۰
جمعه ۱۳ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۵۸

مصوبه تعیین قیمت خودرو ابلاغ شد

دبیر انجمن خودروسازان ایران از ابلاغ مصوبه جدید تعیین قیمت خودرو از سوی کارگروه کنترل بازار خبر داد.
احمد نعمت‌بخش در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: با تصویب وزرای عضو کارگروه کنترل بازار، خودروسازان مجازند با هماهنگی سازمان حمایت نسبت به فروش محصولات سواری و وانت به قیمت تجاری (حدفاصل قیمت بازار آزاد و قیمت محاسباتی سازمان حمایت براساس نرخ ارز مبادلاتی) اقدام کنند.
وی با بیان اینکه در این مصوبه قید شده که خودروسازان موظفند ۹۵ درصد وجوه حاصل از مابه‌التفاوت قیمت محاسباتی و تجاری خودروها را در هر دوره سه ماهه به حساب خزانه‌داری واریز کنند، خاطرنشان کرد: با اجرایی شدن این مصوبه شاهد از بین رفتن رانت فعلی در بازار خودرو و به تعادل رسیدن قیمت‌ها خواهیم بود.
دبیر انجمن خودروسازان ایران ادامه داد: به عنوان مثال اگر قیمت محاسباتی مگان با ارز مبادلاتی ۷۰ میلیون تومان تعیین شد و قیمت بازار این خودرو ۷۶ میلیون تومان بود، خودروساز می‌تواند براساس این مصوبه و با هماهنگی سازمان حمایت نسبت به عرضه این محصول به قیمت ۷۲ میلیون تومان که قیمت بین نرخ محاسباتی و بازار آن است اقدام کند.
وی افزود: وزیران عضو کارگروه کنترل بازار در این مصوبه از خودروسازان خواسته‌اند تا نسبت به افزایش تولید و عرضه محصولات در حدی که بازار خودروهای داخلی به تعادل برسد اقدام کنند.
نعمت‌بخش با بیان اینکه کاهش تدریجی قیمت تجاری خودروهایی که قیمت بازار آنها بالاتر از قیمت محاسباتی است از دیگر شروط این مصوبه است، خاطرنشان کرد: قیمت تجاری این محصولات ظرف شش ماه باید به قیمت محاسباتی آنها نزدیک شود. همچنین راه‌اندازی سامانه معاملات رهگیری خودرو توسط سازمان حمایت و ارائه آمار و اطلاعات تولید از سوی خودروسازان و تسویه حساب نهایی در پایان هر سال مالی از دیگر موارد قید شده در این مصوبه است.
دبیر انجمن خودروسازان ایران درباره تاثیرات ابلاغ این مصوبه بر نرخ خودروها در بازار اظهار کرد: شرکت‌های خودروساز تاکنون به دلیل ضرر و زیان بالا تنها نسبت به تحویل خودروهای پیش فروش شده اقدام می‌کردند اما پس از این با افزایش عرضه محصولات و فروش تحویل فوری برای خودروهایی که تعهدات معوق ندارند، شاهد متعادل شدن قیمت‌های غیر واقعی بازار خودرو خواهیم بود.
کد مطلب: 21453
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *