفته و سناریوی جدید نوشته می شود.
به گفته وی، این برنامه جدید قرار است در یکی دو استان کشور به صورت پایلوت اجرایی شده و با برنامه فعلی پزشک خانواده که در حال اجراست مقایسه شود.
مصداقی نیا ادامه داد: پس از پایلوت برنامه جدید و مقایسه آن با برنامه فعلی برنامه ای جدید برای پزشک خانواده تدوین خواهد شد که در تمام استانهای کشور اجرایی می شود.
در همین حال دکتر محمدحسن طریقت منفرد سرپرست وزارت بهداشت، هدف از تغییر در روش اجرای برنامه پزشک خانواده را در جهت تکامل آن دانست و افزود: سالها در سیستم پزشک خانواده کار کردم. این برنامه باید برای پزشک خانواده انگیزه ایجاد کند تا بیمار برای وی محوریت داشته باشد.
کد مطلب: 21379
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *