۰
سه شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۶:۲۸
سفیر ایران در فرانسه:

كاهش غني‌سازي در برابر لغو تحريم‌ها مي‌تواند بررسي شود

علي آهنی در گفت وگو با "بنوا فوکون" خبرنگار آژانس خبری داوجونز (Daw Jones) با اشاره به برگزاری اجلاس سران جنبش غيرمتعهدها در تهران، سیاست تحریم و انزوای ایران را بی‌اثر توصیف كرد.
گزارش منتشر شده در داوجونز در این باره به اين شرح است:

به گفته یک دیپلمات عالی‌رتبه ایرانی، دیدگاه این کشور در قبال سناریویی مبنی بر کاهش درصد غنی‌سازی هسته‌يي در مقابل پايان تحریم‌ها، بسته نیست.

این اظهارات نشان می‌دهد که با وجود ناتوانی روز پنج‌شنبه کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سعید جلیلی، مذاکره کننده ارشد پرونده هسته‌يي ایران برای توافق در مورد تاریخی برای مذاکرات مجدد، دولت ایران از تلاش برای یافتن راه حل دست برنداشته است.

اما موضع ایران هم‌چنین بر شکاف موجود بین دو طرف تاکید دارد. غرب تاکنون انگیزه کمی در مورد کاهش تحریم‌ها نشان داده است و همیشه در درجه اول خواهان بحث بر سر کاهش غنی‌سازی اورانیوم بوده است.

مذاکرات سطح عالی، بین ایران و گروه ۱+۵ (اعضای ثابت شورای امنیت و آلمان) از ماه ژوئن معلق باقی مانده‌، با این حال تماس‌هایی در سطوح پایین‌تر ادامه داشته است.

یکی از دیپلمات‌های اتحادیه اروپا در این هفته هشدار داده است که صبر و تحمل غرب ممکن است تمام شود.

هرچند وقتی از علی آهنی، سفیر ایران در پاریس، سوال می‌شود که اگر غرب پیشنهاد پايان تحریم‌ها در مقابل محدود کردن غنی‌سازی اورانیوم در حد ۵ درصد را به ایران بدهد، ایران چه واکنشی نشان خواهد داد؟ وی می‌گوید چنین "مبادله‌ای" می‌تواند مورد بررسی قرار گیرد.

این دیپلمات در اعلامی نادر خطاب به یک سازمان خبری بین‌المللی از زمان آغاز تحریم‌های جدید در تابستان اخیر علیه ایران، می‌گوید در صورتی که حسن نیتی از سوی "طرف مقابل" وجود داشته باشد، چنین تفاهمی می‌تواند حاصل شود.

آهنی افزوده است که مذاکره درباره غنی‌سازی ۲۰ درصدی، مستلزم مذاکرات همزمان در مورد پايان دادن به تحریم‌هاست.

جلیلی، مذاکره کننده ارشد ایران، در ماه ژوئن گفته است که در صورتی که غرب حقوق ایران مبنی بر تولید سوخت هسته‌يی را به رسمیت بشناسد و تحریم‌ها را کاهش دهد، ایران حاضر به مصالحه خواهد بود.

اظهارات آهنی نیز نشان می دهد که ایران آماده است تا در رابطه با برنامه هسته‌يی خود انعطاف نشان دهد.

ایران تا کنون سطح فعالیت‌های غنی‌سازی خود را تا حد ۲۰ درصد افزایش داده است، اما می‌گوید که آماده است تا این سطح از غنی‌سازی را (۲۰ درصدی) از طریق کشور ثالث تامین کرده و غني‌سازي خود را تا حد ۵ درصد کاهش دهد. کاهش سطح غني‌سازي ایران تقاضای اصلی غرب است.

با این همه آهنی گفته است چنین گزینه‌ای صرفا در صورتی می‌تواند در نظر گرفته شود که غرب متعهد شود که اورانیوم غنی شده ۲۰ درصدی مورد نیاز ایران را تامین کرده و هم‌چنین به تحریم‌های اقتصادی خود علیه ایران پايان دهد.

غرب در مذاکرات خود در مورد برنامه هسته‌يی ایران پیشرفتی حاصل نکرد، اما دو طرف گفته‌اند که به تلاش برای یافتن تفاهمی در این رابطه ادامه خواهند داد.

در ضمن آمریکا تحریم‌های خود را تشدید کرده است. در این هفته، قانون گذاران قانون جدیدی تصویب کرده‌اند که بر اساس آن، تحریم‌ها به سطح شرکت‌هایی که وارد سرمایه‌گذاری مشترک نفتی با ایران شده‌اند گسترش می‌یابد و شامل مجازات‌هایی برای ارائه بیمه به شرکت خصوصی شده ملی نفتکش ایران است. آمریکا هم‌چنین بانک‌های چین و عراق را که می‌گوید در حال انجام معامله با ایران بوده‌اند، هدف قرار داده است.

آهنی گفته است "ما در عین حال که به تعهدات خود مبنی بر پیمان منع گسترش سلاح اتمی پایبند هستیم، برنامه هسته‌يي را بدون درنظر گرفتن تحریم‌ها ادامه می‌دهیم".

او هم‌چنین گفته است که ایران می‌تواند در مقابل اقدامات شدید اخیر که برای ضربه زدن به درآمدهای ایران اتخاذ شده‌اند، استقامت كند.

سفیر ايران در پاريس گفت: آن‌ها می‌پندارند که می‌توانند اقتصاد ایران را به زانو دربیاورند، اما بعد از "دهه‌ها تحریم، مطمئن باشید همان طور که در گذشته ثابت شده، ما این تحریم‌ها را به فرصت‌هایی برای خود تبدیل خواهیم کرد".

برخی از مقامات آمریکایی نیز گفته‌اند که امیدوارند که این تحریم‌ها بتوانند ایرانی‌ها را به فشار آوردن به حکومت برای تغییر سیاست‌هایش سوق دهند.

اما آهنی گفته است "برخی که فکر می‌کنند مردم به دلیل تحریم‌ها قیام خواهند کرد، اشتباه می‌کنند. این تحریم‌ها مردم ایران را متحدتر خواهد کرد".

ایران با وجود مناقشه با غرب، هم‌چنین مشتاق حفظ جایگاه بین‌المللی خود است.

این کشور میزبان اجلاس سران جنبش غيرمتعهدها در اواخر ماه اوت (شهريورماه) در تهران خواهد بود که در آن بیش از ۱۲۰ کشور شرکت خواهند کرد.

سفیر ایران در پاریس می گوید ما می خواهیم که جنبش غيرمتعهدها شکوفا شده و وزن بیش‌تری در عرصه بین‌المللی داشته باشد.

انتهاي پيام
کد مطلب: 2172
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *