۰
دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۱۴

افزایش درآمد ماهیانه نفت ایران

بر پایه اطلاعات و آمار مؤسسات تحقیقاتی و منابع بین‌المللی کشتی‌رانی، صادرات نفت ایران در ماه دسامبر سال ۲۰۱۲ و پس از تحریم‌های اتحادیه اروپا به بالا‌ترین میزان خود رسیده است. بخش مهمی از این افزایش صادرات، مربوط به تقاضای بالای چین و همچنین افزایش تانکرهای نفتکش ایرانی است.
به گزارش «تابناک»، بنا بر اعلام دو مؤسسه تحقیقاتی و کشتی‌رانی و آمارهای گمرک ـ که رویترز به آن‌ها استناد کرده ـ و همچنین با تأیید برخی دیگر از مؤسسات بین‌المللی، صادرات نفت ایران در ماه دسامبر به ۱.‌۴ میلیون بشکه در روز رسیده که بالا‌ترین میزان از زمان آغاز تحریم‌های اتحادیه اروپاست.
این در حالی است که برخی منابع اعلام کرده‌اند، بر اثر تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران در ماه ژانویه ۲۰۱۳، صادرات نفت ایران بار دیگر کاهش خواهد داشت.
گفته می‌شود که تداوم تقاضای شدید نفت از سوی کشورهایی همچون چین، هند و ژاپن از یک سو و همچنین افزوده شدن تانکرهای بزرگ نفتکش به ناوگان ایران، منجر به آن شده که در اواخر سال ۲۰۱۲ صادرات نفت ایران افزایش یابد.
سالار مرادی، تحلیلگر بازار نفت در مؤسسه تحقیقاتی – مشاوره‌ای FGE برآورد کرده است که ایران در ماه دسامبر سال گذشته میلادی، روزانه معادل ۱.‌۴ میلیون بشکه نفت صادر کرده و احتمال داده است که صادرات نفت ایران در فصل نخست سال ۲۰۱۳ بین ۱. ۱ میلیون بشکه تا ۱.‌۳ میلیون بشکه در نوسان باشد.
بنا بر این گزارش، این آمار حاکی از رشد نزدیک پانصد هزار بشکه‌ای نفت ایران در ماه دسامبر به نسبت ماه‌های سپتامبر است که تقریباً برابر با ۴.‌۷ میلیارد دلار بر ارزش نفت صادراتی ایران در این ماه افزوده است.
سالار مرادی در این باره به رویترز گفت: ایران اقدام به خرید تانکرهای جدید نفت از چین کرده است که به این کشور امکان می‌دهد، میزان بیشتری از نفت را صادر کند. این امر منجر به آن شده که بخش مهمی از فشار‌ها از روی ایران برداشته و رفت و آمد تانکر‌ها آسان‌تر شود که البته در نتیجه این کار، شاهد افزایش حجم صادرات ایران به چین هستیم.
همچنین یکی دیگر از منابع تحقیقاتی اعلام کرده است: افزایش صادرات نفت ایران به ۱.‌۴ میلیون بشکه در روز در نتیجه آن است که مشتریان سنتی ایران اکنون راه‌های جدیدی برای بیمه کردن نفتکش‌های ایرانی یافته‌اند.
این در حالی است که آخرین گزارش اوپک از صادرات نفت ایران، حاکی از آن است که صادرات نفت ایران در ماه دسامبر برابر با دو میلیون و ۶۵۶ هزار بشکه در روز بوده است. البته منابع داخلی میزان صادرات نفت در ماه دسامبر را برابر با سه میلیون و ۷۱۰ هزار بشکه اعلام کرده‌اند.
پیش از این، رستم قاسمی، وزیر نفت اعلام کرده بود که اهداف برنامه پنجم توسعه برای تولید روزانه پنج میلیون و پانصد هزار بشکه نفت و یک میلیارد و چهارصد میلیون متر مکعب گاز محقق می‌شود و صادرات گاز و فرآورده‌های نفتی رشد چشمگیری خواهد یافت.
از سویی غلامرضا کاتب اعلام کرده بود که وزیر نفت در مجلس، گزارشی از کاهش صادرات نفت و گاز و درآمدهای این حوزه ارائه کرده بود. وی با اشاره به گزارش ارائه شده در مجلس گفته بود که بر پایه این گزارش در ۹ ماهه آغاز سال جاری، میزان فروش نفت کشور ۴۰ درصد و همچنین درآمدهای ناشی از صادرات نفت و میعانات گازی نیز به میزان ۴۵ درصد کاهش داشته است.
البته این آمار بلافاصله با واکنش وزارت نفت روبه‌رو شد و سخنگوی وزارت نفت، اعلام هر گونه آمار درباره صادرات و فروش نفت را از سوی مقامات وزارت نفت معتبر شمرد و آمار دیگر مقامات و نهاد‌ها را فاقد وجاهت قانونی دانست.
کد مطلب: 21760
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *