۰
پنجشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۲۰:۱۰

احمدی‌نژاد:از‌ شرایط‌ سوریه‌ به‌ شدت‌ ناراحتم

رییس جمهور با بیان اینکه ایران و مصر به عنوان دو کشور بزرگ در طول تاریخ، در مسیر تعالی و کرامت انسان‌ها و ساختن دنیایی بهتر برای بشریت تلاش کرده‌اند، اظهار امیدواری کرد: سفر وی به مصر و اجلاس سران کشورهای اسلامی، آغاز همگرایی، همدلی و عمل مشترک باشد
ایسنا: محمود احمدی نژاد عصر امروز (پنج‌شنبه) به وقت محلی در کنفرانس مطبوعاتی با حضور خبرنگاران مصری و نمایندگان خبرگزاری‌های بین‌المللی در مصر اظهار داشت: صدها سال حاکمیت دنیا پرستان و توسعه طلبان نتوانست مشکلات جامعه بشری را برطرف کرده و شرایط انسانی برای زندگی فراهم کند.
رییس جمهور با بیان اینکه ملت‌ها همیشه به دنبال پاکی، عدالت‌طلبی، آزادی، کرامت و صلح و رفاه بوده‌اند، اظهار داشت: امروز نیز بشریت به شدت به این ارزش‌ها نیازمند است، به همین دلیل ماموریت و مسئولیت دو ملت در این راستا سنگین‌تر است و باید با همکاری و همدلی این ماموریت را انجام دهیم.
احمدی‌نژاد خاطر نشان کرد: در نگاه کلی باید به دنبال وحدت و همدلی بین تمام ملت‌های عالم باشیم چرا که یک اقلیت محض که مراکز قدرت و ثروت جهان را در اختیار گرفته اند، با اعمال تبعیض زندگی را برای اکثریت قاطع ملت‌ها تلخ کرده‌اند.
رییس جمهور سفر به مصر را بسیار با اهمیت توصیف کرد و گفت: این سفر با هدف دیدار با مردم مصر و عرض ارادت از نزدیک به آنها بود که بسیار هم با ارزش است، البته علاقمند بودم در یک جلسه عمومی در خدمت مردم باشم و به آنها عرض ارادت و احترام کنم و پیام دوستی و برادری و همراهی ملت ایران را به آنان اعلام کنم.
احمدی‌نژاد خاطر نشان کرد: ارتباط و همکاری دو ملت به نفع هر دو و سایر ملت‌هاست.
رییس جمهور با اشاره به برنامه‌های سفر به مصر گفت: طی سه روز برنامه های فشرده ای داشتیم و از برخی مراکز بازدید و با مسئولین آنها گفت‌وگو کردیم و در بعضی مراکز هم با بخشی از مردم دیدار کردیم. جلسات کنفرانس اسلامی هم بسیار جدی و فشرده بود و تصمیمات خوبی در آن گرفته شد.
احمدی‌نژاد افزود: همه آرزوهایی که داریم در مصوبات این کنفرانس نیست، اما همین مقدار هم اگر اجرا شود شرایط بهتر خواهد شد.
رییس جمهور در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه خبر در خصوص آینده روابط میان ایران و مصر گفت: مطمئن هستم روابط دو کشور، آینده ای مستحکم و رو به گسترش خواهد داشت؛ چرا که امروز در دنیا همه مرزها در حال برچیده شدن بوده و رودخانه ملت ها در حال پیوستن به یکدیگر است.
احمدی‌نژاد تصریح کرد: مطمئناً دو ملت ایران و مصر زودتر از دیگران در این راستا به یکدیگر خواهند پیوست و نقش همگرایی خود را به خوبی در جهان ایفا خواهند کرد.
رییس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه الاهرام مصر درباره نتایج نشست سران سازمان همکاری اسلامی و این‌که تصمیم گیری ها در این اجلاس چگونه در حل مسائل جهان اسلام نقش آفرینی خواهد کرد؟ تصریح کرد: سازمان همکاری های اسلامی، سازمانی مهم در میان کشورهای مسلمان است که بخشی از مهمترین کشورهای دنیا عضو آن هستند و دارای ظرفیت ها و فرصت های فراوان و بعضاً کم نظیر است.
احمدی‌نژاد با بیان این‌که مشخص است که اگر کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی از این فرصت ها به درستی استفاده کنند، شرایط بهتری پیش روی آنان خواهد بود، اظهار داشت: خوشبختانه طی سال های اخیر و به خصوص در اجلاس مکه و قاهره، شاهد اراده و تلاش قوی تر اعضای سازمان برای بهره گیری از این ظرفیت ها هستیم.
رییس جمهور اظهار امیدواری کرد که اراده کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی بیش از گذشته بتواند جاری و اثر گذار باشد.
احمدی‌نژاد با اشاره به این‌که در اجلاس قاهره، موضوع فلسطین از مهمترین مسائل مورد بحث میان شرکت کنندگان بود، گفت: اگر همه کشورهای مسلمان با هم در دفاع از حقوق فلسطین عمل کنند، حقوق حقه و اساسی این ملت سریع تر استیفا خواهد شد.
رییس جمهور ادامه داد: بحران های کنونی در منطقه مسلمانان نیز در این اجلاس مورد بررسی قرار گرفت و برای اصلاح آنها راه حل هایی پیشنهاد شد که دبیرخانه سازمان آنها را پیگیری خواهد کرد.
احمدی‌نژاد اظهار داشت:در نشست اخیر سازمان همکاری های اسلامی، همچنین درباره گسترش فعالیت‌های سیاسی و اقتصادی کشورهای اسلامی بحث و تبادل نظر شد و بسیار امیدواریم که کشورهای عضو بتوانند در این راستا گام های مثبتی رو به جلو بردارند.
رییس جمهور در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که نظر شما در خصوص مردم مصر قبل و بعد از سفر به این کشور چه تفاوتی کرده است؟ گفت: مردم مصر در ذهن ملت ایران مردمی بزرگ، صمیمی، مومن و پاک می باشند که همواره به دنبال عدالت و پاکی هستند. البته این‌که انسان این خصوصیات را بشنود تا این‌که آنها را از نزدیک مشاهده می کند، شرایط متفاوت است و دانستنی های ذهنی انسان عینیت می یابد.
احمدی‌نژاد افزود: ما مردم مصر را ملتی دوست داشتنی می شناختیم که در سفر به مصر این مسئله را به عینیت مشاهده کردیم.
رییس جمهور در پاسخ به سوالی درباره روابط ایران و مصر و راهکارهای افزایش حجم مبادلات اقتصادی بین دو کشور، اظهار داشت: حجم فعلی روابط اقتصادی ایران و مصر با ظرفیت‌ها و توانمندی‌های دو کشور تناسبی ندارد. تهران و قاهره می‌توانند به صورت دو کشور مکمل عمل کنند.
احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: در مصر و ایران توانمندی‌ها و ظرفیت‌های فراوانی وجود دارد و دو کشور می‌توانند بخش مهمی از نیازهای خود را از یکدیگر تامین کنند و در چنین صورتی حجم روابط اقتصادی دوجانبه به سرعت افزایش خواهد یافت.
رییس جمهور تصریح کرد: امروز ایران با امارات سالانه ۱۶ میلیارد دلار و با ترکیه در حدود ۳۰ میلیارد دلار و با بعضی از کشورها ۴۰ میلیارد دلار همکاری و مبادلات اقتصادی دارد و فکر نمی‌کنم ظرفیت همکاری و مبادلات اقتصادی ایران و مصر کمتر از ۳۰ میلیارد دلار در سال باشد. البته این بدان معنا نیست که به سرعت و در کوتاه مدت باید به این سطح برسیم، اما در سه گام و حداکثر در ۱۰ سال می‌توان به این میزان دست یافت.
احمدی‌نژاد با بیان این‌که ایران و مصر در زمینه‌های علمی، گردشگری، کشاورزی و صنعتی ظرفیت‌های فراوانی برای همکاری دارند، گفت: ایران آمادگی دارد، ظرفیت‌ها و توانمندی های خود را با مصر مبادله کند و لازمه این کار آن است که ارتباطات گسترده شود و جمهوری اسلامی ایران به دنبال ارتباطات همه جانبه و نامحدود با مصر است.
رییس جمهور با بیان این‌که سالانه حدود ۱۰ میلیون ایرانی برای سیاحت به خارج از ایران سفر می‌کنند، اظهار داشت: یکی از بهترین کشورهایی که ایرانیان می‌توانند به آن سفر کنند، مصر است و اگر زمینه فراهم و مهیا شود، بخش زیادی از آنها به مصر خواهند آمد.
احمدی‌نژاد با تاکید بر این‌که ایران در زمینه‌های فن‌آوری و تکنولوژی محدودیتی برای همکاری با مصر ندارد، گفت: بهترین کسانی که می‌توانند از تجربیات ملت ایران استفاده کنند، برادرانمان هستند و هیچ محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.
رییس جمهور تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به دنبال توسعه سطح روابط دیپلماتیک و باز کردن سفارتخانه‌ها با مصر است و به زودی برای فعالیت تجاری و گردشگری ویزا را به طور یکطرفه حذف خواهیم کرد و امیدواریم این کار مقدمه‌ای برای توسعه هر چه بیشتر روابط باشد.
احمدی‌نژاد در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره تحولات سوریه و رایزنی‌های انجام شده در این زمینه اظهار داشت: معتقدیم آزادی، حق انتخاب، عدالت و احترام، حق همه ملت‌هاست و از جمله حقوق اساسی است که نمی‌توان آن را از کسی سلب کرد و همه حکومت‌ها موظف هستند این حقوق را به طور کامل برای ملت‌های خود تامین کنند و ملت‌ها نیز باید برای استیفای آن تلاش کنند.
رییس جمهور با تاکید بر این‌که استیفای حقوق اساسی از طریق جنگ به دست نمی‌آید، تصریح کرد: حقوق اساسی را باید از طریق تفاهم ملی حاصل کرد و این یک قاعده کلی برای همه ملت‌هاست.
احمدی‌نژاد با بیان این‌که از شرایط سوریه به شدت ناراحت هستیم، اظهار داشت: هر کسی که در سوریه کشته می‌شود، موجب ناراحتی است و جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک اصل کلی در تلاش است، طرفین در سوریه را بهم نزدیک کند تا با تفاهم ملی کشورشان را اداره کنند.
رییس جمهور با بیان این‌که دیدگاه‌های ایران، مصر و ترکیه در زمینه ایجاد تفاهم در سوریه در حال نزدیک شدن به هم است، گفت: کسی حق ندارد، در امور داخلی سایر کشورها دخالت کند، اما باید کمک کنیم که در سوریه تفاهم ملی ایجاد شود.
احمدی‌نژاد تصریح کرد: جنگ راه‌حل مناسبی نیست و به دنبال خود درگیری و کشتار را خواهد آورد و هر دولتی که از طریق جنگ مستقر شود، نمی‌تواند صلح پایدار ایجاد کند.
رییس جمهور تصریح کرد: فقط با یک انتخابات آزاد و تفاهم ملی می‌توان امنیت و صلح پایدار را به یک ملت هدیه کرد و امیدوارم همه کسانی که دوستدار مردم سوریه هستند کمک کنند، تا این اتفاق در این کشور رخ دهد.
احمدی نژاد در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری جنبش عدم تعهد با بیان این‌که سفر وی به عنوان اولین رییس جمهور ایران به مصر بعد از انقلاب اسلامی چه تأثیری در جهت هم‌افزا کردن کشورهای عضو جنبش عدم تعهد خواهد داشت؟ گفت:‌ در خصوص این‌که اولین مسئولین ارشد ایرانی هستم که به مصر سفر می‌کنم، این افتخاری بزرگ برای من است و آن را از الطاف الهی به خود و ملت ایران می‌دانم.
احمدی‌نژاد با بیان این‌که سازمان همکاری‌های اسلامی و جنبش عدم تعهد می‌توانند همکاری خوبی با یکدیگر داشته باشند، افزود: البته به جز چند کشور همه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی، در جنبش عدم تعهد عضویت دارند، بنابراین این دو سازمان به خوبی می‌توانند با یکدیگر هم‌افزا بوده و پشتیبان یکدیگر باشند، بخصوص کشور مصر که از پایه‌گذاران جنبش عدم تعهد بوده، می‌تواند در همراهی و هم‌افزایی این دو سازمان نقشی خوب داشته باشد.
رییس جمهور با بیان این‌که در حال حاضر مصر، عضو تروئیکای نم بوده و در این اجلاس ریاست سازمان‌های همکاری‌های اسلامی هم بر عهده او گذاشته شده است، خاطرنشان کرد: این فرصتی خوب را بوجود آورده و در خصوص فعال کردن جنبش عدم تعهد با رییس جمهور مصر گفتگو کردیم که مقرر شد در این جهت برنامه ریزی کنیم.
احمدی‌نژاد در پاسخ به سوال خبرنگار المیادین مبنی بر این‌که دیدگاه شما در خصوص مسائلی که در دانشگاه الازهر توسط رییس این دانشگاه درباره توهین به پیامبر و گسترش تشیع در جهان مطرح شده است، چیست؟ گفت: مطالبی که مطرح کردید در جلسه‌ای که هیات ایرانی در دانشگاه الازهر داشت هرگز مطرح نشد.
رییس جمهور با بیان این‌که ما برای همبستگی و وحدت با برادران دینی خود به این مرکز علمی رفتیم و بحث‌های خوبی میان ما مطرح شد، اظهار داشت: در جلسه‌ای که در دانشگاه الازهر برگزار شد، مسائل و زمینه‌های همکاری بین‌المللی برای پیگیری روابط انسانی و تعالی معارف و فرهنگ اسلامی مطرح شد، البته طبیعی است در چنین جلساتی برخی اشکالاتی که ممکن است توسط برخی کوته‌بینان در ایران یا مصر مطرح شود، گفت‌وگو شود، اما معتقدم برای رسیدن به وحدت باید اهداف بزرگ‌تر را دنبال کنیم، چرا که فقط اهداف بزرگی مانند استقرار عدالت و توحید در جهان و صلح و برادری و رفاه برای همه ملت‌ها و رفع تبعیض، تجاوز و اشغال‌گری از همه جهان وحدت‌آفرین هستند.
احمدی‌نژاد با تاکید بر این‌که نگاه و اهداف بلند وحدت‌آفرین بوده، اما نگرش‌های کوته بینانه اختلاف‌آفرین است، تصریح کرد: شیاطین همواره علاقه دارند که مؤمنین، خداپرستان و موحدان همواره به مسائل فرعی اشتغال داشته باشند، اما حوزه مشترکات ما بسیار گسترده است که همگی از اصول بوده و اصیل می‌باشند.
رییس جمهور ادامه داد: ممکن است در هر خانواده اختلاف سلیقه و نظر وجود داشته باشد و باید به این نکته توجه کرد که هیچ کس شبیه دیگری نمی‌اندیشد، این تفاوت‌ها در حقیقت زمینه رشد و تعالی انسان‌ها را فراهم کرده و لزوما مایه اختلاف، نزاع و درگیری نیست.
احمدی‌نژاد خاطر نشان کرد: ما معتقدیم، امروز باید به سمت نقاط و موضوعات مشترک انسانی حرکت کرده و گام برداریم چرا که فطرت الهی انسان‌ها یکسان بوده و این فطرت‌ها به سمت هم‌گرایی است و همه با هم باید به سمت عدالت و صلح جهانی برویم، چرا که این مأموریتی مهم و وحدت‌آفرین است و پیامبر گرامی اسلام (ص) نیز برای انجام این ماموریت مبعوث شدند.
رییس جمهور تصریح کرد: اگر ما پیرو پیامبر اسلام (ص) هستیم باید در این مسیر گام برداریم.
احمدی‌نژاد با بیان این‌که ملاقات ما با مسئولان الازهر بسیار خوب بود و به فضل الهی آثار خود را در اخوت و همگرایی خواهد داشت، اضافه کرد: مطمئناً ما اسیر برخی بازی‌های مستکبران برای ایجاد کینه میان مسلمانان نخواهیم شد.
کد مطلب: 22236
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *