۰
جمعه ۲۰ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۱۴
مهمان‌پرست:

در چارچوب قوانین فنی و حقوقی مذاکره می‌کنیم

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ایران در چارچوب قوانین فنی و حقوقی حاضر به مذاکره هسته‌یی با هرکشوری است.
ایسنا: منطقه خراسان، رامین مهمان‌پرست طی نشستی صمیمی با اعضای جهاد دانشگاهی مشهد که به همت دانشجویان جهان اسلام برگزار شد، ایجاد تنش، اختلاف و درگیری میان کشورهای حامی مقاومت اسلامی در منطقه را از برنامه‌های غرب و جهان استکبار جهت از بین بردن مقاومت اسلامی در منطقه دانست و خاطرنشان کرد: در حال حاضرنقش جمهوری اسلامی ایران در منطقه نقشی مثبت و تاثیرگذار است و ما از حرکت‌های مردمی در جهت کوتاه کردن دست بیگانگان از امور داخلی کشورشان حمایت می‌کنیم.
وی اظهار کرد: دستگاه وزارت امور خارجه هیچ‌گاه خارج از سیاست‌های کلان نظام که از قبل طراحی شده، عمل نکرده است و این سیاست‌ها تا زمانی که به تایید مقام معظم رهبری نرسد قابلیت اجرایی پیدا نخواهد کرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص رابطه با آمریکا تاکید کرد: رابطه با آمریکا و مذاکره با آن با یکدیگر متفاوت دارد، در گذشته هنگامی که آمریکایی‌ها با افغانستان درگیر شدند به جمهوری اسلامی ایران روی آوردند و ما نیز چون امنیت و ثبات افغانستان را همچون امنیت و ثبات کشور خود می‌دانستیم با آمریکا مذاکره نمودیم.
مهمان‌پرست تصریح کرد: مذاکره با آمریکا در خصوص مسائل افغانستان خارج از سیاست‌های کلان نظام نبوده است و ما باید توجه داشته باشیم که مذاکره تا چه حد به حل مساله در کشور کمک می‌کند.
وی با اشاره به این مطلب که "وقتی آمریکا برای حل مساله از ایران درخواست مذاکره می‌کند بدین معناست که آنان قدرت ما را پذیرفته‌اند و تبدیل به کشوری تاثیرگذار در منطقه شده‌ایم" ادامه داد: مذاکره وقتی موثر است که طرف مقابل آمادگی همکاری با ما را داشته باشد نه اینکه از یک طرف بگویند ما آماده مذاکره هستیم و از طرف دیگر هر روز تحریم‌های جدیدی را علیه ما در پیش گیرند و اقدام به ترور دانشمندان هسته‌یی‌مان کنند.
سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص اعلام نتایج مذاکرات هسته‌یی به مردم اظهار کرد: تیم مذاکره کننده هسته‌یی بر اساس دستور العمل خاصی کار خود را انجام می‌دهد و گفته شدن یا نشدن بعضی مسائل مربوط به تیم مذاکره کننده است.
مهمان‌پرست با بیان اینکه ما در بحث مذاکرات هسته‌یی منطقی قوی داریم و می‌توانیم از خود دفاع کنیم تصریح کرد: در بحث هسته‌یی دو مساله دانش و فناوری و همچنین تعهدات کشورها در خصوص عدم استفاده نظامی از این دانش مطرح است، که ما در این زمینه اولین امضا کننده معاهده ان.پی.تی بوده‌ایم.
وی خاطرنشان کرد:برای ما که دارای یک حکومت اسلامی هستیم هیچ چیز بالاتر از فتوای مقام معظم رهبری وجود ندارد، وقتی ایشان استفاده نظامی از دانش هسته‌یی را حرام اعلام کرده‌اند بنابراین مانور غرب مبنی بر استفاده نظامی ایران از سلاح هسته‌یی جهت به چالش کشیدن ایران در استفاده از این دانش است.
سخنگوی وزارت امور خارجه مقابله مستقیم غرب و جهان استکبار را با نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بی‌نتیجه دانست و افزود: برنامه طرف مقابل ما این است که مردم را به ستوه بیاورند تا مردم به مقابله با نظام برآیند، زیرا خودشان توان مقابله مستقیم با ملت ایران را ندارند.
مهمان‌پرست با بیان اینکه در برنامه هسته‌یی کشورمان هیچ‌گونه نقطه مبهمی وجود ندارد که بخواهیم آن را از دنیا پنهان کنیم، اظهار کرد: اگر این‌گونه بود هیچ‌گاه به آنان دو بار اجازه بازدید از سایت پارچین را نمی‌دادیم.
وی همچنین تصریح کرد: در بحث انرژی هسته‌یی کشور ایران در چارچوب قوانین فنی و حقوقی حاضر به مذاکره با کشورهایی است که نسبت به استفاده ما از دانش هسته‌یی بدبین هستند، اما به شرط اینکه در خلال این مذاکره سیاسی‌کاری نشود.
سخنگوی وزارت امور خارجه جلوگیری از دسترسی جوانان ایرانی به دانش و فناوری هسته‌یی را دلیل اصلی واهمه غرب از رسیدن ایران به فناوری هسته‌یی عنوان کرد و افزود: این هم در جای خود نوعی استعمار به حساب می‌آید، زیرا هر کشوری که مسلط به فناوری روز دنیا باشد قادر است از وابستگی به سایر کشورها رهایی یابد و این امر به کام برخی ابر قدرت‌ها بسیار تلخ به نظر می‌رسد.
مهمان‌پرست با بیان اینکه امروزه در بسیاری از کشورهای غربی همکاری‌های دانشگاهی نوعی بیزینس است، افزود: نباید بحث‌های سیاسی را وارد مسایل دانشگاهی کنیم.
وی اقتدار منطقه‌ای و اقتدار ملی را دو عامل اصلی در به رسمیت شناختن حقوق کشورمان در برابر دیگر کشورها دانست.
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه "دشمنان در تلاشند تا انتخابات سال ۹۲ را تبدیل به فتنه‌ای دیگر کنند" خاطرنشان کرد: ما باید این انتخابات را تبدیل به اوج اقتدار نظام کنیم و این امر حاصل نمی‌شود مگر اینکه مردم با حضور پرشکوه خود در صحنه حاضر شوند.
مهمان‌پرست شرکت در راهپیمایی ۲۲ بهمن را پیش زمینه برگزاری هرچه باشکوه‌تر انتخابات سال ۹۲ عنوان کرد و افزود: در مقطعی که پیش‌ رو داریم باید تلاش کنیم تا حضور تاثیرگذار خود را در صحنه‌های سرنوشت‌ساز به رخ دنیا بکشیم و اگر به دنبال اعتلای اسلام و انقلاب اسلامی هستیم باید اقتدار ملی خود را حفظ کنیم.
 
کد مطلب: 22273
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *